Een hreflang tag is een belangrijk onderdeel van een meertalige website. In dit artikel leg ik je precies uit wat een hreflang tag is, wat de voordelen zijn en hoe jij deze tag kunt instellen.
Wat is een hreflang tag?
Een hreflang tag zorgt ervoor dat de zoekmachines weten voor welke taal en regio een bepaalde pagina bedoelt is. De hreflang tag zorgt dat alle taalvarianten van een URL in de broncode worden geplaatst.
Wat zijn de voordelen van hreflang tag?
Het plaatsen van een hreflang heeft twee grote voordelen. Namelijk het voorkomen van dubbele content en de juiste pagina’s die worden getoond bij de juiste doelgroep. Hoe dit precies werkt heb ik voor je uitgewerkt.
Voorkom dubbele content
Als je zelf bekend bent met SEO weet je de gevaren van dubbele content. Google is altijd op zoek naar de beste websites en wil dat je waarde biedt aan zijn bezoekers. Een site vol dubbele content heeft weinig waarde en wordt dus minder snel getoond in de resultaten.
Als jij verschillende talen toevoegt op jouw site is de kans aanwezig dat veel content sterk overeen komt. Denk bijvoorbeeld aan Nederlands en Vlaams. Als jij voor beiden een aparte versie hebt aangemaakt lijkt het net of de pagina’s bijna of precies hetzelfde zijn.
Om te voorkomen dat Google of een andere zoekmachine dit als dubbele content ziet stel je een hreflang is. Dan snapt de zoekmachine dat dit andere versie is in een andere taal.
Juiste pagina tonen
Een taal met meerdere talen werkt vaak met verschillende URL’s. Voor de Nederlandse site is het bijvoorbeeld www.domein.nl en voor de Engelse versie www.domein.uk. Om te zorgen dat jouw pagina’s in de juiste landen worden gevonden stel je een hreflang tag in.
Dan krijgt iemand uit Engeland de Engelse versie te zien en iemand uit Nederland de Nederlandse versie. Dit voorkomt verwarring en irritatie.
Hoe stel je een hreflang tag in?
Wil jij een hreflang instellen? Zorg dan dat je goed weet wat je doet. De techniek van een website is een moeilijk onderdeel en je moet hier alleen aan sleutelen als je echt de kennis hebt.
Hieronder leggen we uit hoe jij een hreflang tag kunt instellen:
1. Plaats de code in de <head>
De hreflang moet zoals de andere rel-elementen in de <head> van de broncode worden geplaatst.
2. Geef alle varianten op
Het is belangrijk dat je elke pagina alle varianten aangeeft, ook de pagina zelf. Als jouw site 4 talen heeft dan krijgen alle pagina’s vier regels code, voor elke taal/land een.
3. Pagina specifiek
De hreflang-tag is pagina specifiek, dus de hreflang tag moet voor elke pagina individueel ingevoerd worden.
Pagina A krijgt dan:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”http://www.domein.nl/pagina-A” />
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”http://www.domein.be/pagina-A” />
Pagina B krijgt vervolgens:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”http://www.domein.nl/pagina-B” />
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”http://www.domein.be/pagina-B ” />
4. Gebruik de juiste codering
Het is belangrijk dat je de juiste codering gebruikt voor de juiste taal en/of regio. Alleen zo kunnen de zoekmachines begrijpen om welke taal/regio het gaat. Hieronder heb ik een aantal voorbeelden geplaatst.
Het eerste onderdeel geeft aan om welke taal het gaat. Als je verschillende talen tonen op basis van de regio, dan kun je dat ook aangeven. Dit is niet verplicht.
nl | Nederlands, ongeacht land. |
nl-nl | Nederlands in Nederland |
nl-be | Nederlands in België (Vlaanderen) |
fr-be | Frans in België (Wallonië) |
dl-dl | Duits in Duitsland |
dl | Duits, ongeacht land |
Zorg dat je de hreflang goed implementeert. Als het niet goed is gedaan kunnen de zoekmachines de tag verkeerd opnemen of helemaal negeren. Dit brengt verschillende problemen met zich mee.