8 tips Conversieoptimalisatie

Conversie optimalisatie: 8 tips om je conversie snel te verhogen

Hoe hoog is jouw conversie percentage?

Verhoog jouw conversie met deze 8 conversie optimalisatie tips.

Jouw website staat online en de doelgroep kan jou al (goed) vinden. Maar de conversie percentage blijft laag. Het is demotiverend en erg teleurstellend. Je weet dat jouw product/dienst aansluit bij de doelgroep en toch gaan de bezoekers niet over tot aankoop.

Vaak wordt er gedacht dat een website alleen al genoeg is. Maar dit is pas de eerste stap van jouw online bedrijf. De content moet jouw doelgroep aanspreken en activeren. Om dit te bereiken moet je aan de slag met conversie optimalisatie. In dit artikel leggen we uit hoe jij het beste uit jouw website kan halen. 

PS. Vergeet ook niet te werken aan de vindbaarheid van jouw website. Een goede website die niet wordt gevonden is dood zonde. Om hier meer over te weten lees je ons artikel “hoger in Google“.

8 tips voor conversie optimalisatie

Voor conversie optimalisatie hebben wij 8 tips die jou zeker gaan helpen:

  • Loslaten van eigen voorkeur en mening
  • Wat vind je doelgroep
  • De call to action
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Overtuiging
  • Eenheid
  • Ken je Analytics
  • Personalisatie

Er zijn nog meer onderdelen binnen conversie optimalisatie, maar dit zijn toch wel de belangrijkste.

Stap 1. Los laten van eigen voorkeuren en meningen

Bij conversie optimalisatie is het belangrijk om je eigen voorkeuren en meningen los te laten. Het gaat hier namelijk om de conversie die je wilt verhogen. Om te weten wat bezoekers laat klikken, is het handig om verschillende testen te doen, om te zien wat wel en niet werkt.

Hoe je dit kan testen is simpel, denk bijvoorbeeld aan A/B testing. Hierbij maak je twee versies van de pagina. Beiden worden getoond aan jouw bezoekers en er wordt bijgehouden welke versie de doelgroep beter aanspreekt.

Nadat je de A/B testing hebt afgerond, is het belangrijk om te geloven wat er uit de A/B test komt. Ook al is het niet wat jij in eersteninstantie dacht, of wat jij persoonlijk mooi vind. Het gaat allemaal om die conversie.

Doelgroep kennen voor een betere conversie optimalisatie

Stap 2. Wat vind de doelgroep

Als jij jouw website wilt optimaliseren moet je weten voor wie je dit doet en wat de behoeftes zijn van deze groep. Het kennen van jouw doelgroep is van belang bij het verhogen van de conversie. Als jij niet weet naar wie je communiceert is de kans groot dat de content die je plaatst niet past bij de doelgroep.

Denk vanuit de klant. Wat willen zij zien op jouw pagina? Wat zijn de pijnpunten van de doelgroep en hoe los je deze op? Als je antwoord kan geven op deze vragen kun jij een gerichte pagina maken die aansluit bij de potentiële klant. Speel in op de behoeftes en neem de twijfels weg.

Wil jij weten hoe je de perfecte pagina maakt voor jouw doelgroep? Lees dan ons artikel: in 20 stappen naar de perfecte pagina.

CTA-button voor een hogere conversie optimalisatie

Stap 3. Call To Action

Als de content op de website aansluit bij de doelgroep heb je de aandacht te pakken. Maar als jij niet duidelijk maakt wat de bezoeker moet doen, is de kans groot dat je ze verliest. Een duidelijke en overtuigende Call To Action is daarom belangrijk. Zonder call to action is er geen conversie.

Plaats daarom altijd een call to action op de pagina. Zo stuur jij de doelgroep in de juiste richting. Vergeet niet om in te spelen op de behoeftes en gedrag van de gekozen doelgroep.

Het niet alleen belangrijk om een CTA te plaatsen op je website. De locatie is ook belangrijk. Zorg dat je altijd een CTA plaatst in de header. Dit kun je doen door een button te plaatsen met een link naar de contactpagina of een boekingssysteem. Op een langere pagina is het mogelijk om dezelfde CTA een aantal keren terug te laten komen. Of plaats het in een sidebar.

Stap 4. Conversie verhogen door de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren

In de tijd waarin mensen gewend zijn aan razendsnelle internetverbindingen en websites die in een seconde laden, zijn de bezoekers ongeduldiger dan ooit. Daarbij stelt Google in een fractie van een seconde 1 miljoen concurrenten ter beschikking. Om hier tegen te concurreren moet je streven naar een zo snel mogelijke website.

Als jouw website te ingewikkeld is en traag werkt, dan ben je vrijwel zeker je bezoeker kwijt en gaan ze naar de concurrent. Daarbij heeft Google de voorkeur aan een snelle website.

Naast de snelheid moet je denken aan mogelijke technische fouten op de website. Links of pagina’s die niet werken, een website die op de mobiel niet werkt of fouten in het design. Los alle fouten op die irritatie veroorzaken bij de bezoekers.

Jouw conversie verhogen door de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren richt zich op het bieden van overzicht, overzichtelijke informatie, duidelijke navigatie etc.

Stap 5. De conversie verhogen door overtuigingsprincipes toe te passen

Robert Cialdini, is een hoogleraar psychologie en marketing die vanuit een psychologisch aspect de invloed van onze hersenen op het beslissingsgedrag onderzocht en in kaart bracht. Marketeers gebruiken deze principes regelmatig voor conversie optimalisatie.

Door middel van psychologische ‘trucjes’ kan je jouw bezoekers beïnvloeden. Niet iedereen zou dit positief opvatten, maar bewust en onbewust past iedereen ze toe. En als jij geen kwade bedoelingen hebt, dan zijn dit zeer krachtige middelen om de conversie op jouw website te verhogen.

Om een duidelijk beeld te geven van de 7 overtuigingsprincipes hebben wij ze hieronder genoteerd. 

1. Wederkerigheid

Bij wederkerigheid gaat het erom dat je eerst iets weggeeft en dat de ander dan iets terug doet. Je creëert het gevoel van schuld. Niet zo stek natuurlijk, maar dat is ook niet nodig. Het gaat er niet alleen om dat je iets geeft, maar ook hoe je het geeft. 

Voorbeelden van wederkerigheid zijn: Tips en tricks delen, gratis toegang, een cadeau of korting krijgen als je je aanmeldt voor de nieuwsbrief.

2. Schaarste

Schaarse goederen worden als waardevoller gezien. Door een idee van schaarste te creëren voelen mensen zich sneller geneigd om over te gaan tot aankoop. De angst om iets mis te lopen is veel groter dan de angst om iets te verliezen.

Een voorbeeld van schaarste is als je een vliegticket wil boeken en er staat dat er nog maar 3 plekken over zijn en dat je snel moet zijn.

Een ander voorbeeld is een hotel boeken op bijvoorbeeld booking.com. Als je een hotel ziet die je wilt boeken en er staat dat er nog 2 plekken vrij zijn, dan ga je veel sneller boeken dan wanneer er niets bij staat.

3. Autoriteit

Mensen volgen graag een autoriteit figuur. Iemand die heeft aangetoond een expert te zijn op het onderwerp. Wees dus duidelijk en laat zien dat je weet waar je het over hebt. Dit kun je doen door een expert te gebruiken of met een keurmerk. Zorg dat je dit goed communiceert.

Een voorbeeld van autoriteit is wanneer je een reclame van bijvoorbeeld Oral-B ziet. Zij gebruiken een tandarts in hun reclame om zo meer vertrouwen te geven aan de gebruikers. 

4. Consistentie

Mensen stapsgewijs enthousiast maken voor je merk en deze aandacht vasthouden: dat is waar consistentie en commitment over gaat. Hiermee maak je iemand gefaseerd warm om een product of dienst bij je af te nemen én houd je diegene daarna tevreden.

Blijf consistent op jouw pagina. Communiceer één centrale boodschap en plaats een call to action die hierbij past. Houdt het bij één doel.

Als je conversie als uitgangspunt neemt, is de aanmelding voor de nieuwsbrief een goede eerste stap om loyaliteit te creëren.

5. Sympathie

Mensen zijn emotionele wezens en kiezen met gevoel. Niet gek dat mensen regelmatig kiezen voor een bedrijf waar ze sympathie voor hebben.

Sympathie kun je op verschillende manieren opwekken. Bij elke doelgroep pak je dit anders aan. Voorbeelden zijn: investeren in duurzaamheid en samenwerken met een goed doel. Maar het kan ook kleiner, denk bijvoorbeeld aan foto’s van je personeel.

6. Sociale bewijslast

Zoals je zelf al waarschijnlijk weet zijn mensen sociale dieren en zoeken voordat we een aankoop doen een bevestiging voor onze keuze. Een effectieve manier om daar als organisatie op in te spelen, is het laten zien van reviews.

Door middel van reviews kan iemand een gedane aankoop evalueren en kunnen anderen deze beoordeling online lezen: op een externe website of op de website van de organisatie zelf. Als anderen tevreden zijn over de producten of diensten die je aanbiedt, dan geeft dat een potentiële koper vertrouwen.

Stap 6. Eenheid

Het meest recente overtuigingsprincipe dat Cialdini heeft toegevoegd aan de bekende reeks principes is Eenheid. Eenheid gaat over de behoefte van ieder mens om ergens bij te horen. Iemand die bij een bepaalde groep hoort of het gevoel heeft erbij te horen, zal moeite doen om die identificatie in stand te houden. Dat begint in de familiesfeer, maar strekt zich uit tot mensen met overeenkomstige kenmerken zoals achtergrond en interesses.

Analytics bijhouden voor conversie optimalisatie

Stap 7 Ken je Analytics

Meten is weten. Dat heb je zeker al vaker gehoord en dat is voor een reden. Waarom zou je alles bepalen op gevoel, als je gebruik kan maken van data die jou genoeg informatie geeft om de juiste beslissingen te maken.

Als jij nog geen gebruik maakt van de Google tools mis je belangrijke informatie. Zonde, omdat deze tools gratis en makkelijk te gebruiken zijn. Je vind hier naast het aantal betaalde, directe en organische bezoekers nog veel meer.

Informatie over wie jouw doelgroep is, wat ze interessant vinden en wanneer ze actief zijn. Welke pagina’s het beste presteren en de prioriteit hebt. Maar ook welke pagina’s nog meer potentie hebben. Laat deze informatie niet liggen!

Stap 8 Personalisatie

Tegenwoordig wordt personalisatie steeds belangrijker. Personalisatie draagt bij aan een aantal belangrijke punten. Ook voor conversie optimalisatie is personificatie een belangrijk onderwerp. De punten waarbij personalisatie bijdraagt zijn:

Persoonlijke communicatie

Hiermee verbeter je de relatie met je klant of prospect. Je kunt gerichter inspelen op de individuele behoeftes en persoonlijke twijfels wegnemen.

Meer kennis

Door personalisatie krijg je meer te weten over je doelgroep en die informatie kan je gebruiken om je doelgroep beter te benaderen, bereiken en overtuigen

Customer experience en journey

Door personalisatie kan je de customer experience en journey verbeteren en optimaliseren. De klant voelt zich beter gehoord en tegelijkertijd kan jij de doelgroep in de juiste richting sturen.

Leadgeneratie verhogen

Door de communicatie te focussen bereik je minder mensen. Maar doordat het bericht ook gefocust is voelt de doelgroep zich beter aangesproken. Er zullen meer mensen over gaat tot communicatie.

Juiste boodschap

Door middel van personalisatie geef je de juiste boodschap aan de juiste doelgroep. De boodschap sluit aan op de behoeftes en neemt de twijfels weg van deze specifieke doelgroep. Je bereikt minder mensen en toch wordt de conversie hoger.