Call to action

Call to action

Conversies, daar gaat het allemaal om. Je wilt geld verdienen met je website. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen overgaan tot die aankoop? Elke conversie op een website begint met een goede CTA. Hier leer jij hoe je de perfecte call to action plaatst op je site. 

Wat is een call to action

Een call to action of in het kort CTA is een tekst of afbeelding die jouw bezoekers aanspoort om actie te ondernemen. Vaak wordt dit gedaan met een CTA button. Je maakt met een CTA duidelijk wat je wil dat de lezer gaat doen. 

Je kan bijvoorbeeld vragen of ze contact opnemen, een aanvraag maken, voor de nieuwsbrief aanmelden of een product bestellen.

CTA is een onderdeel van de website conversion rate optimization (CRO). Maar een goede call to action button maken is niet altijd even makkelijk. Want hoe weet je wat werkt? 

Waarom een call to action

Zoals hierboven al werd verteld is CTA een onderdeel van je CRO. Dit houdt in dat je een CTA inzet om het aantal conversies op je site te verbeteren.

Een potentiële klant die op jouw site content leest en na het lezen van de content niet weet wat hij of zij moet doen, zal waarschijnlijk weer weggaan. Erg zonde natuurlijk!

Je wil dus duidelijk maken wat de volgende stap is voor deze bezoeker. Alleen als dit duidelijk is zal de potentiële klant verder kijken op de site. Daarom is het erg belangrijk om een goede CTA te plaatsen op elke pagina, zodat je geen kansen mist. 

Behoefte van je doelgroep

Voorbeelden call to action

Er zijn verschillende manieren om een CTA op je site te plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan een foto of een button. Dit is vaak eenvoudig te maken met een websitesysteem zoals WordPress. Hieronder geven we een aantal voorbeelden van een CTA. 

Voorbeeld 1: Contact 

Het eerste voorbeeld is een CTA voor contact. Je plaatst een button met een opvallende kleur en duidelijke opdracht. Maak een afspraak is duidelijk, iedereen weet wat hiermee bedoeld wordt. De lezer weet wat jij wil dat ze doen. 

Call to action: contact formulier

Voorbeeld 2: Nieuwsbrief

Het tweede voorbeeld is een call to action voor een nieuwsbrief. Je vraagt hier al wat meer van je bezoekers. Ze moeten iets invullen. Daarom is het slim om het zo aantrekkelijk mogelijk te maken.

Doe dit door bijvoorbeeld korting te geven of iets anders van waarde. Zorg dat het zo makkelijk mogelijk is voor de bezoeker en vraag niet om informatie die je niet nodig hebt. 

Call to action: Nieuwsbrief

Voorbeeld 3: Winkelmandje

Een call to action voor een winkelmandje wordt vaak gebruikt voor e-commerce sites. Je maakt het de klant zo makkelijk mogelijk om de producten te kopen.

Er worden verschillende varianten gebruikt zoals bestel nu of reken af. De knop moet lekker opvallen. 

Call to action: winkelmandje

Voorbeeld 4: Proefperiode / gratis abonnement 

Ook worden er vaker proefperiodes of gratis abonnementen aangeboden op sites. Zoals je hieronder in het voorbeeld ziet. Spotify heeft een pagina gemaakt met een titel en een call to action.

Alles is erop gebouwd om op die call to action knop te drukken. Je ziet nog weinig tot geen andere opties. Hierdoor trek je de aandacht van alle bezoekers. 

Call to action: proefperiode/gratis abonnement

Hoe maak je een goede call to action? 

Een goede call to action is belangrijk voor jouw site. Een slechte of een goede call to action button kan het verschil zijn van wel of geen conversie. Daarom moet je goed nadenken over jouw call to action button.

Om dit wat makkelijker te maken hebben wij hieronder een aantal tips voor je uitgewerkt. Zodat jij de beste call to action kan maken.

Tip 1: Wees duidelijk

De eerste tip is duidelijkheid. Zorg dat je heel duidelijk weergeeft wat jij wil dat de bezoeker doet. Wil je dat ze hun gegevens achterlaten, maak dit dan duidelijk. Laat andere je call to action bekijken en vraag of ze snappen wat de bedoeling is. 

Dit lijkt misschien makkelijk. Maar soms komt iets voor jou heel logisch over, terwijl dit voor iemand anders ook een andere betekenis zou kunnen hebben. Wees dus kritisch. 

Tip 2: Wees consistent

Je mag altijd meerdere call to actions plaatsen op je pagina. Maar gebruik wel dezelfde call to action op de pagina. Ga geen verschillende call to actions gebruiken op dezelfde pagina. Dit zorgt voor onduidelijkheid. Want wil je nou dat ik contact opneem of wil je dat ik mijn gegevens invul? 

Wees dus consistent op de pagina. Zorg daarbij ook dat je CTA past bij de tekst op de pagina. Het is heel raar als je op je een call to action plaatst die helemaal niets heeft te maken met de tekst.

Tip 3: Maak hem opvallend

Een call to action moet wel opvallen op de pagina. Als deze ergens verstopt is in de tekst of onopvallend geplaatst is hoef je niet te verwachten dan de lezer erop klikt.

Zorg daarom dat de call to action lekker duidelijk is en makkelijk te vinden. Plaats de button ook gewoon twee keer als de pagina lang is. Je kan de button opvallend maken door bijvoorbeeld:

  1. Een opvallende kleur te gebruiken.
  2. Een pop-up te maken.
  3. Een duidelijke kader te maken. 
  4. Een animatie te maken.

Tip 4: Schrijf actief 

Een goede CTA is actief geschreven. Dit doe je door actieve woorden te gebruiken en onnodige woorden weg te laten. Vermijd vermoeiende werkwoorden zoals: koop, meld je aan, support of ga naar.

En gebruik woorden die een belofte maken zoals: ontdek, vindt en krijg. Zorg dat de lezer een urgentie voelt door woorden te gebruiken zoals: direct, snel, nu of vandaag.