Elk jaar komen er weer nieuwe Google analyse tools bij. De ene is relevant en goed te gebruiken en de ander juist niet. Omdat 90% van alle zoekopdrachten in Google worden gedaan moeten we meegaan met de ontwikkelingen en trends van de zoekmachine.

Daarom wordt er veel gebruikgemaakt van de Google webmaster tools. Gratis tools die door alle bedrijven en particulieren gebruikt kunnen worden. Hieronder lees je over de 9 belangrijkste tools. 

google zoekmachine

Google tool 1: Google Analytics

Google Analytics is waarschijnlijk een van de bekendste Google tools van allemaal. Google Analytics is een gratis tool die je gebruikt om meer inzicht te krijgen in je website en zijn bezoekers. Je ziet hoeveel bezoekers je krijgt, hoe lang ze op de pagina’s blijven, op welke pagina’s ze komen en nog veel meer. 

Toch laten veel bedrijven deze tool links liggen. Hij staat wel aan, maar er wordt niet naar gekeken en er worden geen doelen bijgehouden.

Zonde, omdat er veel te leren valt van de gegevens die Google Analytics gratis weggeeft. Wij raden dan ook altijd aan om deze goed bij te houden, vooral als je aanpassingen maakt op je website. 

GA4

Google tool 2: Google Ads

Als je aan de gang wil gaan met SEA in plaats van SEO kan je gebruik maken van Google Ads, of zoals het vroeger werd genoemd Google AdWords. Met deze Google tool kun je verschillende soorten advertenties uitzetten, om je conversies te laten groeien. 

Je kan een tekst advertentie uitzetten of een display advertentie met foto’s en nog veel meer. Daarnaast kan je in Google Ads de resultaten van je advertentie bijhouden en aanpassen als dat nodig is.

De tool zelf kost geen geld, maar de advertentie natuurlijk wel. Ze werken vaak met Cost per Click. 

SEA is vooral interessant als je nog geen organisch verkeer binnen krijgt of als je snel resultaten wil boeken. SEO kost meer tijd, maar is wel duurzamer. 

google ads

Google tool 3: Google Optimize

Twijfel jij ook wel eens wat beter werkt op je website? Nou je bent niet de enige. Daarom hebben Google tools ook Optimize ontwikkeld. Hier kan je opties tegenover elkaar leggen en wordt er beoordeeld welke optie beter werkt.  

Het werkt als volgt. Je zet maakt twee opties die op 1 punt verschillen. Zoals een andere kleur van je call to action button. Optimize werkt als een A/B test.

Als je dit hebt gedaan krijgt 50% van je bezoekers optie A te zien en de andere 50% optie B. Na een bepaalde tijd kan je zien welke verschillen er zijn te zien. Het is vooral een handige tool als je website gefocust is op conversies. 

google optemize

Google tool 4: Google Data Studio

De Google tools gebruiken is erg handig om meer inzicht te krijgen in jouw bedrijf je klanten. Maar het is niet altijd zo makkelijk om de gegevens te interpreteren. Vooral als er veel cijfers worden gegeven die onoverzichtelijk vermeld staan. 

Google Data Studio is een tool om je gegevens visueel overzichtelijk te maken. Je voert je gegevens in van Google Analytics en Google Search Console en je maakt visueel aantrekkelijke bestanden die makkelijk zijn te begrijpen.

Het kost wat tijd om de tool goed te leren kennen, maar als je er bekend mee bent kan je snel professionele documenten opstellen. 

google data studio

Google tool 5: Google search console

Met Google Analytics hou je de prestaties bij van je website. Erg belangrijk natuurlijk! Maar als je prestaties naar achteren gaan of je website krijgt maar niet meer bezoekers, wat doe je dan? Dan pak je een van de andere Google tools, Google Search Console erbij. 

Met GSC kan je precies zien op welke zoekwoorden je gevonden wordt en wat de prestaties zijn van de site. Daarbij kan je zien welke fouten er worden gemeld op jouw site en hoe je deze moet oplossen. 

Ook kan je GSC gebruiken om je sitemap, je logo en andere gegevens bij te houden. Je helpt Google als het ware jouw site beter te begrijpen. Waardoor je ook beter kan gaan ranken. Google kan jouw site niet beoordelen als ze niet weten waar je site over gaat.

google search console

Google tool 6: Google mijn bedrijf

Ben jij een lokaal bedrijf die baat heeft bij het vindbaar worden bij lokale zoektermen? Dan is Google Mijn Bedrijf iets voor jou. Door een Google Mijn Bedrijf account aan te maken voor jouw site snapt Google dat jij een lokaal bedrijf bent. 

Als een account hebt aangemaakt wordt je weergegeven zoals op de foto hieronder. Zoals je ziet is het erg opvallend en daardoor wordt er vaak op geklikt. De balk wordt naast de organische resultaten getoond.

Door alles in te vullen kan een zoeker veel informatie zien over jouw bedrijf, zonder op je site te klikken. Hierdoor heb je al een stapje voor op de andere resultaten. 

Zorg dat je het account goed opgesteld en dat er zoveel mogelijk interessante informatie is te zien. Let in de titel niet op zoekwoorden, maar plaats letterlijk je bedrijfsnaam. In de omschrijving kun je dit wel doen. Plaats foto’s, berichten, je diensten/producten en nog meer. 

Wil je weten wat de voordelen zijn van lokale seo? Klik dan op de link. 

google mijn bedrijf

Google tool 7: Google keyword planner

Een andere Google tool is Keyword planner. We hebben het al vaker gehad over seo ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. Bij elke SEO-campagne is een zoekwoordonderzoek nodig. Je onderzoekt hoe jouw doelgroep zoekt naar jouw diensten en/of producten. Met deze informatie pas je jouw huidige en toekomstige content aan. 

Door een zoekwoorden onderzoek uit te voeren sluit jouw site aan op het zoekgedrag en de zoekintentie van de doelgroep. Hierdoor krijg je niet alleen meer bezoekers op je site, maar ook relevante. 

Ook al is de Google keyword planner niet de beste zoekmachine tool op de markt willen we er wel aandacht aan besteden. Aangezien de tool gratis is en toch veel mensen er gebruik van maken. 

De Google keyword planner is een tool waarmee je dit zoekwoord onderzoek kan uitvoeren. Je kan zien welke zoekwoorden er gebruikt worden door de doelgroep en hoe vaak per maand dit zoekwoord wordt gebruikt. 

Hoe je een goed zoekwoord onderzoek uitvoert lees je in ons blogbericht zoekwoordonderzoek. 

Google tool 8: Google Pagespeed Insights

De snelheid van je website is een belangrijke ranking factor voor Google. Bedenk zelf maar eens hoe irritant het is als je lang moet wachten voordat een pagina laad. Het is niet gebruikersvriendelijk en veel bezoekers zullen snel weggaan. Ook dit kun je analyseren en verbeteren met Google tools.

Daarom straft Google een trage website af. Maar hoe weet je of je website snel genoeg laad? Daar kom je achter door gebruik te maken van de Google Pagespeed Insights. Een gratis Google tool die je meer inzicht geeft in de snelheid van je pagina. 

De Pagespeed Insights tool kijkt naar de laadsnelheid van jouw website en geeft een beoordeling. Als je website niet snel genoeg werkt laat de tool ook zien wat je kan doen om de snelheid te verbeteren. 

google page speed insight

Google tool 9: Google Tag Manager

De laatste tool die we aankaarten is de Google Tag manager. Deze tool is de perfecte toevoeging op Google Analytics. Je gebruikt deze tool om meer inzicht te krijgen in op je website resultaten. 

Hou er wel rekening mee dat deze tool niet de gemakkelijkste is om te gebruiken. Je moet er veel tijd in steken voordat je de tool optimaal kan gebruiken. Ook moet je goed weten wat je wil meten en wat je aan deze gegevens hebt. 

Als je bekend bent met de tool of als je een seo campagne bent gestart bij een seo expert kan je aan de slag met Tag Manager. Je gaat acties op je site meetbaar maken zoals:

  1. Hoe vaak er wordt geklikt op een link of knop. 
  2. Hoe vaak er wordt geklikt op je mail adres of je telefoonnummer. 
  3. Hoe vaak de foto’s worden bekeken. 

Er is een gratis versie en een betaalde versie waar je net wat meer mee kan. 

google tag manager