Domein autoriteit

Domein autoriteit

De domein autoriteit, je hebt het mischien vaker voorbij horen komen, maar wat is het nou eigenlijk?

Elke online marketeer is bekend met deze term en kent de waarde. Als jij beter vindbaar wilt worden in de Google resultaten is het belangrijk dat je bekend wordt met deze ranking factor.

In dit artikel leer jij alles wat je moet weten over de domein autoriteit.

Wat is domein autoriteit?

De domein autoriteit, ook wel domeinwaarde genoemd, is een waarde die wordt toegekend aan jouw websitedomein (naam van je site). De waarde begint bij 0 en gaat tot de 100, hoe hoger jouw domein autoriteit hoe beter. Een nieuwe site start altijd op 0 en giga sites zoals Facebook en Amazone staan op 100.

De score wordt gebaseerd op hoe jouw website presenteert op het gebied van SEO. Vaak denken mensen dat de autoriteit een officiële score is van Google, maar dat is niet zo. De score wordt toegewezen door een van de SEO software bedrijven genaamd MOZ.

De score wordt bepaald op de volgende factoren:

  • Het aantal backlinks die naar jouw site zijn geplaatst.
  • Het aantal verschillende root domains
  • De kwaliteit van de links

Waarom is een domein autoriteit belangrijk?

De domein autoriteit wordt steeds belangrijker. Google is op zoek naar de beste sites voor zijn gebruikers en toont het liefst websites met een hogere autoriteit. Het is een belangrijke ranking factor om de meest betrouwbare site te vinden.

Dus als jij een lage autoriteit hebt en jouw concurrentie heeft een relatief hoge autoriteit wordt het moeilijk om hoger te ranken. Het is niet onmogelijk, maar je zult een hoop extra werk moeten verrichten om kans te maken.

Maar waarom is het dan zo belangrijk om hoog te ranken? Dat is niet zo moeilijk uit te leggen. Hoe hoger jij komt in de resultaten van Google hoe meer bezoekers jij krijgt, hoe meer verkopen en dus omzet. Niet gek dat veel grote en kleine bedrijven bezig zijn met de domein autoriteit te verhogen.

En dan hoor ik vaak ”ik sta al op positie 7, dus dat is al heel goed”. En het is inderdaad fijn dat je op de eerste pagina staat. Toch loop je nog steeds veel verkeer mis. Wist je dat de positie 1 10x zoveel bezoekers binnen krijgt dan de positie 7?

Hoe hoog moet mijn domein autoriteit zijn?

Hoe hoog jouw domein autoriteit moet zijn is afhankelijk van jouw concurrentie. Er zijn verschillende tools om uit te zoeken hoe hoog de autoriteit is van de concurrent, denk aan MOZ, Ahrefs en SEMrush. Het liefst zit je natuurlijk ver boven deze scores, maar vaak is dat niet zo makkelijk, vooral als je net bent begonnen.

Kijk dus wat realistisch is en zorg dat je autoriteit zo hoog mogelijk wordt. Noteer hoe hoog de autoriteit is van de eerste grote concurrent en zet dit als eerste doel. Ga zo door tot jouw autoriteit beter of vergelijkbaar is van de concurrentie.

Heb jij concurrentie als Amazone en/of Bol.com? Denk dan niet dat je deze bedrijven zomaar gaat inhalen. Het linkbuilding budget van deze bedrijven zijn gigantisch en gaan de duizenden euro’s in. Focus dan liever op on-page SEO en verhoog je autoriteit zo snel mogelijk.

Hoe verhoog ik mijn domein autoriteit?

Jouw domein autoriteit verhogen is makkelijker gezegd dan gedaan. Het kost veel tijd en moeite, maar het is het zeker waard! Hieronder zetten wij een aantal tips om jouw autoriteit te verhogen.

1. Techniek op orde

De techniek van jouw website is de basis. Als deze basis niet goed staat zul je moeilijk of zelfs helemaal niet worden gevonden. Zorg dus dat de technische SEO op orde is! Denk aan de website snelheid, veilige verbinding (https), mobielvriendelijkheid, schema, etc).

De techniek is een lastig onderdeel van SEO. Pas dus op met wat je doet. Ga alleen sleutelen als jij echt voldoende kennis hebt van de technische onderdelen. Anders kun je meer kapot maken dan je lief is. Als je niet genoeg kennis in huis hebt kun je beter een specialist inhuren.

2. Schrijf goede en lange content

Zonder content weet Google niet waar jouw pagina over gaat. Denk dus niet dat je gaat ranken met een pagina met alleen foto’s, video’s en twee regels tekst. De content is nodig om context te geven aan de pagina.

Schrijf kwalitatieve en lange teksten om waarde te bieden aan jouw bezoekers. Het is belangrijk dat je rekening houdt met het zoekgedrag van jouw doelgroep. Ga dus eerst aan de slag met een zoekwoordonderzoek.

Door veel content te schrijven over een specifiek onderwerp wordt je vanzelf een autoriteit en zullen andere sites jouw content makkelijker delen.

3. Ga aan de slag met interne linkbuilding

Door linkjes te plaatsen op jouw pagina’s naar andere pagina’s op je eigen site bouw je een interne linkstructuur. Deze linkjes gebruikt Google om over jouw website te verplaatsen. Pagina’s zonder interne linkjes worden dus ook minder snel gevonden.

Gebruik het hoofdzoekwoord als anchor tekst en variaties.

4. Linkbuilding is key

Het plaatsen van backlinks is een sterke manier om jouw autoriteit te verhogen. Houd er wel rekening mee dat het even duurt voordat je de resultaten zult zien van linkbuilding.

Plaats linkjes vanaf relevante websites met een goede domein rating, zo worden de linkjes het meeste waard. Blijf weg van linkbuilding farms.