Conversie

Conversie

Wat is Conversie?

Dit wordt vaak gebruikt binnen een bedrijf. Dit weergeeft of en hoe vaak het gewenste gedrag is vertoond. Dit kan zowel online als offline. Om conversie te kunnen meten moet eerst het doel duidelijk zijn. Is het doel producten verkopen? Dan weergeeft het hoeveel bezoekers van de website daadwerkelijk een product hebben gekocht. Is het doel om zoveel mogelijk enquêtes te verzamelen? Dan weergeeft het hoeveel procent van de bezoekers daadwerkelijk de enquêtes heeft ingevuld. 

Micro en macro conversie

Er wordt een onderscheid gemaakt in micro en macro. Beide soorten kunnen gebruikt worden binnen een bedrijf. Ook tegelijk.

Macro conversie

Heeft een directe invloed op de omzet van een bedrijf. Denk hierbij aan het percentage van de bezoekers dat daadwerkelijk een product heeft gekocht of een offerte heeft aangevraagd. 

Micro conversie

Micro betekend indirecte invloed op de omzet van een bedrijf, maar is zeker niet minder belangrijk. Denk hierbij aan het aantal bezoekers dat zich inschrijft voor een nieuwsbrief of de social media accounts gaat volgens. Dit heeft geen directe invloed op de omzet maar dit kan wel van waarde zijn voor in de toekomst. 

Conversie ratio 

De ratio weergeeft hoe vaak het gewenste gedrag is vertoond in een percentage. Op die manier kun je een duidelijk beeld krijgen wat de werkzaamheden hebben opgeleverd. Deze ratio kan berekend worden om bijvoorbeeld te achterhalen hoeveel procent want de winkelbezoekers daadwerkelijk een aankoop hebben gedaan. Conversie ratio of percentage wordt door middel van een formule berekend:

aantal behaalde doelen / aantal bezoekers x 100%

Voorbeeld conversie

Een webshop heeft de afgelopen maand 1000 bezoekers gehad. Van de 1000 bezoekers hebben er 250 een aankoop gedaan. De macro ratio is dan: 250 / 1000 x 100 = 25%

Een webshop heeft de afgelopen maand 1500 bezoekers gehad, 250 daarvan hebben zich ingeschreven voor de nieuwsbrief. De micro ratio is dan: 250 / 1500 x 100 = 16,7%

Hoe kun je conversie optimaliseren?

  1. Website optimaliseren. Dit kan door middel van SEO.

Door middel van SEO kun je ervoor zorgen dat de website hoger in Google komt waardoor je meer bezoekers krijgt. Hoe meer bezoekers hoe hoger de kans dat de conversie wordt verhoogt. 

  1. Maak een persona

Een persona wordt gemaakt om de klant goed te kunnen begrijpen. Op die manier kun je door de ogen van je klant je website analyseren. Zo kun je er voor zorgen dat de website gebruiksvriendelijk wordt voor je bezoekers.

  1. Breng de Customer Journey in kaart.

Customer Journey weergeeft de reis die jouw klant maakt vanaf begin tot eind van de funnel. Wanneer je dit in kaart brengt kun je erachter komen bij welke stappen je de klant het beste kunt benaderen.

  1. Analyseer de voortgang om verbeteringspunten te achterhalen.

Analyses maken door middel van A/B testing of een usability test bijvoorbeeld brengt verbeteringspunten in kaart. 

Conversie meten

Om conversie te kunnen meten heb je een aantal gegevens nodig. Als eerst stel je een doelstelling op. Wat wil je meten? Het aantal aankopen, aantal inschrijvingen of nieuwe volgers op social media? Daarna kun je met Google Analytics de bezoekers tracken. Op die manier kun je bijhouden hoeveel bezoekers er waren tijdens de periode die je wilt meten. Ook kun je via Google Analytics bekijken hoe vaak het doel is behaald. Na het verzamelen van de gegevens kun je de formule invullen en de ratio of het percentage berekenen. 

Conversie marketing

Conversie marketing is eigenlijk een opsomming van alles hierboven. Ieder bedrijf wilt een bepaald doel behalen. Dit kan op verschillende manieren. Om te kunnen evalueren of het doel behaald is of op de goede weg is kan met het meten van de gegevens. Conversie marketing wordt steeds vaker gebruikt en is zo goed als onmisbaar binnen een bedrijf.

Conversie