Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft betrekking op alle activiteiten die je uitvoert om je website hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van Google te laten komen. Je stemt je website, en de inhoud daarvan, af op het gedrag van zoekmachine gebruikers. Het doel van zoekmachine optimalisatie is de content op je website te optimaliseren zodat je pagina’s bovenaan de zoekresultaten komen.

In Nederland maakt vrijwel iedereen gebruik van Google als zoekmachine. Google kent drie soorten zoekresultaten. De betaalde tekst en shop advertenties bovenin de zoekresultaten kunnen enkel worden bereikt via Google Adwords. De onbetaalde zoekresultaten kunnen alleen worden bereikt doormiddel van zoekmachine optimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie kun je zelf uitvoeren of het uitbesteden aan een SEO bureau.

Hoe werkt zoekmachine optimalisatie

Google bepaald wie er bovenaan de resultaten komt aan de hand van drie pijlers:

  • Techniek heeft alles te maken met de techniek van je website. Het heeft betrekking op de snelheid, structuur en responsiviteit van je website.
  • Content gaat over al het ‘materiaal’ op een website. Zoals blogberichten, tekstpagina’s, video’s en afbeeldingen.
  • Reputatie (ook wel autoriteit genoemd) gaat over de populariteit van de content op je website ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan verwijzingen van andere websites naar jouw website.

Hoe kom je bovenaan in Google?

Google heeft als doel om de meest waardevolle resultaten bovenaan de zoekresultaten te krijgen bij ieder zoekresultaat. Om je positie binnen de resultaten te beïnvloeden doe je er goed aan om te werken aan de drie genoemde pijlers techniek, content en reputatie. Hoe moeilijk het is om bovenaan te komen in de zoekresultaten hangt sterk af van de concurrentie en de reputatie van je website.
Om je op weg te helpen hebben we een artikel geschreven die jou in 7 stappen laat zien hoe je kan scoren binnen google en bij je doelgroep.

Waarom is Zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Door energie te steken in zoekmachine optimalisatie kan je veel relevant verkeer naar je website krijgen. In tegenstelling tot verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties zijn deze bezoekers gratis.

Je werkt ook aan de lange termijn. Als je eenmaal bovenaan de resultaten staat kan je voor een lange periode gratis verkeer naar je website krijgen. Verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties verdwijnt direct nadat je stopt met betalen.

Met de content op je website sluit je direct aan bij de zoekopdracht binnen Google. Zo geef je direct antwoord op de vragen van je doelgroep (relevanter kan het niet). Hierdoor bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en is de bezoeker eerder geneigd om zaken met je te doen.

 Zoekmachine optimalisatie onderwerpen