Klanten gaan niet altijd gelijk over tot verkoop na het eerste bezoek op je website. Dit kan door verschillende factoren komen. Soms hebben deze bezoekers nog een extra zetje nodig om die laatste stap te zetten. Een sterke tool hiervoor is remarketing. Lees hier alles wat je daarover moet weten.
Wat is remarketing?
Remarketing is het gericht opnieuw benaderen van je website bezoekers. Het is je misschien weleens opgevallen dat je nadat je online een nieuwe telefoon hebt gekocht, ineens allemaal accessoires in je advertenties voorbij ziet komen. Of wanneer je schoenen hebt bekeken en deze niet hebt gekocht, ineens schoenen van hetzelfde type maar in andere kleuren of met een speciale aanbieding ziet. Dat is toevallig… of toch niet?
Binnen online marketing noemen we dit remarketing, het is een sterke tool waarmee je nog gerichter online kan adverteren met hogere conversie kansen.
Remarketing of retargeting?
Remarketing en retargeting worden online zowel apart als uitwisselbaar gebruikt. Wij kiezen ervoor om de definitie van Google aan te houden waarbij online advertentieplaatsingen en display-advertenties, worden getoond op basis van de activiteit van een gebruiker op jouw website. Volgens sommige definities is dit echter retargeting en is remarketing het (her)activeren van leads en bestaande klanten via e-mailmarketing. Nu kunnen we hier uitgebreid alle verschillen uiteenzetten, maar dat hebben onze collega’s van Rejoiner al een keer hartstikke duidelijk gedaan.
Remarketing, hoe werkt het eigenlijk?
Dit werkt door middel van de befaamde cookies. De acties van een bezoeker op je website worden gekoppeld aan hun IP-adres en opgeslagen in een cookie. Op basis van deze cookie kun je op andere websites gepersonaliseerde advertenties tonen. Wat er precies wordt getoond is afhankelijk van welk type advertentie je aan welk gedrag hebt gekoppeld.
Google remarketing instellen
Je kan de remarketing op twee manieren instellen op Google, via ads en analytics. Je voegt dit toe op Google ads door een remarketingtag, een klein stukje code dat je uit Google ads ontvangt, toe te te voegen aan elke pagina op je website. Daarna kan je aan de slag met je remarketing lijsten. Deze lijst bestaat uit de bezoekers die jij wil targeten om opnieuw te benaderen. Pas je campagne aan op deze groep en uit de resultaten bij!
Google analytics kan worden gebruikt door een trackingcode aan te passen. Het voordeel is dat je nog verder kan inzoomen op je doelgroep. Je kan segmenteren op browser, regio en op bepaalde doelen in analytics.
Facebook remarketing
Facebook is naast Google ook in te zetten voor remarketing. Door een advertentie te creëren en je websitebezoekers te benaderen. Maar ga niet blind je bezoekers benaderen. Facebook ads is zo ingesteld dat je hele specifieke groepen kan benaderen, die een bepaalde tijd op je website zijn geweest of een belangrijke pagina hebben bezocht.
Je moet duidelijk weten wie je doelgroep is en in welke fase je ze wil bereiken. Dit is te bepalen aan de hand van de customer journey. Aan de hand van de fase bepaal je ook de content die je wil delen.
Wat is er allemaal mogelijk met remarketing?
Bovenstaande klinkt misschien nog een beetje vaag, daarom leggen we het graag aan je uit met behulp van praktische voorbeelden. Je kunt het onder andere gebruiken voor:
Wil je meer bezoekers?
In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.
Laat maar zien
Top of mind worden bij consumenten
Of ze je website nu kort een keer hebben bezocht of dat ze een keer een aankoop hebben gedaan, bezoekers die 1 tot 3 keer op je website zijn geweest, onthouden je websitenaam vaak niet. Je wil natuurlijk top of mind worden, door je bezoekers opnieuw te benaderen kun je deze mensen met advertenties helpen herinneren dat jij de beste in je branche bent.
Segmenteren van advertenties
Stel een bezoeker bekijkt je online trainingen terwijl een ander kijkt naar het maken van een afspraak, dan heb je waarschijnlijk te maken met twee verschillende type klanten. Door advertenties te maken die perfect aansluiten op wat ze hebben bekeken kun je jouw advertenties beter segmenteren en de conversie per klik verhogen.
Cross-selling
Hier komt die nieuwe telefoon om de hoek kijken. Wanneer je die hebt gekocht wil je misschien ook wel een bijpassend hoesje, een screenprotector of een sd-kaart om het geheugen uit te breiden. Remarketing zorgt ervoor dat een klant na aanschaf van een product andere producten te zien krijgt die perfect passen bij zijn recente aankoop.
Up-selling
Stel iemand heeft een abonnement op een van jouw diensten afgesloten, dan kun je de klant met remarketing een speciaal aanbod doen om dat abonnement nu al te verlengen of verhogen.
Informeren
Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe collectie lanceert kun je oude bezoekers, tot 500 dagen (afhankelijk van het medium) terug, hierover informeren. Zo kun je oude leads heractiveren of oude klanten laten weten dat er weer iets nieuws op je website te vinden is.
Reviews genereren
Hebben mensen je product of dienst gekocht? Dan kun je ze door middel van remarketing 30 dagen later vragen om een review te plaatsen. Social proofing van je producten en diensten wordt steeds belangrijker, dus het verzamelen van reviews is een belangrijke strategie in je (online)marketingstrategie.
Is Remarketing een must?
Wanneer remarketing op de juiste manier wordt ingezet is het een krachtige tool waar veel uit te halen valt. Maar het komt niet zonder zijn eigen voor- en nadelen. Of het voor jou een must is, is dus compleet afhankelijk van je (online)marketingstrategie.
Voordelen van remarketing
- Gerichtere advertenties met hogere conversies;
- Meer kwalitatief verkeer;
- Je maakt efficiënt gebruik van je marketingbudget.
Nadelen van remarketing
- Hogere kosten per click;
- Door de nieuwe aandacht voor cookies worden ze vaker verwijderd of niet geaccepteerd door consumenten. Hierdoor is remarketing moeilijker.
- Als kleine adverteerder kom je terecht tussen de grotere adverteerders, hierdoor is het een tijdrovende klus om efficiënt met je budget om te gaan.
Ga jij aan de slag met remarketing en kom je er niet uit, of heb je nog vragen over dit artikel? Stuur dan een mailtje naar durftevragen@dokonline.nl, we helpen je graag verder.