On-page SEO header

On-page SEO

SEO ken je waarschijnlijk al wel, maar ben je ook bekend met on-page SEO? On-page SEO is een belangrijk onderdeel van SEO en je kunt er zelf mee aan de slag (mits je genoeg kennis hebt). In dit kennisbank artikel leer je alles over on-page SEO en waarom jij er snel mee aan de slag moet.

Wat is on-page SEO?

On-page SEO is een verzamelnaam voor alles wat jij doet om een specifieke pagina te optimaliseren voor een betere vindbaarheid, op de pagina zelf. In tegenstelling tot off-page SEO waarbij je de vindbaarheid wilt verbeteren door buiten de pagina om met SEO bezig bent, zoals linkbuilding.

SEO bestaat uit drie kern onderdelen: content, techniek en autoriteit. Deze drie onderdelen voer je uit op een specifieke pagina op jouw website, om zo hoger te komen in Google. Met als doel meer bezoekers, leads en/of verkopen.

On-page SEO bestaat uit verschillende onderdelen en het is belangrijk dat je hier bekend mee bent. Hieronder vindt je de lijst van alles wat valt onder on-page SEO:

1. De titel

De titel van jouw pagina, ook wel de H1 genoemd, is een belangrijk onderdeel van jouw pagina. Als het goed is heb je een zoekwoorden onderzoek uitgevoerd en heb je een hoofdzoekwoord bepaald. Dit hoofdzoekwoord plaats je altijd in de H1 op jouw pagina. Hoe eerder in de tekst hoe beter.

Zorg wel dat de titel natuurlijk overkomt en plaats alleen het zoekwoord letterlijk als het dan een correcte zin is. Kijk ook bij de concurrentie wat zij hebben geplaatst.

Naast dat je het zoekwoord plaats in de H1 is het ook belangrijk om een interessante titel te plaatsen. Dit heeft geen directe invloed op jouw vindbaarheid, maar wel indirect. De bezoeker moet jouw tekst interessant vinden en de tekst wordt als eerste beoordeeld op de titel. Als de titel niet interessant vindt zullen ze vertrekken en wordt jouw bounce rate hoger.

Deze bounce rate neemt Google wel mee in de beoordeling. Als Google ziet dat veel mensen jouw site snel weer verlaten zul je dalen in de resultaten. Blijkbaar ben jij niet wat mensen zoeken. Let dus ook op of jouw titel echt overheen komt met wat er in het artikel staat.

2. Koppen

Naast de H1 heb je ook andere koppen staan op jouw pagina. Deze koppen zijn meestal een H2 of H3. Met deze koppen bouw jij een logische structuur op de pagina. Controleer altijd of jij één H1 hebt geplaatst op de pagina en dat deze bovenaan de pagina staat, er mag geen andere kop boven de H1 staan.

De H2 mag je zoveel gebruiken als je wilt en komt altijd onder een H1 te staan. Er mag geen H3 worden geplaatst tussen de H1 en H2. Dat is niet logisch. Zie de H2 als een hoofdstuk en de H3 als een sub-hoofdstuk.

Neem dit artikel als voorbeeld:

Structuur van de pagina on-page SEO

Als de structuur op de pagina klop pas je de koppen aan zodat deze aansluiten bij de gevonden zoekwoorden. Plaats je hoofdzoekwoord, viaraties op dit hoofdzoekwoord en de sub-zoekwoorden in jouw koppen. Hou ze wel natuurlijk!

Kijk eens bij de concurrentie hoe zij dit hebben gedaan.

3. Meta data

Meta data is een minder bekend onderdeel van on-page SEO. Toch is het een belangrijk onderdeel die je niet kunt vergeten bij het optimaliseren van jouw pagina. De meta data bestaat uit twee onderdelen: de meta titel (of SEO titel) en de meta description. Beiden zijn belangrijk voor jouw vindbaarheid en hebben een grote invloed op het aantal klikken dat je krijgt.

Meta data is onderdeel van SEO

Plaats jouw hoofdzoekwoord altijd in de meta titel en de meta description. Zo maak je meer kans om hoger te ranken in de resultaten. Maar vergeet niet om de titel ook aantrekkelijk te maken. Doe dit door te kijken naar wat de concurrentie doet, door het plaatsen van cijfers in jouw titel en/of power woorden te gebruiken.

4. URL structuur

De URL structuur is het stukje tekst dat je intypt om jouw pagina te vinden. Elke pagina krijgt een unieke URL. De URL van deze pagina is bijvoorbeeld: https://dokonline.nl/on-page-seo.

Ook hier maak je gebruik van jouw hoofdzoekwoord. Plaats het hoofdzoekwoord letterlijk in de pagina en hou het daarbij. Zo hou je de URL kort en schoon. Plaats geen onnodige woorden en/of cijfers in de URL. Laat de vraagtekens en uitroeptekens ook weg uit de URL.

Zoekmachinevriendelijk URL

5. Content

Het is vast geen verrassing dat content onderdeel is van on-page SEO. De content geeft context aan de pagina. Zonder deze context weet Google niet waar jouw pagina over gaat en dan wordt de pagina ook niet getoond. Dus als jij gevonden wilt worden, moet je aan de slag met teksten schrijven.

Dit kost veel tijd, maar zonder de teksten ga jij geen resultaten zien. Schrijf content die waarde toevoegt aan jouw website en de pagina. Ga geen teksten schrijven alleen omdat er zoekvolume is. Als jij een website hebt over het huren van boten in Amsterdam is het niet logisch dat je iets gaat schrijven over de mooiste fietspaden in Nederland. Blijf dus dicht bij wat jij aanbiedt. Een artikel schrijven over de mooiste vaarroutes in Amsterdam kan dus wel de moeite waard zijn.

Als je een goed en relevant onderwerp hebt gevonden ga je aan de slag met schrijven. Gebruik jouw zoekwoorden en de variaties. Maak kwalitatieve artikelen en schrijf alleen tekst die belangrijk is voor het onderwerp. Ga geen woorden schrijven om het aantal woorden.

6. Interne linkbuilding

De interne linkbuilding is een onderdeel van linkbuilding. Maar deze links komen niet van een andere website. Deze interne links plaats je vanaf een pagina op jouw website naar een andere pagina op de site.

Deze interne links helpt Google bij het langslopen van alle pagina’s op jouw site. De zogenaamde Google bots gebruiken deze links om te verplaatsen op jouw website.

Daarbij helpen de links jouw bezoekers andere belangrijke content te vinden op de website en wordt de kans groter dat ze langer op jouw website blijven.

Plaats altijd een aantal interne links van en naar jouw pagina’s op de site. En gebruik de juiste anchor tekst.

Interne linkbuilding

7. Pagina snelheid

De pagina snelheid is onderdeel van de techniek van de on-page SEO. De website snelheid heeft invloed op jouw rankings binnen Google en ook de pagina snelheid heeft hier invloed op. Optimaliseer de pagina snelheid door niet te grote bestanden te gebruiken en afbeeldingen klein te maken. Verder kun je caching plug-ins gebruiken of iemand inhuren die gaat sleutelen aan de code van de site, om zo de site te versnellen.

8. Visualisatie

De visualisatie op de pagina is een belangrijk onderdeel van jouw pagina. Visualisatie zorgt voor een aantrekkelijke pagina met veel rijke content. Maak gebruik van afbeeldingen, infographics en/of video’s.

Deze kun je zelf maken, maar je kunt ze ook laten maken of mag je ze gebruiken van iemand anders.

ALT tekst

9. Alt teksten en naam

De alt text is de tekst die achter jouw afbeelding staat en Google gebruikt om jouw afbeelding beter te begrijpen. Deze alt tekst wordt ook meegenomen in de beoordeling van jouw pagina.

De alt teksten en de naam van jouw afbeeldingen zijn ook onderdeel van on-page SEO. Maak gebruik van jouw hoofdzoekwoord in de header afbeelding en gebruik variaties en sub-zoekwoorden in de alt tekst en naam van de overige afbeeldingen.

10. Zoekwoorden optimalisatie

De zoekwoorden zijn al een aantal keren teruggekomen in bovenstaande items. Toch staat zoekwoorden optimalisatie als een apart onderdeel van on-page SEO. Als het goed is komen de zoekwoorden nu regelmatig terug op jouw pagina. Als dat niet zo is dan moet je nog even terug naar bovenstaande onderdelen.

Nu ga je kijken bij de concurrentie. Hoe vaak gebruiken zij de zoekwoorden op de pagina en welke variaties worden er gebruikt? Komt dat overheen met jouw pagina of mag je ze nog vaker benoemen? Gebruik je dezelfde variaties en sub-zoekwoorden of heb je er nog een aantal gemist?

Als je antwoord hebt op de vraag ga je zo nodig nog aan de slag om jouw pagina te optimaliseren.

11. Structured data

Structured data, ook wel schema genoemd, is een stukje code die Google helpt jouw pagina beter te begrijpen. Er zijn veel verschillende structured data mogelijk op jouw pagina. Denk aan FAQ schema, local business schema, product schema, about schema etc.

Deze structured data toevoegen heeft verschillende voordelen. Zoals het tonen van review sterren in jouw Google resultaten, of een FAQ snippet.

FAQ schema

De structured data toevoegen hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn. Als jij gebruik maakt van Rankmath kun je gratis en makkelijk verschillende structured data toevoegen aan jouw pagina’s. En met Rankmath pro heb je nog meer opties.

12. Call to action

De call to action is een belangrijk onderdeel van jouw pagina en ook al wordt het niet altijd mee genomen als een on-page SEO onderdeel heeft het wel degelijk invloed op jouw vindbaarheid.

Met een call to action activeer jij iemand tot actie. Vaak wordt de bezoeker naar een andere pagina gestuurd met deze call to action en op deze manier verlaag jij de bouce rate percentage op de site. En zoals ik eerder al vertelde heeft dit invloed op jouw rankings.

Als jij een contact formulier als call to action hebt is dat geen probleem. Zorg dat wanneer een bezoeker het formulier in heeft gevuld door wordt gestuurd naar een bedankt pagina. Zo komen ze nog steeds op een andere pagina terecht en nog veel belangrijker dit geeft jou de kans om de actie als doel te meten in Google Analytics.

13. Lokaal

Lokaal? Ja lokaal kan ook onderdeel zijn van de on-page SEO. Als jij vindbaar wilt zijn op de lokale markt moet jouw pagina hierop aansluiten. Maak gebruik van lokale zoekwoorden en plaats jouw contact gegevens (naam, adres en telefoonnummer) op de pagina.

Local pack van Google