Lokale SEO

Lokale SEO: zo maak je jouw site lokaal vindbaar!

Wist jij dat 46% van de zoekopdrachten lokaal gericht zijn? Toch heeft 56% van de bedrijven geen Google My Business account. Zonde, want je kunt zo veel halen uit lokaal verkeer. 

Ben jij een lokaal bedrijf en wil jij meer halen uit jouw website? Dan ben je op de juiste plek. In dit artikel leggen we precies uit hoe jij meer verkeer en conversie naar jouw website toe trekt. Door het inzetten van lokale SEO. 

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is zoekmachine optimalisatie gericht op een geografisch gebied. Alles wat je doet om jouw website organisch beter vindbaar te maken binnen een regio valt onder lokale SEO. 

Voorbeelden van lokale zoektermen zijn: advocaat Den Bosch en advocaat in de buurt. Iemand is specifiek op zoek naar een bedrijf in zijn of haar locatie. En je denkt misschien dat omdat jouw SEO op orde is dat je lokaal wordt gevonden, maar dit is niet altijd het geval. 

Lokale SEO is een aparte tak en als je hier niet aan werkt, wordt je hier niet gevonden. Zonde, omdat bij een lokale zoekopdracht een local pack verschijnt. Deze staat altijd bovenaan en trekt snel de aandacht. Een local pack wordt bij 29% van alle zoekresultaten getoond. Verderop lees je hoe jij jouw bedrijf in de local pack krijgt. 

Local pack en organic results zijn onderdeel van lokale SEO

Lokale SEO en SEO.

Wat is nu het verschil tussen SEO en lokale SEO? Zoals ik al eerder vertelde is de lokale SEO eigenlijk een onderdeel van SEO. Toch zijn er een aantal verschillen. Als eerste je doel. Bij SEO streef je ernaar om voor een algemeen onderwerp te ranken, bij lokale SEO streef je om lokaal vindbaar te worden. En hierdoor wordt je onderzoek en uitwerking anders.  

Lokale Google resultaat

Je voert voor beiden een onderzoek uit. Maar de zoekwoorden worden anders beoordeeld. Zoals je wel begrijpt wordt er veel minder gezocht op airco kopen Den Bosch dan op airco kopen in het algemeen. Er is minder zoekverkeer, maar de relevantie is hoger. Iemand die op airco kopen zoekt is misschien op zoek naar een mobiele airco. Iemand die op ‘airco kopen Den Bosch’ zoekt is waarschijnlijk op zoek naar een bedrijf die airco’s verkoopt en ze installeert.

Als het zoekwoordonderzoek is uitgevoerd ga je aan de slag met lokale content. Schrijf blog berichten of landingspagina’s die relevant zijn voor jouw omgeving. Maak eerst een outline, zodat je weet waar je over wilt schrijven. En gebruik jouw gevonden lokale zoekwoorden in de titels en tekst. 

4 Voordelen lokale SEO

Als er minder zoekvolume is en je er toch veel moeite voor moet doen, waarom zou je het dan doen? Zoals ik net al aangaf ligt de relevantie een stuk hoger is, maar er zijn nog een aantal voordelen.

1. Er is minder concurrentie

Op de lokale markt is minder concurrentie om twee simpele redenen. Er zijn minder aanbieders lokaal dan op de gehele markt. En veel bedrijven vergeten de lokale SEO. Hierdoor kan het zo zijn dat je met minimale moeite toch nog goed kan ranken. 

2. Lagere kosten en effectiever 

Omdat de concurrentie hoger is op de gehele markt, is lokale SEO vaak goedkoper om uit te besteden. En toch wordt er vaak sneller resultaat behaald met lokale SEO. 

3. Hoge conversie 

lokale zoekwoorden zijn specifieker. De bezoeker heeft al de behoefte en is nu op zoek naar een bedrijf. De zoekopdracht zit al lager in de klantreis funnel. Dit betekent dat de klant al sneller bereid is om overgaan tot aankoop. Hoe specifieker het zoekwoord is hoe hoger de kans op conversie. 

Mobiele gebruikers voor lokale SEO

4. Mobiele gebruikers 

De telefoon wordt steeds vaker gebruikt voor de zoekopdrachten. Omdat de telefoon vaak de locatie bij houdt wordt deze meegenomen in het bepalen van de zoekresultaten. Zelfs al typ je geen lokaal zoekwoord in, als Google denkt dat je een lokaal bedrijf zoekt zullen deze lokale gegevens naar boven gehaald worden. 

Wanneer lokale SEO inzetten? 

Lokale SEO kan veel doen voor je bedrijf, toch is het niet voor iedereen even belangrijk. Daarbij zijn er een aantal vereiste voor lokale SEO. 

Lokale vindbaarheid is alleen van toepassing als jij een lokaal bedrijf bent. Een Bol.com heeft bijvoorbeeld niets aan lokale SEO. Maar een autoverkoper of evenementenhal daarentegen haalt hier veel voordeel uit. Het gaat om spelers op de lokale markt. Een online of (inter)nationale aanbieder heeft hier vaak geen voordeel bij. 

Als een bedrijf meerdere locaties heeft is lokale SEO nog steeds van toepassing. Alleen kost dit wel meer tijd. Denk bijvoorbeeld aan een autoverhuurder, deze hebben vaak meerdere locaties. Toch hebben ze er baat bij als ze worden gevonden in de lokale zoektermen. Je wilt natuurlijk geen auto huren in een stad 2 uur verder. 

Dan krijg je zoiets als onderstaande foto. Met elke locatie een andere landingspagina.  

Lokale zoekresultaten
Lokale landingspagina

13 Tips lokale vindbaarheid 

Nu dat je voor jezelf hebt bepaald of je lokale SEO kunt gebruiken is het tijd om het te gaan implementeren. Hieronder lees je over een aantal tips om vindbaar te worden op jouw lokale markt. Bij elke tip worden er uitleg, voorbeelden en foto’s gegeven om het zo makkelijk mogelijk te maken. 

1. Optimaliseer je site voor lokale vindbaarheid

Stap 1 van lokale SEO is hetzelfde als bij alle SEO. Ik heb het over het optimaliseren van jouw site. Analyseer de techniek van jouw website en los de problemen op. Als de technische SEO niet correct is wordt het moeilijk of zelf onmogelijk om zichtbaar te worden in Google. Een belangrijk onderdeel hiervan is jouw sites snelheid. Een snelle site heeft meer kans om goed te ranken. 

Bekijk mogelijke fouten op je site. Check of er geen 404 meldingen of gebroken links, dit kun je controleren met screaming frog. Zorg er voor dat je site goed werkt op de mobiele versie. Google is in 2018 overgestapt naar mobile first. Dat betekent dat ze eerst jouw mobiele versie bekijken en daarna pas de desktop versie. 

Zorg dat je al deze onderdelen goed hebt bekeken en als er problemen zijn los ze dan zo snel mogelijk op. 

2. Naam, adres en telefoonnummer. (NAT)

NAT staat voor de naam van je bedrijf, het adres en telefoonnummer. Deze moet je duidelijk hebben en overal precies hetzelfde noteren, anders raakt Google in de war. Voordat je ergens mee begint moet je deze ergens apart noteren, elke keer als je deze ergens gaat noteren moet deze exact overeenkomen. 

Check eerst of je adres klopt op je site, social media en andere locaties waar je deze hebt genoteerd. Als ze niet kloppen of ze staan allemaal anders genoteerd pas dit dan direct aan. Je gaat de NAT vaker gebruiken in aankomende stappen, daarom is het belangrijk om deze vanaf het begin ergens apart te noteren.  

Bijvoorbeeld in je page footer, contactpagina, sociale media of je Google My Business account. 

NAT lokale SEO

3. Google my business / Google mijn bedrijf

De tweede tip heb je als het goed is al deels gedaan. Als dit niet het geval is, doe dit dan direct! Een GMB-account is gratis en een manier om Google jouw bedrijf te leren kennen. Een account wordt duidelijk aangegeven naast de resultaten. 

Het trekt veel aandacht naar zich toe en deelt veel informatie met je klanten in een oogopslag. Ze vinden hier foto’s, een beschrijving, je reviews, adres, contactgegevens en nog veel meer. Volgens een onderzoek van Mozz is een Google My Business account de belangrijkste factor (25%) voor het getoond worden in de lokale resultaten.

Google My Business voor lokale SEO

Als je jouw NAT hebt genoteerd is de eerst volgende prioriteit een account aanmaken. 

Je doet dit gemakkelijk op Google. Je gaat naar Google my business en logt in met je Google account. Als je al een bedrijf hebt geclaimd krijg je deze te zien. Zo niet dan moet je deze nog claimen. Je typt je bedrijfsnaam is en geeft aan dat het een nieuw bedrijf is. Je vult de gevraagde informatie zo goed mogelijk in. 

Google my business account voor bedrijven

Belangrijk is dat je geen zoekwoorden gebruikt in je bedrijfsnaam. Je vult hier gewoon de naam van je bedrijf in, zoals je hem eerder genoteerd hebt. Dit is de eerste keer dat je je NAT gaat gebruiken. 

Nadat je account is voltooid ben je nog niet klaar. Nu is het tijd om de informatie verder in te vullen. Hoe uitgebreider je je account invult hoe beter. Begin met een duidelijke omschrijving van je bedrijf, hier kan je wel zoekwoorden gebruiken. Vul je diensten in en de categorieën waarin je werkt. En wat je openingstijden zijn. 

GMB optimaliseren

Daarna kan je foto’s toevoegen van je bedrijf, je team en producten of diensten. Je kan een aantal producten invullen en informatie delen. Denk aan een blogbericht, evenementen en aanbiedingen. Het is belangrijk om dit account bij te houden en regelmatig informatie te delen. 

4. Bing en Apple

Naast Google is het mogelijk om jouw bedrijf te registreren in Bing en Apple. Bing is net zoals Google een zoekmachine. Google in Nederland een marktaandeel van 91,16% en is de belangrijkste zoekmachine. 

Dat betekent niet dat het niet interessant kan zijn om jouw bedrijf te plaatsen bij andere. Bing heeft tegenwoordig een marktaandeel van 5,05% en heeft ongeveer 850.000 gebruikers. Door een bedrijfsaccount aan te maken op Bing wordt je hier in de resultaten getoond. 

Apple maakt gebruik van Safari en Kaarten. Om getoond te worden in kaarten is het belangrijk dat jij jouw bedrijf registreert in het systeem. Pak alle kansen en houd het niet alleen bij Google!

5. Zoekwoorden onderzoek 

Voordat je content gaat schrijven voer je een zoekwoorden onderzoek uit met jouw lokale zoekwoord erbij. Kijk of er al wordt gezocht op jouw hoofdzoekwoord in combinatie met de stad of dorp waar je bent gevestigd. 

Kijk ook naar de bijnamen van de stad of dorp. Daarom heb je genoeg met een of twee lokale zoekwoorden. Houdt er rekening mee dat het volume van deze zoektermen lager zijn dan je gewend bent. Kies daarom de woorden met het meeste volume, ook als dit rond de 100 (of zelfs 50) zit. Afhankelijk van de markt kan lager ook nog relevant zijn.

Tip: Bekijk jouw concurrenten in jouw zoekwoorden tool voor relevante en belangrijke zoekwoorden. Beter goed gejat dan slecht verzonnen 😉

Er zijn veel tools online om zoekwoord onderzoek te doen. De juiste tools scheelt veel werk, de kosten voor deze tools kunnen wel aardig oplopen. 

Bij Dok Online maken we onder andere gebruik van SEMrush en Ahrefs. Daarnaast hebben we custom gemaakte software waarmee we 6 SEO-tools koppelen in Google sheets voor maximaal resultaat. Benieuwd wat dit voor voordelen heeft? Neem dan contact met ons op voor een gratis demo. 

Sorry, genoeg sales. Door naar het volgende onderwerp…

6. Lokale landingspagina 

Nu dat je een account hebt aangemaakt op Google My Business is het tijd om naar je website te kijken. Het is belangrijk om te weten dat een lokale SEO optimalisatie op de website er anders uitziet als je een of meerdere locaties hebt. Daarom wordt deze tip opgesplitst in twee delen. 

Eerst moet je weten wat een lokale landingspagina is. Een lokale landingspagina is een pagina op je site speciaal voor de lokale vindbaarheid. Op deze pagina ga je gebruik maken van je zoekwoorden onderzoek en noteer je je NAT. Kijk goed wat de concurrentie heeft gedaan op deze pagina’s. Je kan hier inspiratie uit halen. 

Tip: je homepage is de sterkste pagina van je website. Ben je een klein lokaal bedrijf? Ben je bijvoorbeeld een lokale fysiotherapeut in Utrecht. Optimaliseer dan je homepage op ‘fysiotherapie Utrecht’.

Naast je NAT is het waardevol om een Google Maps kaart te plaatsen, met de routebeschrijving naar jouw locatie. Samen met je openingstijden. Naast deze gegevens maak je er een mooie pagina van met nuttige en relevante informatie. Zorg dat Google ziet dat je er werk in hebt gestopt en dat je de pagina niet alleen hebt gemaakt voor je lokale vindbaarheid. 

Lokale landingspagina
Contact pagina lokale SEO

Eén locatie 

Wanneer je één locatie hebt is deze stap niet zo moeilijk. Je zorgt dat je NAT staat genoteerd in je footer, contactpagina en je lokale landingspagina. Je hoeft je alleen te focussen op deze locatie. Zorg hier weer dat alle informatie overeenkomt. 

Meerdere locaties 

Wanneer je bedrijf meerdere locaties heeft hoeft dit geen probleem te zijn. Zoals je eerder al zag bij de autoverhuurder kan je een vestigingspagina maken met een lijst van al jouw locaties met een link naar een andere pagina. Elke vestiging krijgt een eigen lokale landingspagina en in de footer staat een lijst met je locaties, met elk een link naar de landingspagina. De landingspagina is in dit geval je contactpagina. Plaats hier je NAT en een Google Maps kaart met een routebeschrijving. 

7. Lokale links 

De vijfde tip is het bouwen van lokale links. Deze tip kan continu worden uitgevoerd en heeft geen volgorde. Je gaat op zoek naar andere lokale bedrijven en deze ga je vragen of ze een link willen plaatsen naar jouw site. Houdt er rekening mee dat lokale bedrijven vaak minder verkeer hebben, dit is geen probleem voor de lokale linkbuilding. Soms willen ze dit alleen doen als je een tekst schrijft of betaald.    

8. Citations/vermeldingen 

Citations zijn voor lokale SEO erg belangrijk, het kost even tijd, maar het is geen moeilijk werk. Je gaat op zoek naar sites waar je jouw NAT kunt invullen. Denk aan de telefoongids, yellowpages en telefoonboek.nl. Het gaat om sites die bedrijven noteren. Het enige wat je doet is een account aanmaken en daarna alle gegevens invult. Zorg dat de NAT weer correct en volledig wordt ingevuld. 

Citations voor lokale zichtbaarheid

9. Lokale content

De laatste tip kan je altijd blijven inzetten. Dat is het schrijven van lokale content. Je bent een lokaal gevestigd bedrijf en dit zou niet zo moeilijk hoeven te zijn. Ben je geen ster in teksten schrijven? Maakt niet uit, kijk dan of je een freelancer kan inhuren om dit voor jou te doen.

Schrijf niet blind een artikel. Het onderwerp moet nog steeds passen binnen jouw bedrijf. Als je een bedrijf bent die boten verhuurt in Amsterdam, dan schrijf je bijvoorbeeld een artikel over de Amsterdamse grachten. 

10. Voice search

Voice search is sinds een paar jaar een nieuwe (lokale) trend op de markt. Voice search is wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert door een zoekopdracht in te spreken in Google. Tegenwoordig kan dit op elk apparaat en de techniek wordt steeds beter. Hierdoor wordt de Voice search steeds vaker gebruikt en is het slim om met deze trend mee te gaan. 

Hoe doe je dat dat? Voice search bestaat vaak uit langere en specifiekere zoekopdrachten dan wanneer iemand de zoekwoorden intypt. Het is spreektaal en bestaat vaak uit een vraag. Om hier goed op in te spelen is het belangrijk dat je zinnen op deze manier op pagina’s plaatst. Doe dit door bijvoorbeeld een FAQ toe te voegen onderaan de pagina, of gebruik vragen als koppen. 

11. Lokale schema

Schema is een tag of microdata dat je kunt toevoegen aan de HTML van jouw site. Dit klinkt heel technisch, maar dat valt gelukkig mee. Heb je een WordPress site? Dan is dit erg makkelijk. Je voegt een Schema Plug-in toe. Geen WordPress site? Vraag ons of je developer naar de mogelijkheden. Je hoeft alleen de stappen te volgen die de plug-in aangeeft en dan wordt de code vanzelf toegevoegd aan de HTML. Denk aan een FAQ-schema, How To schema of een local business schema. Check wel altijd of dit goed is gegaan. 

Met een local business schema toon jij aan in Google dat jouw bedrijf lokaal actief is. Waardoor je meer kans maakt om getoond te worden in lokale zoekopdrachten. 

Local business schema

12. Reviews

Reviews zijn een belangrijk onderdeel van een bedrijf. Mensen vertrouwen bedrijven sneller wanneer er goede reviews zijn te vinden. Ook voor de lokale SEO hebben reviews een voordeel. 

En dan gaat het vooral over Google reviews. Zorg dat mensen regelmatig een review schrijven over jullie diensten/producten op Google. Doe dit door het te vragen, door korting te geven op de volgende aankoop of door een prijs aan te bieden. 

Als de reviews binnen stromen moet dit wel worden bijgehouden. Het is namelijk van belang om op alle reviews te reageren, vooral de negatieve reviews. Plaats de reviews op jouw site om vertrouwen te wekken.

Andere reviews zijn ook belangrijk. Zoals Facebook reviews of review sites zoals Trustpilot of Feedback company. Wees op deze platformen actief en reageer op alle reviews die binnenkomen.

13. Activiteit online

Als laatste willen we het nog hebben over Sociale activiteiten. Want in tegenstelling tot SEO heeft lokale SEO baat bij het actief zijn op de sociale platformen. Zorg dat jij een account hebt aangemaakt voor alle relevante sociale media. Denk aan Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en YouTube. 

Tip: YouTube is een echte goudmijn geworden. Door relevante video’s te plaatsen zoals how to video’s krijg je niet alleen meet conversie en meer aanzien in Google!

Dat is natuurlijk niet genoeg. Je moet hier actief op posten en reacties stimuleren. Als je niet van plan bent om actief te posten is een sociale account aanmaken niet nodig. 

Zorg wel dat alle bedrijfsgegevens kloppen en dat jouw social accounts te vinden zijn op jouw site. 

Lokale SEO uitbesteden?

Lokale SEO biedt veel kansen voor grote en kleine bedrijven. Door hier actief mee aan de gang te gaan, zullen de posities stijgen en omzet vergroten! Nu je weet hoe belangrijk de lokale vindbaarheid is wil je er natuurlijk mee aan de slag. Wil je dit liever uitbesteden? Dan helpt Dok Online jouw bedrijf graag verder. 

Dok Online is een SEO-specialist met alle kennis in huis om jouw lokaal vindbaar te maken. Wij houden ons onder andere bezig met linkbuilding, on-page optimalisatie, techniek en Google My Business. Samen halen we alles uit jouw site op de (lokale) markt!