Je hebt waarschijnlijk de term landingspagina wel vaker zien langskomen. Maar wat is nou precies een landingspagina, hoe maak je zo’n pagina en wat heeft zo’n pagina te maken met seo? Zijn deze vragen voor jou herkenbaar? Lees dan vooral verder, in dit artikel vertellen we alles over de landingspagina.

Wat is een landingspagina?

De term landingspagina klinkt misschien heel technisch, maar het is eigenlijk heel simpel. Een landingspagina is de pagina waar je jouw bezoekers naar toe stuurt vanaf een bepaalde bron. Bijvoorbeeld vanaf een advertentie of een social media post.

“Maar waarom link je niet gewoon naar de homepage” is een vraag die veel ondernemers stellen. En in sommige gevallen is de homepage ook prima, maar meestal behaal je meer succes met het gebruiken van een specifieke landingspagina.

Wanneer je een pagina creëert die precies aansluit op de advertentie, hoeft jouw bezoeker minder moeite te doen om de beloofde informatie te vinden, en is de kans groter dat ze op jouw pagina blijven. Je creëert een landingspagina dan ook om de gebruikerservaring te verbeteren en zo de conversie te verhogen

Om dit te doen moet het natuurlijk wel een aantrekkelijke pagina zijn. Een pagina die de lezer stimuleert om over te gaan tot de volgende stappen. Een landingspagina is in de eerste instantie niet bedoeld om beter gevonden te worden in Google, daarom moet je bij het creëren van de pagina vooral focussen op de doelgroep.

Wat verwachten ze op deze pagina? Waar in de klantreis zitten ze en wat kan ze overtuigen om over te gaan tot de volgende stap? Als je een artikel deelt op Facebook over Amsterdam, ga je natuurlijk niet linken naar een productpagina.

Daar zit de lezer op dat moment helemaal niet op te wachten. Stel je linkt vanuit een advertentie van een product, dan verwachten mensen dat natuurlijk wel. 

Bedenk dus goed welke content jij deelt en welke verwachtingen deze content wekt. Zorg dat de landingspagina aansluit bij de gedeelde content. Anders krijg je misschien wel veel bezoekers, maar vertrekken ze ook weer gelijk. Hier heb je natuurlijk niks aan.

Voordelen landingspagina

Nu het duidelijk is wat een landingspagina is, gaan we kijken naar de voordelen van een nieuwe landingspagina creëren. Dit is namelijk niet altijd nodig, maar daar komen we later op terug.

Kosten besparing

Bij het plaatsen van een advertentie checkt Google de relevantie van jouw landingspagina naast de advertentie. Hoe hoger de relevantie en kwaliteit van de pagina, hoe beter je wordt beoordeeld en hoe lager de kosten zijn van jouw advertentie. 

Dus een specifieke landingspagina zorgt ervoor dat je geld bespaart op advertenties. Dit maakt het al snel interessant om een pagina te creëren. Wanneer je zelf de content schrijft, kun je een dergelijke pagina snel maken. 

Blije bezoekers

In een wereld met instant gratification is het belangrijk om jouw bezoekers zo goed mogelijk te helpen. Ze willen ergens op klikken en gelijk op de juiste pagina belanden.

Als je naar jouw homepage linkt, terwijl ze op de contactpagina of een productpagina moeten zijn, is de kans groot dat ze jouw website gelijk weer verlaten. 

Er zonde als dit een lead had kunnen worden bij een goede landingspagina. Zorg daarom altijd dat jouw klant zo weinig mogelijk zelf hoeft te doen en dat de pagina gelijk de verwachtingen vervuld. 

Overtuigen

Een landingspagina is een krachtige locatie kunnen zijn om jouw klant te overtuigen. Je begint met verleiden in de advertentie en met de landingspagina overtuig je ze nog verder.

Dit gaat een stuk makkelijker als de pagina hiervoor is opgesteld. Met een homepage ben je vaak nog te breed aan het communiceren. 

Een landingspagina is een krachtige manier om jouw klant te overtuigen om over te gaan tot een aankoop. Je begint met verleiden in de advertentie en met een sterke landingspagina bouw je verder op deze verleiding.

Een homepage is niet specifiek genoeg om mensen, na verleiding, in de richting van een aankoop te sturen. 

Er is een reden dat de bezoeker heeft geklikt op jouw content. Speel hierop in door ze met de juiste content verder in de funnel te duwen. Afhankelijk van waar ze zijn in de klantreis speel je in op verlangen of overtuig je ze om daadwerkelijk een aankoop te doen.

Hogere conversies

Doordat je landingspagina overeenkomt met de opgewekte behoefte of verwachtingen en je de klant het makkelijk hebt gehouden is er veel meer kans op conversie. Dus je bespaart op kosten en je krijgt meer geld binnen. Dat wil iedereen toch? 

Wanneer de landingspagina overeenkomt met de behoefte en verwachtingen van de bezoeker, is er een hogere kans op conversies. Met een landingspagina bespaar je dus op advertentiekosten en heb je een hogere kans om ook daadwerkelijk te verkopen. Dat wil iedereen toch?

Maar hoe maak je dan een goede landingspagina? Erg goede vraag! Dit hoeft niet moeilijk te zijn of veel tijd te kosten. Wel zijn er een aantal factoren waar je rekening mee moet houden. Lees hieronder hoe je de perfecte landingspagina maakt. 

website snelheid optimaliseren

Een krachtige landingspagina is een belangrijk onderdeel van een succesvolle online marketingstrategie. Gelukkig hoeft het niet moeilijk te zijn met onze 11 tips voor een perfecte landingspagina: 

Aansluiten 

De eerste tips is gelijk een belangrijke. Zoals je eerder al hebt gelezen wordt de relevantie tussen jouw landingspagina en advertentie gecheckt door Google. Als de pagina duidelijk is, wordt je beter beoordeelt en zijn jouw advertentie kosten lager. 

Maar het gaat niet alleen om de centen. Met jouw advertentie, of andere gedeelde content, wek je verwachtingen bij de lezer. Als je niet kan leveren wat de klant verwacht zal deze niet blijven hangen.

Veel bezoek volume is leuk, maar als iedereen gelijk de pagina verlaat ben je nog geen stap verder gekomen. 

Zorg dus dat jouw advertentie en landingspagina goed overeenstemmen. Je hoeft niet precies dezelfde content te delen natuurlijk. Je hebt je klant verleid en nu moet hem nog overtuigen. Maar ga niet een ineens over op een ander onderwerp en sla ook geen stappen over van de klantreis. 

Kies een doel!

Het voordeel van een landingspagina is dat je specifiek kan communiceren met jouw lezers. Dit voordeel verlies je wel als je de pagina gebruikt voor meerdere doelen. Wat wil je dat de klanten doen?

Wil je ze informeren of wil je ze een formulier laten invullen, het maakt niet uit wat je wil. Zolang je er maar een kiest en alleen daarover communiceert. Als de lezer niet weet wat je wil gaan ze het ook zeker niet doen. 

Pagina lengte en intentie 

De lengte van jouw pagina moet aansluiten op de intentie van jouw lezer en jouw eigen doel. Als je ze wil informeren mag de pagina vrij lang zijn. Laat zien dat je de expert bent.

Maar als je ze een contactformulier wil laten invullen moet de pagina kort en to the point zijn. Ga geen informatie delen die de klant niet verwacht of nodig heeft. 

Pakkende titel 

Deze had je waarschijnlijk zelf ook wel bedacht, toch gaan we er kort aandacht aan besteden. De titel moet de lezer motiveren om verder te lezen.

Zorg er wel voor dat de titel relevant is en dat hij nog wel te begrijpen is. Als de titel te gek is zullen mensen ook sneller afhaken. Daarbij moet SEO Title tag ook niet worden vergeten. Dit is wat weergeven wordt in Google.

Maak het niet te gek

Maak je landingspagina niet te druk met allerlei toeters en bellen. Zorg voor een rustige pagina die duidelijk je doel weergeeft. Als de bezoeker niet weet waar hij/zij moet kijken zal er frustratie ontstaan.

Foto’s en filmpjes zijn altijd goed, maar ga er niet mee strooien. De opbouw van de pagina moet aantrekkelijk zijn en dan is minder vaak beter.

call to action visualisatie

Call to action

De call to action kan een landingspagina maken of breken. Je mag meerdere call to actions plaatsten op de pagina, zolang ze allemaal hetzelfde doel hebben over hetzelfde onderwerp. 

Ook het uiterlijk is belangrijk. Zorg voor een aantrekkelijke call to action die niet al te veel vraagt van je bezoeker. Als je te snel te veel vraagt wordt de lezer onzeker en zal sneller twijfelen. Trek de aandacht van de lezer, maar ga niet spammen. 

En als laatste maak het zo makkelijk mogelijk. Zorg dat de call to action goed zichtbaar en en dat je duidelijk communiceert over wat je wil dat ze doen. Breng ze op hun gemak door woorden te gebruiken als vrijblijvend of gratis. 

Neem risico’s weg

Zorg dat de bezoeker geen risico’s of twijfels heeft. Geef duidelijk aan wat de voordelen zijn en dat ze nergens aan vast zitten.

Mensen willen geen onverwachte verrassingen, als je duidelijk aangeeft dat dit niet zal zijn zullen ze sneller geneigd zijn om over te gaan tot actie. 

Mobiel

Vergeet je pagina niet te optimaliseren voor de telefonische bezoekers. Er is niks irritanter dan een pagina die niet helemaal te lezen is omdat het scherm te klein is. Of dat de call to action als enige in beeld is. Check dit dus altijd voordat je de pagina online gooit. 

AANDACHT: wist je dat er steeds meer websites worden bezocht via de mobiel en dat Google daarom is overgestapt naar mobile first? Dit betekent dat jouw telefonische site eerder wordt geïndexeerd dan je desktop site. Deze moet je vaak apart optimaliseren!

Succes meten

En als laatste tip meet je succes! Hoe zeker je ook bent van je pagina, klanten kunnen er toch anders over denken. Kijk hoeveel mensen op de pagina komen en hoe veel daarna ook overgaan tot actie. Dit kan je bijvoorbeeld doen door een doel te creëren op Google analytics. 

Er zijn geen zekerheden, zelfs al heb je alle tips mee genomen. Daarom is het belangrijk om te meten en als dat nodig blijkt te zijn ook aan te passen. Doe dit zo vaak als dat nodig is.  

Landingspagina voorbeelden 

Nu het duidelijk is wat een landingspagina is, wat de voordelen zijn en hoe je deze maakt wil ik nog een aantal voorbeelden laten zien en wanneer je deze inzet. 

Homepage

Eerder gaf ik al aan dat een homepage niet altijd verkeerd hoeft te zijn. Dit is vooral het geval bij bekende merken waarbij de gehele website is opgebouwd om sales te genereren.

Maar nog steeds moet je advertentie hier wel bij passen. Dat kan als je iets heel specifieks aanbiedt op jouw site en er eigenlijk niet veel hoeft worden gezocht vanaf de homepage. Denk bijvoorbeeld aan Netflix. 

De site is al bekend en hoeft mensen maar minimaal te overtuigen en er wordt maar 1 product aangeboden. Er hoeft daarbij niet verder gezocht worden om te vinden wat je wil.Dit werkt het beste als de klant zich in de fase doen van de klantreis bevindt, hij is klaar om te kopen.   

netflix homepage

Aanmeldingspagina

Een aanmeldingspagina wordt vaak ook gebruikt als landingspagina. Dit kan je doen als je bijvoorbeeld een advertentie plaatst over een korting als mensen lid worden van jouw gemeenschap.

Deze landingspagina wordt meestal ingezet in de laatste fase van de klantreis blijven. Niemand wordt ergens lid van als ze niet al overtuigd zijn van jouw product of dienst. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de Only. 

aanmeldingspagina

Blog pagina

Een blog post wordt vaker gedeelt op sociale media. Hier trek je vaak een groter bezoek volume naar je site toe, maar de conversie is vaak erg laag. Daarom worden ze zelden tot nooit gebruikt voor een advertentie.

Toch is deze content goed in te zetten op de eerste klantreis fase, namelijk zien. Een voorbeeld is een blogpost over de Amsterdamse grachten als je bootuitjes aanbiedt in Amsterdam. 

Je bezoek volume gaat omhoog en dit is positief voor je sites domein autoriteit in Google. Waardoor je hoger gaat ranken in Google en je dus indirect toch meer leads zal krijgen via de website.  

landingspagina blog bootuitjes

Product/dienst pagina

Jouw product of dienst pagina’s kunnen worden gebruikt als landingspagina.

Bijvoorbeeld als je een advertentie plaatst over een nieuw product of als je een korting aanbiedt voor dat specifieke product. Je klanten verwachten op de verkooppagina te komen als ze op de advertenties klikken.

Deze pagina wordt ingezet in de klantreis fase denken. Zorg dat je pagina jouw bezoekers genoeg overtuigd en dat je advertentie geen verwachtingen gewekt over jouw product die je niet waar kan maken. 

Een voorbeeld van een goede sales landingspagina is die van tropical feel. De pagina laat duidelijk zien wat het product is, wat de voordelen zijn en speelt goed in op de behoeftes van de doelgroep met mooie foto’s van de producten en interesses van de bezoeker. 

productpagina schoenen