Rich Snippets

Rich Snippets

David van Brakel Leave a Comment

samenvatting: Rich Snippets zijn extra stukjes content die Google aan de zoekresultaten toevoegt als aanvulling op, of vervanging van, de standaard “omschrijving, titel en url”. Hierdoor zijn de zoekresultaten opvallender en verschaffen ze meer informatie aan de gebruiker. Een van de bekendste vormen van rich snippets zijn de sterren bij een product, film of serie, maar er zijn meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een afbeelding of mooie embedded video. Je krijgt deze Rich Snippets bij de Google zoekresultaten door specifieke code toe te voegen op je website. Welke code(s) dit moet(en) zijn kun je o.a. vinden op http://schema-creator.org/.

Wat zijn Rich Snippets

Rich Snippets, de naam zegt je misschien niets maar wij weten zeker dat je ze al eens in de Google zoekresultaten voorbij hebt zien komen. Een rich snippet is eigenlijk extra informatie die Google weergeeft naast, of in plaats van, de standaard titel, url en beschrijving. Wanneer je zoekt op een product zie je bijvoorbeeld direct wat voor beoordeling dit product krijgt (in de vorm van sterren) en wanneer je zoekt op een recept krijg je gelijk de ingrediënten, het aantal calorieën en de bereidingstijd te zien.

Handig voor de gebruiker, want er is meer duidelijk over wat er op de desbetreffende pagina wordt besproken. Ook is het zoekresultaat opvallender waardoor mensen sneller op een rich snippet dan op een gewoon zoekresultaat klikken. Dat laatste is dan weer interessant voor jou, want we willen allemaal meer (kwalitatieve) bezoekers op onze website, toch?

Type Rich Snippets

Er zijn veel verschillende soorten rich snippets en er komen er ook steeds meer bij. Op dit moment kun je deze extra informatie tonen bij:

  • Reviews

Dit is misschien wel de meest bekende rich snippet. Doormiddel van maximaal onder het zoekresultaat kan de gebruiker in één oogopslag zien wat de gemiddelde waardering is voor het betreffende item.

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.

  • Audio, video of afbeeldingen

Bij een video, audio of afbeeldingen kan er een embedded video geplaatst worden of kun je extra informatie kwijt zoals de naam van de maker, de beoordeling en de datum van publicatie. Zo krijgt je zoekresultaat een duidelijkere uitstraling dan wanneer het alleen een link is naar dergelijke informatie.

  • Producten

Voor retailers is er naast het betaalde Google Shopping ook nog een organische manier om je product nét iets meer in de schijnwerpers te zetten. Een product rich snippet bevat bijvoorbeeld de merknaam, review, aanbiedingen, beoordelingen en voorraadstatus.

  • Recepten

Recepten krijgen ruimte voor een kleine thumbnail en meer informatie over de (voor)bereidingstijd, vetgehalte, het aantal calorieën en ingrediënten.

  • Boeken, films en series

Ook bij boeken films en series kun je in de rich snippet veel extra informatie kwijt. Denk hierbij aan de naam van de regisseur/auteur, de acteurs, duur van de film/serie, drukjaar of première datum en de beoordeling van de film, serie of het boek.

  • Personen

Wanneer je de juiste code toevoegt voor verschillende schrijvers op een website, krijg je de mogelijkheid om de auteur prominent in de zoekresultaten te tonen.

  • Evenementen

Wanneer jij één of meerdere evenementen beschrijft op je pagina, kun je met de juiste code de naam van het evenement, artiesten, de locatie, de datum en het aantal beschikbare kaarten laten zien.

Breadcrumbs, ook wel het kruimelpad van je website, tonen een bezoeker waar de gelinkte content zich bevind binnen jouw paginastructuur.

Zoals je ziet heeft elke rich snippet zijn eigen uitstraling op Google. Ook zijn er per type verschillende vereisten waaraan voldaan moet worden voordat het wordt getoond tussen de zoekresultaten.

Hoe krijg je een Rich Snippet bij je zoekresultaten

Een Rich Snippet is voor Google eigenlijk niets anders dan de vertaling van een stuk code dat op jouw website staat. De zoekmachine herkent de informatie die jij aanlevert en zet het in een speciaal design tussen de zoekresultaten. Elke Rich Snippet heeft zijn eigen code, dit is onder andere vastgelegd op http://schema.org/, een initiatief van de drie bekendste zoekmachines; Google, Yahoo! en Bing. Bespreek de implementatie van deze code met je webbouwer, deze helpt je vast graag op weg! Maak je gebruik van WordPress en wil je zelf aan de slag? Naast zelf coderen zijn er ook verschillende plugins beschikbaar. Zelf maken we gebruik (en zijn we groot fan) van Schema Pro . Hiermee kun je gemakkelijk verschillende categorieën aanmaken om alle pagina’s te optimaliseren.

Nadat je de code hebt toegevoegd is het belangrijk dat je deze niet verbergt op de website. Ondanks dat Google dat misschien wel snapt, wordt je website niet goedgekeurd voor rich snippets wanneer deze niet zichtbaar zijn op de pagina. Zorg er daarnaast voor dat je gebruik maakt van structured data en dat je alle verplichte velden voor dat type data in je pagina hebt opgenomen.

Het is belangrijk je te realiseren dat het toevoegen van rich snippets geen garanties geeft. Google bepaalt uiteindelijk welke rich snippets getoond worden in de zoekresultaten.

« Terug naar index pagina