Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft betrekking op alle activiteiten die je uitvoert om je website hoger in de organische (gratis) zoekresultaten van Google te laten komen. Je stemt je website, en de inhoud daarvan, af op het gedrag van zoekmachine gebruikers. Het doel van zoekmachine optimalisatie is de content op je website te optimaliseren zodat je pagina’s bovenaan de zoekresultaten komen.
In Nederland maakt vrijwel iedereen gebruik van Google als zoekmachine. Google kent drie soorten zoekresultaten. De betaalde tekst en shop advertenties bovenin de zoekresultaten kunnen enkel worden bereikt via Google Adwords. De onbetaalde zoekresultaten kunnen alleen worden bereikt doormiddel van zoekmachine optimalisatie.
Zoekmachine optimalisatie kun je zelf uitvoeren of het uitbesteden aan een SEO bureau.
Hoe werkt zoekmachine optimalisatie
Google bepaald wie er bovenaan de resultaten komt aan de hand van drie pijlers:
- Techniek heeft alles te maken met de techniek van je website. Het heeft betrekking op de snelheid, structuur en responsiviteit van je website.
- Content gaat over al het ‘materiaal’ op een website. Zoals blogberichten, tekstpagina’s, video’s en afbeeldingen.
- Reputatie (ook wel autoriteit genoemd) gaat over de populariteit van de content op je website ten opzichte van de concurrentie. Denk hierbij aan verwijzingen van andere websites naar jouw website.
Hoe kom je bovenaan in Google?
Google heeft als doel om de meest waardevolle resultaten bovenaan de zoekresultaten te krijgen bij ieder zoekresultaat. Om je positie binnen de resultaten te beïnvloeden doe je er goed aan om te werken aan de drie genoemde pijlers techniek, content en reputatie. Hoe moeilijk het is om bovenaan te komen in de zoekresultaten hangt sterk af van de concurrentie en de reputatie van je website.
Bij technische SEO zijn een aantal onderwerpen belangrijk. De snelheid van de website, dubbele content en SEO-title & meta beschrijving. Deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken en helpen met het verbeteren van de positie in Google. Content is ook erg belangrijk bij SEO. Het is belangrijk om relevante content te schrijven voor de lezer, niet voor Google. Dit is iets wat veel mensen vaak vergeten. Google wordt steeds beter in het maken van onderscheid tussen goede en slechte content. Met het maken van relevante content voor de lezer kan een beter positie worden bereikt.
Om je op weg te helpen hebben we een artikel geschreven die jou in 7 stappen laat zien hoe je kan scoren binnen google en bij je doelgroep.
Tools kunnen helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden. Ook kun je door middel van tools jouw website en die van je concurrenten analyseren. De tools die wij aanraden zijn Ahrefs en Semrush.
Waarom is Zoekmachine optimalisatie belangrijk?
Door energie te steken in zoekmachine optimalisatie kan je veel relevant verkeer naar je website krijgen. In tegenstelling tot verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties zijn deze bezoekers gratis.
Je werkt ook aan de lange termijn. Als je eenmaal bovenaan de resultaten staat kan je voor een lange periode gratis verkeer naar je website krijgen. Verkeer dat je krijgt via zoekmachine advertenties verdwijnt direct nadat je stopt met betalen.
Met de content op je website sluit je direct aan bij de zoekopdracht binnen Google. Zo geef je direct antwoord op de vragen van je doelgroep (relevanter kan het niet). Hierdoor bouw je vertrouwen op bij je doelgroep en is de bezoeker eerder geneigd om zaken met je te doen.
6 voordelen van Zoekmachine optimalisatie.
- Zoekmachine zorgt voor meer bezoekers op de website en dat nog wel kosteloos.
- Met gebruik van de relevante zoekwoorden kom je hoger in Google en krijg je relevante website bezoekers. Dit leidt samen tot meer conversie.
- Een bezoeker heeft al een behoefte, daarom word er gezocht naar dat woord. Dit betekend dat de behoefte niet meer gecreëerd hoeft te worden.
- Organische leads zijn vaak waardevoller dan leads van betaalde advertenties.
- Zoekmachine optimalisatie zorgt voor een langdurige resultaat.
- SEO is zichtbaar in alle zoekmachines in tegenstelling tot SEA.