Bij SEO denken mensen vaak aan het optimaliseren van de website. Hoewel dat zeker belangrijk is, is er een andere belangrijke factor: off-page SEO.
Die term doet misschien niet meteen een belletje rinkelen. Daarom nemen we je in dit artikel mee in de ins en outs van off-page optimalisatie.
Wat is off-page SEO?
Off-page SEO is het optimaliseren van een website zonder de website zelf aan te passen. Net als bij ‘gewone’ on-page SEO is het doel om de vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren, maar de methode verschilt: Bij off-page SEO probeer je via externe factoren je ranking in de organische zoekresultaten te verhogen.
Verschil off-page en on-page?
Het grote verschil is dat on-page SEO plaatsvindt op de site en te maken heeft met de optimalisatie van je website en bestaande content terwijl off-page SEO iets is wat buiten de site om gaat. Bij off-page SEO draait het om alles wat je buiten de website om kunt doen om te proberen jouw pagina zo goed mogelijk te laten scoren.
Onderdelen off-page seo
Ook al zijn er andere technieken bij waarmee je aan off-page SEO kunt doen, het belangrijkste onderdeel van off-page optimalisatie is en blijft nog altijd linkbuilding, oftewel het verzamelen van inkomende links (backlinks).
Linkbuilding
Links zijn nog steeds één van de belangrijke factoren op basis waarvan Google de kwaliteit van je content/website inschat. Google ziet een link als bevestiging van je relevantie en gaat er vanuit dat als er niemand naar jouw site linkt, de content ook wel niet veel waard zal zijn. Met als resultaat een lagere positie in de organische zoekresultaten.
Linkbuilding draait vooral om kwaliteit en relevantie
De kwaliteit van de links is minstens zo belangrijk als de hoeveelheid links. Links van pagina’s met weinig relevantie of kwalitatief slechte content levert weinig op terwijl links van een bron met hoge autoriteit en relevantie je off-page SEO een enorme boost geven.
Als nu.nl bijvoorbeeld naar je site linkt is dat voor Google een teken dat belangrijke bronnen jouw content waarderen. Nu.nl is misschien wat te hoog gegrepen maar het zelfde gaat op voor belangrijke platforms die autoriteit hebben in jouw specifieke niche.
Linktekst bepaalt de bestemming
Naast de kwaliteit en relevantie is de linktekst een belangrijke factor. Linktekst is de tekst waarmee naar jou site wordt gelinkt en waar gebruikers op kunnen klikken. Google gebruikt de linktekst om er achter te komen waar de pagina waar de link naar toe gaat precies over gaat.
Een valkuil waar veel mensen intrappen is als linktekst klik hier te gebruiken. Hier heeft Google weinig aan. Zo’n link kan letterlijk overal over gaan. Klik hier voor informatie over off-page SEO is een veel duidelijkere link die iets zegt over de bestemming. Hierbij geldt: Pas op dat je niet overdrijft, te vaak dezelfde linktekst gebruiken in een tekst kan averechts werken. Variatie is hierbij belangirjk.
Black Hat SEO, beter van niet
Iets anders wat averechts kan werken is het kopen van links, het inzetten van linkfarms (een netwerk van websites die naar elkaar linken om zo de algoritmes te beïnvloeden) of het (laten) plaatsen van links op dubieuze sites. Google schaart dit soort technieken onder Black Hat SEO Technieken en kan je hiervoor een penalty geven: Een enkele reis richting de lagere regionen van de zoekresultaten.
Hoe kom ik dan aan backlinks?
Er zijn een aantal manieren waarop je inkomende links kunt realiseren:
- Gastblogs en artikelen schrijven
Benader bijvoorbeeld relevante sites in jouw niche en schrijf artikelen met toegevoegde waarde. Let er altijd op dat je content is geschreven voor ‘echte mensen’ in plaats van zoekmachines. Dus niet zo veel mogelijk zoekwoorden en links plaatsen maar content schrijven die de lezer verder helpt. Dan zul je merken dat je artikelen beter gelezen worden en dat er vaker wordt doorgeklikt naar jou site. - Content marketing
Een andere manier om relevante links te krijgen is door aan content marketing te doen, door consistent unieke en waardevolle content op je site te plaatsen en te delen gaan andere sites, bloggers en influencers (als het goed is) naar je linken. Bonusvoordeel: Door te zorgen voor unieke content en een uitgekiende contentstrategie kun je een autoriteit worden in jouw niche. - Je site aanmelden op startpagina’s.
Om uit te vinden op welke pagina’s je je site kunt aanmelden kun je er met een backlink checker achter komen welke sites links hebben geplaatst naar concurrenten en vergelijkbare sites. Voorbeelden van backlinks checker zijn die van Ahrefs, Moz en MajesticSEO. - Links ruilen met andere ondernemers/beheerders
Social Media
Naast linkbuilding is social media een andere manier waarop je aan off-page optimalisatie kunt doen. Door berichten te plaatsen op verschillende platforms genereer je naamsbekendheid en trek je bezoekers naar jouw site. Bovendien kunnen social media berichten makkelijk verspreid worden en als andere accounts weer naar naar jou gaan linken kan dit een positieve invloed hebben voor de vindbaarheid van je site. Kan, want Google heeft nooit duidelijk antwoord gegeven op de vraag in hoeverre social media bijdraagt aan de ranking van zoekresultaten.
Andere vormen van marketing
Offline marketing is een indirecte manier van off-page optimalisatie. Hoe meer je aan marketing doet, hoe meer naamsbekendheid je genereert en hoe groter de kans is dat mensen over je gaan schrijven en als het een beetje meezit, een link naar je website gaan plaatsen. Dus adverteer, zorg dat je in een podcast komt, sponsor een team, geef interviews en zorg dat je jezelf zoveel mogelijk onder de aandacht brengt.