Iedereen komt het wel eens tegen op Google, de advertenties. Wat we niet zien is dat elke klik kosten zijn voor diegene van wie de website is. In dit artikel lees je wat CPC is en hoe het wordt bepaald.
Wat is CPC?
Kosten per klik, of ook wel CPC genoemd, is het bedrag dat je betaalt voor elke klik op een van je advertenties in platformen zoals bijvoorbeeld Google AdWords. Bij CPC maakt het niet uit hoe vaak je advertentie wordt weergegeven, het gaat puur alleen om het aantal clicks. Je advertentie kan dus 50 keer worden weergegeven en 5 clicks hebben ontvangen, dan betaal je alleen voor de 5 clicks. De CPC is dus een soort van afrekenmodel voor online adverteren.
Je kosten per klik worden bepaald door verschillende factoren. De verschillende factoren die een rol spelen zijn: je maximale bod, je kwaliteitsscore en de advertentie rang van andere adverteerders die bieden op hetzelfde zoekwoord.
De CPC is een belangrijke maatstaf, want de klikken en kosten stijgen snel. Als je CPC te hoog is, zal je niet in staat zijn om rendement te behalen op je advertentie-investering (ROI).
Het bepalen van CPC in AdWords
Je AdWords ROI (rendement op investering) wordt bepaald door hoeveel je betaalt voor de clicks en de kwaliteit van het verkeer dat je krijgt van die clicks. Je wilt niet alleen verkeer tegen elke prijs; je wilt voordelig verkeer dat waarde toevoegt aan je bedrijf.
De gemiddelde kosten per klik zijn afhankelijk van de branche, het bedrijfstype en de netwerken waarop je adverteert. Meer concurrerende industrieën en industrieën met hoger geprijsde conversies hebben de neiging om duurdere kosten per klik te hebben.