Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden

Redactie Dok Online

Wanneer je online op zoek gaat naar informatie over SEO, kom je al snel de woorden “long tail” en “short tail” tegen. Om een sterke seo-strategie neer te zetten is het belangrijk om long tail zoekwoorden goed in te zetten.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die over het algemeen 4 woorden of langer zijn. Het zijn vaak (zeer) specifieke vragen zoals “wat is de beste opblaasbare vissersboot”.

Ongeveer 70% van het zoekverkeer online bestaat uit dit soort specifieke vragen.  Het zoekvolume op deze ligt vaak lager dan op short tail zoekwoorden (in dit geval bijvoorbeeld “opblaasbare boot”). Daar staat tegenover dat deze zoektermen een stuk specifieker zijn en je dus gerichter antwoord kan geven op de zoekvraag.

In ons voorbeeld kun je door deze vraag al een aantal dingen weten over de informatiebehoefte van de zoeker:

  • Hij is geïnteresseerd in vissersboten;
  • Hij is op zoek naar de beste opblaasbare vissersboot;
  • En hij is zich waarschijnlijk aan het oriënteren op een aankoop.

Bij alleen “opblaasbare boot” weet je veel minder van de zoeker af. Wellicht is hij op zoek naar een bijboot, een opblaasbare roeiboot of een klein opblaasbaar bootje waar zijn dochter mee kan spelen op het strand.

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.

Doordat je bij long tail zoekwoorden weet wat de informatiebehoefte is, kun je veel beter voldoen aan de verwachting van je website bezoeker.

Shorttail vs longtail zoekwoorden

De voordelen long tail

Long tail seo is een goede marketingstrategie, maar waarom eigenlijk? Wellicht is het je door het bovenstaande voorbeeld al duidelijk geworden, maar we leggen de voordelen graag nog even duidelijk voor je uit.

Betere conversie

Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden weet je exact wat je potentiele klant zoekt. Laten we dit principe bekijken met een voorbeeld:

“Wat is de beste opblaasbare vissersboot”

Iemand die dit zoekt is specifiek op zoek naar een goede vissersboot die ook nog eens opblaasbaar is. Dit betekent dat je een kunt inrichten die specifiek antwoord op deze vraag geeft.

Stel je bent een webshop met rubberboten, dan kun je op deze pagina je beste opblaasbare vissersboten laten zien. Daarnaast kun je tekstueel ondersteunen waarom dit de beste boten zijn én kun je als extra verkoop ook nog een fluistermotor aanbieden.

Als iemand die deze vraag aan Google stelt en vervolgens op jouw website terechtkomt, vindt hij exact het antwoord waar hij naar op zoek is. Redenen waarom een opblaasbare boot de beste optie is, een mogelijkheid om er een te kopen en hij krijgt ook nog een suggestie die inhaakt op zijn interesse.

De kans dat hij op deze pagina iets koopt is dus vele malen groter dan wanneer hij op een algemene website met boten terechtkomt.

Sneller bovenaan in Google

In Google gaat het gevecht over de topposities nog vaak om de short tail zoekwoorden. De long tail zoekwoorden worden hierbij vaak “vergeten”. De kleine zoekvolumes lijken minder interessant voor bedrijven die snel geld willen verdienen. Deze denkfout is het succes van long tail zoekwoorden. Er is vaak nog weinig concurrentie waardoor je makkelijker op topposities komt. En omdat de vraag zo specifiek is, wordt het vaak ook makkelijker om écht killercontent te schrijven voor long tail zoektermen.

« Terug naar index pagina