Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft betrekking op alle activiteiten die je uitvoert om je website hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van Google te laten komen. Je stemt je website, en de inhoud daarvan, af op het gedrag van zoekmachine gebruikers. Het doel van zoekmachine optimalisatie is de content op je website te optimaliseren zodat je pagina’s bovenaan de zoekresultaten komen.

In Nederland maakt vrijwel iedereen gebruik van Google als zoekmachine. Google kent drie soorten zoekresultaten. De betaalde tekst en shop advertenties bovenin de zoekresultaten kunnen enkel worden bereikt via Google Adwords. De onbetaalde zoekresultaten kunnen alleen worden bereikt doormiddel van zoekmachine optimalisatie.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie

Google bepaald wie er bovenaan de resultaten komt aan de hand van drie pijlers:

  • Techniek heeft alles te maken met de techniek van je website. Het heeft betrekking op de snelheid, structuur en responsiviteit van je website.
  • Content gaat over al het ‘materiaal’ op een website. Zoals blogberichten, tekstpagina’s, video’s en afbeeldingen.
  • Reputatie (ook wel autoriteit genoemd) gaat over de populariteit van de content op je website ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan verwijzingen van andere websites naar jouw website.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Google heeft als doel om de meest waardevolle resultaten bovenaan de zoekresultaten te krijgen bij ieder zoekresultaat. Om je positie binnen de resultaten te beïnvloeden doe je er goed aan om te werken aan de drie genoemde pijlers techniek, content en reputatie. Hoe moeilijk het is om bovenaan te komen in de zoekresultaten hangt sterk af van de concurrentie en de reputatie van je website.
Om je op weg te helpen hebben we een artikel geschreven die jou in 7 stappen laat zien hoe je kan scoren binnen google en bij je doelgroep.

Waarom is Zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Door energie te steken in zoekmachine optimalisatie kan je veel relevant verkeer naar je website krijgen. In tegenstelling tot verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties zijn deze bezoekers gratis.

Je werkt ook aan de lange termijn. Als je eenmaal bovenaan de resultaten staat kan je voor een lange periode gratis verkeer naar je website krijgen. Verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties verdwijnt direct nadat je stopt met betalen.

Met de content op je website sluit je direct aan bij de zoekopdracht binnen Google. Zo geef je direct antwoord op de vragen van je doelgroep (relevanter kan het niet). Hierdoor bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en is de bezoeker eerder geneigd om zaken met je te doen.

 Zoekmachine optimalisatie onderwerpen

Customer Journey

Customer Journey

Redactie Dok Online Leave a Comment

Een customer journey laat het pad zien dat je klant aflegt tijdens het koop- en klanttraject. Dit kan voor iedere ondernemer anders zijn, maar een goede customer journey omvat tenminste: Het type klant; welke fases hij/zij doorloopt; een flowchart; welke contactmomenten er zijn; en welke emoties ze hebben tijdens het proces. Een groot voordeel hiervan is dat je de verschillende …

Zoekwoorden onderzoek

Redactie Dok Online Leave a Comment

Zoekwoorden onderzoek is het analyseren van het zoekgedrag van zoekmachine gebruikers. Dit doe je om de content op je website aan te laten sluiten bij de vraag van je doelgroep. Elke goede seo-strategie begint met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Zo kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt en hoe ze dat doen.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden

Redactie Dok Online Leave a Comment

Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekopdrachten die over het algemeen 4 woorden of langer zijn. Ongeveer 70% van het zoekverkeer online bestaat uit dit soort specifieke vragen. Het zoekvolume op deze zoekwoorden ligt lager dan op short tail zoekwoorden, maar de zoekvraag is specifieker.

loss aversion

Loss aversion

Redactie Dok Online Leave a Comment

Loss aversion is letterlijk het vermijden van verlies. Mensen hebben een hekel aan verliezen en doen er werkelijk alles aan om dit te voorkomen. Verlies van iets dat je al hebt weegt voor mensen zwaarder dan potentiele winst. Je weet immers al wat je hebt, dat wil je niet verliezen en winst is altijd een beetje onzeker. Als je loss aversion goed in zet is het een van de krachtigste content technieken.

micro conversies

Micro conversies

Redactie Dok Online Leave a Comment

Micro conversies zijn kleine doelen die je kunt meten op je website. Door micro conversies in te stellen, kun je het gedrag van je bezoeker beter meten. Denk hierbij aan het volgen van je social media kanalen, klikken op het e-mailadres, inschrijven op de nieuwsbrief of het downloaden van productinformatie.