Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft betrekking op alle activiteiten die je uitvoert om je website hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van Google te laten komen. Je stemt je website, en de inhoud daarvan, af op het gedrag van zoekmachine gebruikers. Het doel van zoekmachine optimalisatie is de content op je website te optimaliseren zodat je pagina’s bovenaan de zoekresultaten komen.

In Nederland maakt vrijwel iedereen gebruik van Google als zoekmachine. Google kent drie soorten zoekresultaten. De betaalde tekst en shop advertenties bovenin de zoekresultaten kunnen enkel worden bereikt via Google Adwords. De onbetaalde zoekresultaten kunnen alleen worden bereikt doormiddel van zoekmachine optimalisatie.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie

Google bepaald wie er bovenaan de resultaten komt aan de hand van drie pijlers:

  • Techniek heeft alles te maken met de techniek van je website. Het heeft betrekking op de snelheid, structuur en responsiviteit van je website.
  • Content gaat over al het ‘materiaal’ op een website. Zoals blogberichten, tekstpagina’s, video’s en afbeeldingen.
  • Reputatie (ook wel autoriteit genoemd) gaat over de populariteit van de content op je website ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan verwijzingen van andere websites naar jouw website.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Google heeft als doel om de meest waardevolle resultaten bovenaan de zoekresultaten te krijgen bij ieder zoekresultaat. Om je positie binnen de resultaten te beïnvloeden doe je er goed aan om te werken aan de drie genoemde pijlers techniek, content en reputatie. Hoe moeilijk het is om bovenaan te komen in de zoekresultaten hangt sterk af van de concurrentie en de reputatie van je website.
Om je op weg te helpen hebben we een artikel geschreven die jou in 7 stappen laat zien hoe je kan scoren binnen google en bij je doelgroep.

Waarom is Zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Door energie te steken in zoekmachine optimalisatie kan je veel relevant verkeer naar je website krijgen. In tegenstelling tot verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties zijn deze bezoekers gratis.

Je werkt ook aan de lange termijn. Als je eenmaal bovenaan de resultaten staat kan je voor een lange periode gratis verkeer naar je website krijgen. Verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties verdwijnt direct nadat je stopt met betalen.

Met de content op je website sluit je direct aan bij de zoekopdracht binnen Google. Zo geef je direct antwoord op de vragen van je doelgroep (relevanter kan het niet). Hierdoor bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en is de bezoeker eerder geneigd om zaken met je te doen.

 Zoekmachine optimalisatie onderwerpen

Dwell time

Dwell Time

David van Brakel Leave a Comment

Bounce rate, sessieduur en click through rate zijn statistieken waar je waarschijnlijk al weleens van gehoord hebt. Maar dwell time is voor de meeste een compleet nieuwe term. Gelukkig is de uitleg niet ingewikkeld; dwell time is de tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten. Google heeft nog nooit officieel bevestigd dat dwell …

LSI Keywords

LSI keywords

Redactie Dok Online Leave a Comment

Waar we het vroeger alleen over keywords of zoekwoorden hadden, zie je nu ook steeds vaker de term “LSI keywords” voorbijkomen. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? LSI staat voor Latent Semantic Indexing, dat klinkt misschien ingewikkeld maar het is eigenlijk makkelijker dan je denkt. LSI keywords zijn zoekwoorden en zinnen die door betekenis aan elkaar gelinkt zijn (hier komt …

Metadata

Metadata

Redactie Dok Online Leave a Comment

Metadata is een term die al bestond ver voordat Google, zoekmachines of zelfs het internet er iets mee te maken hadden. Metadata wordt ook wel meta-informatie genoemd en betekent feitelijk informatie over informatie. Denk hierbij aan een bibliotheek die metadata gebruikt om boeken en hun fysieke locatie te registreren of een callcenter waar van elk gesprek de beller, begintijd en …

Breadcrumbs, broodkruimels

Breadcrumbs

Redactie Dok Online Leave a Comment

Breadcrumbs (ook wel het broodkruimelpad genoemd) laten de gebruiker zien waar ze zich precies op je website bevinden en welke stappen er tussen de homepage en deze pagina zitten. Breadcrumbs zijn niet alleen goed voor de bezoeker, ook voor je intern linkprofiel (en dus je SEO) is dit een belangrijke toevoeging. Wij raden daarom aan altijd gebruik te maken van …

Rich Snippets

Rich Snippets

David van Brakel Leave a Comment

Rich Snippets zijn extra stukjes content die Google aan de zoekresultaten toevoegt als aanvulling op, of vervanging van, de standaard “omschrijving, titel en url”. Hierdoor zijn de zoekresultaten opvallender en verschaffen ze meer informatie aan de gebruiker. Een van de bekendste vormen van rich snippets zijn de sterren bij een product, film of serie, maar er zijn meer mogelijkheden zoals bijvoorbeeld een afbeelding of mooie embedded video. Je krijgt deze Rich Snippets bij de Google zoekresultaten door specifieke code toe te voegen op je website.

Linkbuilding

Redactie Dok Online Leave a Comment

Samenvatting: Linkbuilding is het verzamelen van links naar content op jouw website, dit kan zowel intern als extern. Extern linken is het verzamelen van links van andere website naar jouw content. Dit is belangrijk omdat Google elke link naar jouw website ziet als een voorkeursstem voor jouw content. Hoe meer links je naar jouw website hebt, hoe beter jouw content …

Short tail zoekwoorden

Short Tail Zoekwoorden

David van Brakel Leave a Comment

Wanneer je jezelf gaat verdiepen in de wereld van SEO kom je al snel de term “short tail zoekwoorden” tegen. Dit zijn de korte zoektermen met vaak een hoog zoekvolume. Deze woorden zijn vaak heel breed. Inplaats van “opblaasbare visboot met fluistermotor” of “De beste vissersboot elektrisch” moet je hier denken aan “rubberboot”, “visboot”, “vissersboot” of “opblaasboot”. Dagelijks zoeken mensen …

Customer Journey

Customer Journey

Redactie Dok Online Leave a Comment

Een customer journey laat het pad zien dat je klant aflegt tijdens het koop- en klanttraject. Dit kan voor iedere ondernemer anders zijn, maar een goede customer journey omvat tenminste: Het type klant; welke fases hij/zij doorloopt; een flowchart; welke contactmomenten er zijn; en welke emoties ze hebben tijdens het proces. Een groot voordeel hiervan is dat je de verschillende …

Zoekwoorden onderzoek

Redactie Dok Online Leave a Comment

Zoekwoorden onderzoek is het analyseren van het zoekgedrag van zoekmachine gebruikers. Dit doe je om de content op je website aan te laten sluiten bij de vraag van je doelgroep. Elke goede seo-strategie begint met een uitgebreid zoekwoorden onderzoek. Zo kom je erachter waar jouw doelgroep op zoekt en hoe ze dat doen.

Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden

Redactie Dok Online Leave a Comment

Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekopdrachten die over het algemeen 4 woorden of langer zijn. Ongeveer 70% van het zoekverkeer online bestaat uit dit soort specifieke vragen. Het zoekvolume op deze zoekwoorden ligt lager dan op short tail zoekwoorden, maar de zoekvraag is specifieker.