In dit artikel leggen we uit wat Schema markup is, bespreken we de voordelen en laten we enkele voorbeelden uit de praktijk zien.

Wat is schema? 

Schema is stukjes data die ontwikkeld zijn om zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google te helpen bij het begrijpen van de inhoud van een pagina. Het is een taal die de meeste zoekmachines begrijpen. 

Als je het schema goed implementeert op je website, heb je kans om rich snippets te krijgen. Dit zijn vermeldingen die in de zoekresultaten extra informatie over je website laten zien. 

Je vertelt met schema dus waar de pagina over gaat in hun eigen taal. Hiermee help je zoekmachines bij het indexeren van jouw website. 

Hoe ziet een schema markup eruit?

Zoals we al eerder hebben genoemd, is schema markup een taal die zoekmachines vertelt waar een pagina over gaat. De codes zien de lezers niet, maar de zoekmachines wel. Hierdoor kunnen zoekmachines zoals Google extra informatie laten zien in de zoekresultaten. Als je bijvoorbeeld zoekt naar “laptop kopen”, dan ziet de standaard vermelding zonder rich snippet er zo uit:

Op de afbeelding hieronder zie je wel een vermelding waar gebruik is gemaakt van een schema markup. Hier zie je bijvoorbeeld het aantal reviews, de gemiddelde daarvan en linkjes die je direct verwijzen naar een specifieke pagina op de website. 

Zo kan je dus zien dat de schema markup ervoor zorgt dat er meer informatie getoond wordt. Wel is het belangrijk om te weten dat een schema markup geen garantie geeft om een hoge positie in de zoekresultaten te krijgen. Maar het is wel de moeite waard, een schema markup kan de CTR tot 30% verhogen

Wil je weten hoe je de schema kan implementeren op je eigen website? Bekijk dan de site www.schema.org 

Soorten schema

Natuurlijk zijn er meerdere vormen van schema, hieronder hebben wij een aantal voorbeelden van een schema markup.

1. Organisatie schema

Een organisatie schema geeft informatie of een bepaald bedrijf of organisatie. Hieronder is een voorbeeld te zien van een organisatie schema die in de resultaten aan de rechter kant komt te staan. 

Schema bedrijf

2. Persoon schema 

Een persoon schema geeft informatie over een persoon, het werkt in principe net als bij de organisatie schema. Hieronder is een voorbeeld te zien van een persoon schema

Schema persoon

3. FAQ-schema

Een FAQ-schema geeft je de mogelijkheid om een snippet te krijgen in Google met de meest gestelde vragen. Hieronder is te zien hoe dat eruit komt te zien.

schema FAQ

4. Local business schema

Local business schema is een soort gestructureerde data markup code die je kan toevoegen aan de website van je bedrijf om het gemakkelijker te maken voor zoekmachines om te identificeren wat voor soort organisatie je bent en wat je doet. Dit is een handige manier om je website te helpen optimaliseren voor lokale SEO, omdat het een belangrijke ranking factor is. Er zijn allerlei eigenschappen die je kan invullen voor je local schema. 

Hieronder is een voorbeeld te zien van een local schema.

local schema script

5. Product schema

Product schema is van belang bij e-commerce bedrijven. Je geeft hiermee aan bij Google dat jij producten aanbiedt. In deze schema kun je aangeven wat het product is, je kunt een foto toevoegen, reviews aangeven en nog veel meer. Als jij producten aanbiedt op jouw website is dit een schema die je niet wilt mislopen!

Hoe voeg je schema toe aan de website?

Schema toevoegen aan je website kan misschien als een onmogelijke taak worden gezien. Vooral als je niet bekend bent met coderen. Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg plug-ins die dit heel makkelijk maken. Dan hoef je alleen een aantal stappen te volgen en word de code automatisch toegevoegd aan jouw website. Yoast en Rankmath zijn twee bekende plug-ins die jij kunt gebruiken en het beste? Ze zijn gratis te gebruiken.