loss aversion

Loss aversion

Redactie Dok Online Leave a Comment

Loss aversion, of in het Nederlands verliesaversie, is een relatief onbekende term bij veel bedrijven. Het is echter wel een van de meest krachtige content technieken, tijd om hier meer over te leren dus!

Wat is loss aversion precies?

Loss aversion is letterlijk het vermijden van verlies. Mensen hebben een hekel aan verliezen en doen er werkelijk alles aan om dit te voorkomen. Verlies van iets dat je al hebt weegt voor mensen zwaarder dan potentiele winst. Je weet immers wat je hebt, dat wil je niet verliezen en winst is altijd een beetje onzeker. Om mensen dan toch voor de winst te laten kiezen, moet deze winst minimaal twee keer groter zijn dan het mogelijke verlies.

Verliesaversie in actie

Een pizzaketen in Amerika zette dit principe slim in om hun gemiddelde pizzaprijs van 14 naar 16 dollar te krijgen. Hoe ze dit deden? Simpel! In plaats van een basispizza aan te bieden die mensen konden “upgraden” met toppings (de reguliere methode), boden ze een uitgebreide pizza aan van $20,- die je kon “downgraden”. Wat bleek? Mensen kozen voor meer toppings in het laatste geval omdat ze gevoelsmatig toppings “verloren” tijdens het downgraden.

Een prachtig voorbeeld van verliesaversie, maar jij hebt (waarschijnlijk) geen pizzaketen. Gelukkig kun je dit principe ook op andere manieren inzetten binnen jouw marketingstrategie.

Loss aversion inzetten jouw marketingdoelstellingen

Omdat angst dus een sterkere motivatie is dan de kans om te winnen, moet je “verliestaal” in je content gebruiken. We zullen hier een simpel voorbeeld van geven om het wat duidelijker te maken.

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.

Wanneer je wil dat iemand jouw social media kanalen volgt, dan kun je dit met de volgende tekst doen:

“Volg ons op social media, dan ben je altijd op de hoogte!”

Dit is wat we “wintaal” noemen, iemand wint iets door jou te volgen op social media. Namelijk, dat hij of zij altijd op de hoogte is. Dit gewin is waarschijnlijk niet sterk genoeg om iemand direct te verleiden op die knop te drukken.

Laten we nu de tekst veranderen in:

“Volg ons op social media en mis nooit meer exclusieve kortingen en gratis producten!”

Hier gebruik je een duidelijk voorbeeld van verliestaal. Wanneer iemand jullie niet volgt op social media, mist hij misschien de kans op een gratis product of een exclusieve korting. Hierdoor voelt het consumentenbrein stress, je wil toch niets mislopen?!

Nog een ander voorbeeld:

“Schaf vandaag ons e-book aan met 25% korting”

Dit is een andere tekst die je veel tegenkomt. In principe een prima call-to-action met urgentie, alleen je kunt hem nog sterker maken door er een vleugje loss aversion aan toe te voegen. Dit doe je op deze manier:

“Mis deze aanbieding niet! Koop vandaag ons e-book met 25% korting”

Zo is de zin net iets sterker en speel je meer in op de angst om de korting te verliezen.

Net zoals met allerlei andere tekstuele trucjes is het wel belangrijk om het met mate te gebruiken. Als potentiële klanten overal op je website dit soort teksten tegenkomen verliezen ze hun effect.

« Terug naar index pagina