Google Zoekwoorden voor een 1e plek in Google

Hoe vind je de juiste Google zoekwoorden waarmee je 1e wordt in Google!

David van Brakel Zoekmachine optimalisatie (SEO) Leave a Comment

Als je meer gratis verkeer op je website wil krijgen spelen Google zoekwoorden een belangrijke rol. Wanneer je een mooie website voor je bedrijf of dienst hebt gebouwd, wil je natuurlijk dat jouw doelgroep deze ook weet te vinden. En met “weten te vinden” bedoelen we natuurlijk vooral in de meest gebruikte zoekmachine Google.

Wanneer iemand een vraag stelt aan Google, speurt de zoekmachine het internet af naar de meest relevante resultaten. Jij wilt natuurlijk zo hoog mogelijk op het lijstje met relevante resultaten komen, maar hoe kom je daar? SEO (search engine optimization) is het antwoord op deze vraag (dat hoef je Google dus niet meer te vragen 😉!), en om dit goed toe te passen moet je de juiste zoekwoorden vinden.

Dat klinkt misschien als een uitdaging, maar vandaag vertellen vertel ik je graag hoe je hier eenvoudig een begin mee kunt maken.

Maak gratis gebruik van de kennis van je concurrenten

Ook bij SEO hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Een ouderwets concurrentieonderzoek (maar dan in een nieuw jasje) is een slimme en snelle manier om goed scorende zoekwoorden binnen jouw markt op te sporen. Een concurrentieonderzoek voor zoekwoorden voer je uit in drie simpele stappen.

Bekijk de video voor een demonstratie.

1: Plaats de URL van je belangrijkste concurrenten in Semrush om te achterhalen hoe ze hun bezoekers krijgen. Semrush zal je dan de populairste pagina’s van je concurrenten tonen. Maak hier een gratis account aan.

2: Nu willen we weten hoeveel inkomende links de pagina’s hebben. Dit is een belangrijk onderdeel van je onderzoek, omdat je op zoek bent naar het effect van zoekwoorden en niet naar het effect van links. Selecteer daarom alleen de pagina’s die met weinig links veel bezoekers hebben getrokken, op deze zoekwoorden is het voor jou eenvoudiger om ook hoog te ranken. Links zijn ook zeer belangrijk voor je SEO, maar dat is voer voor een andere blogpost. Vandaag focussen we ons op zoekwoorden, en als het hun is gelukt om met weinig links bovenaan te komen, moet dat jou ook lukken!

3: Nu je de juiste pagina’s hebt geselecteerd is het tijd voor de analyse. Hoe is de pagina van de concurrent opgebouwd? Wat voor soort content hebben ze gemaakt en welke woorden komen veel voor op de pagina. Bekijk nu welke content er in jouw ogen nog ontbreekt op de pagina. Zijn ze vergeten een video toe te voegen, of is de tekst misschien te kort? Dit is belangrijk om te weten, want als jij bovenaan wil komen, zal jouw content beter moeten zijn dan die van de concurrent.

Gebruik zoekwoorden maar pas op met spammen

Nu je de juiste zoekwoorden weet is het tijd om content te schrijven voor je website. Naast het gebruiken van de juiste zoekwoorden, moet je er ook voor zorgen dat er voldoende van deze woorden in je teksten zitten. Gelukkig is het moderne algoritme van Google tegenwoordig erg slim  en hoef je niet overal onnatuurlijk hetzelfde zoekwoord in je tekst te laten terugkomen.

Google algoritme
Probeer het Google Algoritme niet voor de gek te houden

Wanneer je een banketbakker in Delft bent hoef je dus niet geforceerd “gebak Delft” meerdere keren in je tekst terug te laten komen. Gebak in Delft snapt Google ook, daarnaast worden synoniemen en woorden die te maken hebben met het zoekwoord ook steeds beter herkent. Je zoekwoord “spammen” (veelvuldig terug laten komen op een pagina) is niet verstandig en kan zelfs worden afgestraft.

Wanneer het zoekwoord in de hoofdtitel, een paar tussenkopjes en aan het begin en einde van je tekst staat zit je al gebakken.

Wil je zeker weten dat je altijd de juiste pagina indeling gebruikt. Download dan hier gratis het On Page SEO Spiekbriefje. 

Stijg in de Google resultaten met Google Search Console

Om bovenaan te komen in Google is het belangrijk dat je content beter is dan die van anderen. Om dit goed te monitoren kun je gebruikmaken van Google Search Console, dit is een tool van Google waarmee je de effectiviteit van je eigen pagina’s kunt testen. Hier kun doormiddel van een zoekrapport uitvinden hoe vaak je website wordt weergegeven en wanneer er op je links worden geklikt. Uit een zoekrapport kun je de volgende informatie halen:

  • Welke van je pagina’s de meeste (of minste) kliks krijgen.
  • Via welke pagina's bezoekers vaker op je website belanden via Google.
  • Waar het zoekverkeer vandaan komt en hoe het in de loop van tijd verandert.
  • Of zoekopdrachten van een pc of smartphone komen.

Gebruik Google Search Console
Gebruik Google search Console om je voortgang te meten

Met de gegevens van Google Search Console kun je de succesvolste pagina’s van je website en de zoekwoorden die hierbij een rol spelen ontdekken. Heb je een webwinkel in handgemaakte sieraden dan kun je bijvoorbeeld snel bekijken of zoekwoorden als “handgemaakte sieraden van zilver”, “handgemaakte zilveren sieraden “, “unieke zilveren sieraden” of “exclusieve zilveren sieraden” meer verkeer naar een specifieke pagina trekken.

Google Search Console geeft je ook gedetailleerde informatie over jouw positie in de Google resultaten. Je kunt hier nagaan welke van je pagina's in de top 100, 50, 30 of 10 komen wanneer iemand een bepaalde zoekopdracht aan Google geeft. De meeste gebruikers hebben hun instellingen geregeld op 10 zoekresultaten per pagina. Om meteen in beeld te komen bij personen die geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst, moet je dus in de top 10 zitten.

Meer verkeer zorgt voor een hogere positie

Google kijkt niet alleen naar de content als het gaat om je positie in de zoekresultaten. Ook bezoekersaantallen en tijd op je website speelt hierbij een rol. Pagina’s met veel bezoekers ranken sneller hoog in de zoekresultaten dan pagina’s met minder bezoekers. Gelukkig stijg je door het gebruik van de juiste zoekwoorden wel in de resultaten en dat levert weer meer bezoekers op.

Deze bezoekers zullen er, mits ze kwalitatieve content vinden en dus langer op je pagina zitten, dan op hun beurt weer voor zorgen dat je positie weer wat verbetert. Zo klim je stukje bij beetje hoger in de resultaten en word je harde werken beloond. Kun jij mooi beginnen aan je volgende stuk content.

Wil je weten hoe jij content schrijft die aanslaat bij Google en bij je doelgroep? Lees dan mijn artikel over de SEO Relatie strategie 

Zit je op de goede weg?

Weet je niet zeker of je op de goede weg zit met je SEO activiteiten? Laat een reactie achter en vertel me wat je aan het doen bent. Ik laat je dan in een reactie weten of je goed (of misschien verkeerd) bezig bent.

Heb je wat aan deze video gehad? Deel hem dan met je vrienden en collega’s. Wil je meer van dit soort tips ontvangen? Zorg dan dat je ons volgt via social media!

Deel deze kennis met anderen:

Wil je meer bezoekers?

In mijn Gratis SEO training laat ik je stap voor stap zien hoe jij zelf gaat scoren binnen Google en bij je doelgroep.