featured snippet vs. rich snippet

Featured snippet vs. Rich snippets

Featured snippets en rich snippets. Je ziet ze steeds vaker. Maar hoe bepaald Google wie deze toevoegingen krijgt? En waarom moet je vandaag nog aan de slag? Dat en meer leggen we uit in deze complete gids.

Wat is het verschil tussen featured snippets en rich snippets?

Wat zijn featured snippets en rich snippets? Je bent ze waarschijnlijk al vaker tegengekomen, zonder dat je het doorhad.

Een featured snippet is een uitgelicht zoekresultaat bovenaan in Google. Hier wordt gelijk antwoord gegeven op jouw vraag. Dat kan op verschillende manieren getoond worden, je leest hier later meer over.

Wat is een featured snippet

Een rich snippet is een toevoeging aan je url. Hierdoor wordt je resultaat duidelijker en groter. Er zijn verschillende rich snippets.

wat is een rich snippet

Voordelen rich snippets

Maar waarom wil je dan een rich snippet? Het gaat voornamelijk om een hogere click through rate doordat:

  1. Je meta data groter is in de resultaten.
  2. Je link opvalt tussen alle resultaten.
  3. Je meer vertrouwen opwekt met bijvoorbeeld reviews.

Voordelen featured snippets

Featured snippets hebben een groot voordeel. Je resultaat wordt bovenaan de pagina getoond en een stuk groter dan de onderstaande resultaten. Dus featured snippets verhogen de click through rate, netzoals rich snippets.

Naast het voordeel is er ook een nadeel. Doordat je featured snippet antwoord geeft op de vraag van de zoeker, is het vaak niet meer nodig om op jouw link te klikken. Waardoor je bezoekers mist. Toch zul je zien dat je verkeer op de pagina stijgt, als je voor een featured snippet gaat ranken.

Soorten featured snippets

Er zijn diverse soorten featured snippets. Hieronder lopen we ze allemaal langs.

1. Tabel snippet

De eerste featured snippet is de tabel snippet. En dat is precies wat de naam zegt. Je ziet een tabel bovenaan de resultaten. Deze snippet wordt vaak getoond bij eenheden. Bijvoorbeeld: gewichts eenheden.

tabel featured snippet

2. Paragraaf snippet

De paragraaf snippet is de meest voorkomende featured snippet. Je vraag wordt beantwoord in een stuk tekst bovenaan de resultaten. Dit is vaak een kleinere resultaat dan de overige featured snippets.

paragraaf featured snippet

3. Opsomming snippets

Een opsomming featured snippet wordt vertoond wanneer je een lijst zoekt. Bijvoorbeeld: hightlights Amsterdam of soorten featured snippets. Er is geen bepaalde volgorde.

opsomming featured snippet

4. Stappenplan snippets

Een stappenplan featured snippet is vergelijkbaar met de opsomming. Maar bij deze is er wel een bepaalde volgorde. Bijvoorbeeld: Grootste bergen ter wereld of stappenplan SEO.

stappenplan featured snippet

5. Video’s snippets

Een video featured snippet is een video die bovenaan getoond wordt in de resultaten. Dus niet naast je resultaat. Bv. Hoe moet ik behangen?

video snippet

Soorten rich snippets

Ook van rich snippets zijn er verschillende soorten. Maar rich snippets zijn wat uitgebreider dan de featured snippets. Featured snippets bestaat meestal uit één onderdeel. Terwijl een rich snippet uit meerdere onderdelen kan bestaan.

Daarom worden ze als volgt onderverdeeld:

1. Product snippet

Een product rich snippet gebruik je op product pagina’s en is dus belangrijk voor e-commerce SEO. Je kunt verschillende eigenschappen tonen zoals: prijs, voorraad, USP’s en afbeelding. Je kunt ook bovenaan getoond worden in de producten lijst van Google.

product snippet

2. Review snippet

De review snippet kan een toevoeging zijn op de product snippet. Maar je kunt het ook op artikelen, landingspagina’s of sales pagina toevoegen. De review snippet bestaat uit: sterren, score, aantal reviews en reviewer.

review snippet

3. Evenement snippet

Evenementen kun je tonen met een evenementen snippet. Hierbij worden de data en omschrijving getoond. Dat is een soort lijst. Je kunt ook getoond worden bovenaan de pagina, zoals bij een featured snippet.

evenement snippet

4. Recept snippet

Bij recept snippets toon je de bereidingstijd en een afbeelding. Deze wordt gebruikt voor individuele recept pagina’s. Je kunt ook bovenaan de pagina worden getoond bij de lijst van recepten.

recept snippet

5. Boeken snippet

Ook voor boeken kun je een snippet toevoegen. Hierbij toon je de titel van het boek, de auteur en een afbeelding.

boeken snippet

6. FAQ snippet

Bij een FAQ snippet krijg je onder de meta omschrijving een carrousel met een aantal vragen en antwoorden. Hier wordt je resultaat een stuk groter en promoot je interatie. Je kunt ook getoond worden in ”mensen vragen ook” sectie.

FAQ snippet

7. How to snippet

Een how to snippet is een kleinere versie van de opsomming featured snippet. Je krijgt een lijst onder je meta titel. Dat kan een stappenplan zijn, tips of een opsomming.

stappen snippet

8. Afbeelding snippet

Zoals je hierboven al hebt gezien komt de afbeelding vaker voorbij. Je kunt ook alleen een losse afbeelding krijgen naast je resultaat.

afbeelding snippet

9. Lokatie snippet

Voor lokale bedrijven is dit een belangrijke snippet. Door je pagina goed te optimaliseren voor lokale SEO kun je getoond worden in de lokale pack van Google. Deze worden regelmatig getoond bij lokale organische zoekresultaten.

locatie snippet

10. Link snippet

Link snippets zijn extra meta data’s onder je resultaten. Ze vallen goed op en kans is groot dat één of meerdere pagina’s interessant is voor de zoeker.

Link snippet

Hoe krijg je een rich snippet of featured snippet?

Maar nu hoor ik je al denken. Leuk al die voordelen en soorten, maar hoe krijg je dan zoiets? Om aan de slag te gaan met rich snippets is het belangrijk dat je bekend met structured data.

Structured data is onderdeel van technische SEO en wordt ook wel schema genoemd. Schema is een stukje code die je toevoegt aan je pagina, om goed te communiceren met Google.

In deze stukjes code kun je de gegevens plaatsen die je wil tonen in de resultaten. Er zijn vaste stuken code voor een review snippet, products snippet, etc.

Featured snippets krijg je ook door goed te communiceren met Google. Maar niet met een stukje code. Je communiceert door het zo makkelijk mogelijk te maken voor Google.

Wil je een tabel featured snippet? Plaats dan een tabel op de pagina. Wil je een lijst featured snippet? Maak dan een duidelijke lijst met cijfers of bulltpoints. Zo kan Google de informatie makkelijk overnemen. Zo verhoog je de kans op een featured snippet.

Structured data plug-ins

Gelukkig hoef je geen developer te zijn om deze stukken codes toe te voegen aan je pagina’s. Je kunt hier verschillende plug-ins en extensies voor gebruiken. Er zijn verschillende content systemen, hieronder geven we een lijst voor de twee meest gebruikte systemen.

Shopify

  • Smart SEO
  • SEO, JSON-LD, Schema
  • JSON-LD Express for SEO
  • JSON-LD for SEO
  • Schema Plus for SEO

WordPress

  • Rankmath
  • Schema
  • Schema & Structured Data for WP & AMP.
  • All in One schema rich snippets
  • Schema JSON-LD Markup for Google Rich Results, Rich Snippets, and Structured Data | WPSSO Add-on.

Schema controleren

Nadat je de schema hebt toegevoegd kun je deze controleren. En daar hoef je geen geld voor uit te geven. De eerste optie is een test uitvoeren met de Schema Markup Validator van Google zelf. Hier kun je zien welke stukken code gevonden kunnen worden, waar fouten zitten en waar verbeteringen mogelijk zijn.

Naast zelf testen kun je fouten en waarschuwingen bijhouden in Google Search Console. De tool zal het aangeven wanneer er iets gevonden wordt. Zo hoef je dat zelf niet bij te houden.

Daarnaast kun je zelf in Google controleren of je rich snippet of featured snippet vertoont in Google. Probeer dit altijd in een incognito venster te doen.

Aan de slag met SEO?

Wil je meer halen uit je site? Laten we dan samen eens kijken naar de mogelijkheden. Niet alleen naar featured snippets en rich snippet kansen, maar naar de gehele site. Zowel techniek als content en autoriteit. Neem vrijblijvend contact op over de mogelijkheden.