Bij het kiezen van een SEO bureau komt veel kijken. SEO kost veel tijd en een campagne is niet gratis. Dus je wilt wel zeker zijn van jouw keuze. Je moet vertrouwen hebben in de SEO specialist. Maar hoe pak je dat aan?
Als jij op zoek bent naar een SEO bureau, maar je weet niet goed hoe dat aanpakt. Lees dan verder.
Wat doet een SEO bureau?
Voordat je in zee gaat met een SEO bureau is het belangrijk dat je precies weet wat SEO inhoudt.
SEO staat voor search engine optimization, wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent. En daar gaat het allemaal om, de zoekmachines. De bekendste zoekmachine in Nederland is natuurlijk Google, daarom spreken we in dit artikel alleen over Google.
Maar wat doet een SEO specialist dan precies? Bij een SEO campagne wordt de website zo geoptimaliseerd dat deze aansluit bij het zoekgedrag van jouw doelgroep en de richtlijnen van Google. Met het doel om meer relevante bezoekers naar je website te trekken en het aantal leads/verkopen te verhogen. Dit wordt uitgevoerd op 3 onderdelen:
- Technische SEO
- On-page SEO
- Autoriteit
Voor elk bedrijf ziet een campagne er anders uit. Elke markt, doelgroep en bedrijf is anders en heeft andere behoeftes. Daarom wordt er eerst begonnen met analyses. Zo komen we erachter wat jouw site nodig heeft om beter te ranken. Onderdelen die je vaak terug ziet komen in een campagne zijn:
- Linkbuilding
- On-page advies
- Contentstrategie voor nieuwe content
- Zoekwoorden onderzoek
- Analytische rapportage
Wat kan ik verwachten van een SEO bureau?
Nu je weet wat een SEO bureau doet gaan we kijken naar wat je kan verwachten. Elk bureau is anders en pakt een campagne op een andere manier aan. Toch mag je wel een aantal dingen verwachten tijdens de campagne. Als ze dit niet aanbieden dan moet je goed nadenken of je wel in zee wil gaan met deze partij.
- Data en analyses worden gedeeld
- Aanbevelingen worden duidelijk en overzichtelijk gepresenteerd
- Er wordt regelmatig contact gehouden
- Resultaten worden elke maand besproken
- Er wordt aan de afspraken gehouden
- Je mag de gegevens meenemen als je de campagne stop zet
- Er wordt geen gebruik gemaakt van Black Hat SEO
Tips bij het kiezen van een SEO expert
Bij het kiezen van een SEO specialist kan het moeilijk zijn om de knoop door te hakken. Om het allemaal wat makkelijker te maken hebben wij een aantal tips voor je genoteerd.
1. Volg je gevoel
De eerste tip is volg je gevoel. Als jij in gesprek bent met een bureau en je hebt er geen goed gevoel bij of je hebt nog te veel twijfels luister daar dan naar. Meestal heb je die gedachten voor een reden en vertrouwen is bij een samenwerking van groot belang.
Als jij de SEO specialist niet volledig vertrouwd zie dat dan als een waarschuwing. Het gaat om jouw website en jouw bedrijf en daar laat je toch niet iedereen aankomen?
2. Lees je in
Voordat je in gesprek gaat met een SEO bureau is het goed om je vooraf in te lezen. Leer wat SEO inhoudt en waarom het zo belangrijk is. Maar kijk ook naar black hat SEO. Dit is een techniek die soms wordt gebruikt om de ranking te verbeteren, dit is niet binnen de richtlijnen van Google. Hierdoor zijn de resultaten van korte duur of komt er helemaal geen resultaat.
3. Ga met meerdere partijen in gesprek
Ga niet alleen met één partij in gesprek. Kijk rond op de markt en neem met een aantal contact op. Je wordt steeds kritischer en krijgt een beter beeld van de onderlinge verschillen. Zo kun je achteraf bepalen bij wie je het beste gevoel had.
4. Denk logisch na
Denk logisch na. Dit is altijd belangrijk bij het uitbesteden van werkzaamheden. Als er dingen worden aangeboden die nooit waar gemaakt kunnen worden, dan weet je al dat het niet goed zit. Neem een kijkje op de website en lees recensies op Google. Deze zijn het moeilijkst om te vervalsen.
5. Stel kritische vragen
Het is belangrijk dat je kritische vragen stelt en goed luistert naar de antwoorden. Bereid je goed voor en lees je in. Zo kun je kritische vragen stellen en weet je wat voor antwoord je ongeveer kunt verwachten.
Dit doe je bij alle partijen waarmee je in gesprek gaat en je bepaald bij wie je het beste gevoel had en wie goede antwoorden gaf. Hieronder lees je welke kritische vragen je zou kunnen stellen.
15 Kritische vragen voor een SEO specialist
Als jij in gesprek gaat met een of meerdere SEO bureaus is het belangrijk dat je de juiste vragen stelt. Om je daarbij te helpen hebben we 15 vragen geformuleerd die jij kan stellen tijdens het gesprek.
1. Mag ik de analyses en data inzien?
SEO bestaat uit veel analyses en onderzoeken. Hier komt veel interessante data uit. En ook al is dat precies waar je voor betaald, worden deze gegevens niet altijd gedeeld met de klant. Eigenlijk raar want dan kun je dus niet zien waarop de aanbevelingen worden gebaseerd.
Daarbij is deze data is niet alleen interessant voor de SEO campagne, maar ook voor andere soorten marketing en sales.
2. Als ik met de campagne stop, mag ik de gegevens dan mee nemen?
Ook dit horen we vaker gebeuren. Iemand is gestopt met een campagne, om welke reden dan ook, en mag de gegevens van de campagne niet meenemen.
Als je dan later verder wil gaan met een nieuwe partij moeten zij nog alles opnieuw doen. Zonde van je geld en tijd. Vraag dus van tevoren of dit niet het geval is.
3. Welke beloftes maken jullie?
Dit is een belangrijke vraag. Niemand weet wat de algoritmes van Google zijn en deze blijven zich veranderen en ontwikkelen. Hierdoor weet je nooit precies wat er gaat gebeuren met de resultaten. De resultaten zijn afhankelijk van Google, de concurrentie, de doelgroep, de markt, het bedrijf zelf en de SEO. Hierdoor is er nooit een zekerheid.
Als er allerlei beloftes worden gemaakt, zoals over één maand sta je op de nummer 1 positie, moet je alarmbellen afgaan. Een bureau kan dat niet weten en dus ook niet beloven. Een goed bureau zal eerlijk aangeven dat hier geen beloftes over gemaakt kunnen worden. Niet altijd wat je wilt horen, maar dit is wel de werkelijkheid.
Uiteraard kunnen er wel verwachtingen worden gegeven als er onderzoek is gedaan naar de markt.
4. Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie?
Ook deze vraag is een lastige. SEO kost tijd en in de eerste paar maanden ga je echt geen grote resultaten zien. Dit kost vaak 6 tot 12 maanden voor je grote resultaten ziet en gemiddeld 3 maanden voor de kleinere veranderingen.
Dit antwoord wordt niet altijd goed ontvangen, maar in de praktijk is dit wel hoe het werkt. Het gebeurd ook zeker wel eens dat je al eerder resultaten ziet, maar dat is eerder een uitzondering. Ga dus niet in gesprek met SEO bureaus als je niet bereid bent om lang te wachten op resultaat.
5. Van welke tools maken jullie gebruik?
Dit is een belangrijke vraag om te stellen. Je kunt gelijk horen of er gebruik wordt gemaakt van tools die je zelf ook kunt gebruiken of professionele tools waar veel geld in wordt gestoken. Belangrijke SEO tools zijn:
- SEMrush
- Ahrefs
- Google Analytics
- Google Search Console
- Page Optimizer Pro
- Screaming Frog
- Google Pagespeed Insights
- MOZ-toolbar
- Maar er wordt vaak van nog veel meer tools gebruik gemaakt.
6. Meten jullie de resultaten en krijg ik deze te zien?
Meten is weten. Een waarheid die in veel gevallen klopt. Ook bij SEO is dit een term die vaak wordt gebruikt. Want hoe weet je of de campagne een succes is als dit niet wordt bijgehouden? Je kunt de strategie alleen optimaliseren als je precies weet wat er gebeurd op de site. Vraag dus altijd hoe een SEO bureau de resultaten meet, maar ook hoe vaak jij die te zien krijgt.
Krijg je de resultaten elke maand te zien, om de twee maanden of moet je hier zelf achteraan? Maar ook hoe ze de resultaten meten. Je kunt wel gegevens meten en bijhouden, maar als dit niet de juiste informatie is heb je er nog niets aan.
7. Welke resultaten hebben jullie bij andere bedrijven behaald?
Dit is een belangrijke vraag. Zoals ik hierboven al aangeef zal een goed SEO bureau geen beloftes maken over resultaten. Maar hoe weet je dan wat je kunt verwachten?
De beste manier om dit uit te zoeken is door te kijken naar de resultaten die ze hebben behaald bij andere. Kijk ook naar de recensies of bel een van de klanten op.
Vraag aan het bureau of je iemand mag bellen waar ze al mee samenwerken. En bel dan om naar de ervaring te vragen van deze klant.
8. Welke informatie of middelen hebben jullie van mij nodig?
Vraag ook wat het bureau van jou nodig heeft. Een SEO specialist kan alleen goed aan de slag gaan met jouw bedrijf als ze jouw bedrijf kennen. Dus als ze niks aan jou vragen of geen interesse tonen in informatie over je bedrijf let dan goed op. Vaak krijg je vragen over je doelstellingen, de markt, de concurrentie, je klanten, je salesproces en wat je al aan online marketing doet.
9. Wat is mijn huidige SEO situatie?
Het is altijd goed om te weten hoe je er al voor staat. Als je dit vraag en ze kunnen snel, goed en duidelijk antwoord geven dan weet je dat ze kennis van zaken hebben. En je weet gelijk wat je beginsituatie is. Maar verwacht niet een gehele analyse in 5 minuten, maar op eerste zicht kunnen specialisten vaak al wat verbeteringen zien.
10. Waar houden jullie je allemaal mee bezig?
Vraag wat het bureau allemaal doet. Zijn ze gespecialiseerd in SEO of houden ze zich met meer bezig. Je begrijpt natuurlijk wel dat een bedrijf die zich heeft gespecialiseerd in één of twee onderdelen vaak diepere kennis heeft dan iemand die zich met alles bezig houdt.
Vooral omdat online marketing een onwijs breed begrip is. Vaak zie je wel dat een specialist in SEO ook actief is in SEA, omdat deze veel gemeen hebben met elkaar.
11. Waarom moet ik voor jullie SEO bureau kiezen?
Waarom moet ik voor jou kiezen? Een terechte en niet altijd makkelijke vraag om te krijgen. Maar als een bedrijf niet kan aangeven wat hun anders maakt, dan is er waarschijnlijk ook niks unieks aan het bureau. Luister goed naar het antwoord.
Is het ook echt anders dan bij andere of geven ze een heel algemeen antwoord waar je weinig aan hebt. Vraag ze ook om de antwoorden te onderbouwen. Dat is vaak nog het moeilijkste, maar ook het belangrijkste antwoord.
12. Zijn jullie bekend met de Webmaster richtlijnen?
We hebben het al eerder gehad over de penalties van Google. Deze penalties worden uitgedeeld als je de richtlijnen van Webmaster overschrijdt. Als ze niet begrijpen waar je het over hebt dan kun je er zeker van zijn dat ze geen ‘specialist’ zijn.
13. Hoe maken jullie een planning voor de SEO campagne?
Een planning voor een SEO campagne is vaak gebaseerd op de doelstellingen, de situatie en budget van het bedrijf. Vraag hoe ze dit aanpakken. De planning is uniek voor elk bedrijf en sluit aan op de huidige situatie en de situatie waar ze naartoe willen.
14. Wat raden jullie mij aan?
Tijdens het gesprek kun je al vragen wat zij denken dat belangrijk wordt voor jouw website. Als het goed is hebben ze je site al bekeken en waarschijnlijk hebben ze al een idee wat er gedaan kan worden. Klinkt het logisch wat ze zeggen, of zou jij liever iets anders veranderen aan de site. Vraag ook waarom ze daaraan willen werken.
15. Hoe communiceren jullie met mij?
De communicatie is tijdens de campagne erg belangrijk. Je kunt wel aanbevelingen krijgen, maar als deze niet duidelijk zijn zal er nog weinig gebeuren met je site. Vraag dus hoe de communicatie zal verlopen tijdens de campagne. Gaat alles via de mail, telefoon, face to face of hebben ze een andere methode?
Hoe vaak kun je iets verwachten en is er de mogelijkheid om vragen te stellen als iets onduidelijk is. Heb je contact met verschillende mensen binnen het bedrijf of werken ze met contactpersonen? Bedenk goed wat je zelf graag zou willen.