Voice search is een nieuwe trend op het gebied van zoeken in Google. Maar wat is het precies en hoe belangrijk is het voor je website? Dat lees je allemaal in dit artikel.
Wat is voice search?
Het woord voice search zegt het al zelf, het betekent eigenlijk spraak zoekopdracht. Daarmee wordt simpelweg bedoelt dat je je stem gebruikt om een zoekopdracht in Google uit te voeren.
Voice search is ontstaan om de gebruikers van zoekmachines een betere ervaring te kunnen bieden. Dit is ook meteen de reden dat dit momenteel een van de grootse SEO-trends is. Heb je zelf een website? Dan kan dit ook interessant zijn voor jou
Hoe werkt voice search
Een spraakgestuurde zoekopdracht is gericht op de intentie van de bezoeker. Dit betekent dat de content daar ook op aangepast moet worden.
Zoekmachines worden er steeds beter in om kwalitatieve content te onderscheiden. Hierdoor kan het de intentie beter en sneller linken aan de juiste content. Daarom is het ook belangrijk om goede SEO teksten te schrijven.
Voice search VS text search
We weten nu wel wat het grootste verschil tussen voice en text search is. Dat is namelijk dat je met spraakgestuurde zoekopdracht met je stem een zoekopdracht uitvoert in Google en bij een text search doe je dit door het intypen van bepaalde zoektermen.
Maar wat het belangrijkste verschil is dat text search zich vooral richt op korte en krachtige zoektermen, terwijl spraakgestuurde zoekopdracht gericht is op langere zoektermen en zinnen. Met andere woorden, voice search richt zich op longtail-zoekopdrachten die 5 tot 6 zoekwoorden bevatten.
Het grootste verschil tussen spraakgestuurde zoekopdracht en getypte zoekopdrachten is dat je bij voice maar 1 kans krijgt. Google weergeeft maar 1 antwoord bij een gesproken zoekopdracht.
Wat wel belangrijk is om te weten, is dat spraakgestuurde zoekopdrachten voornamelijk via mobiel worden uitgevoerd. Dit zorgt ervoor dat wanneer we op pad zijn we gemakkelijk dingen kunnen opzoeken met spraakgestuurde zoekopdracht.
Voice search SEO
Wat we nu eigenlijk willen weten is hoe we het beste kunnen inspelen op de trend voice search door middel van SEO.
De belangrijkste pijler voor voice search SEO is content. Zoals eerder vermeld wordt het belang van natuurlijke of menselijke content steeds groter. De zoekmachines herkennen steeds beter de intentie van de gebruiker en kunnen steeds beter verbanden leggen tussen de verschillende losse zoektermen.
Het is dus belangrijk om je content te optimaliseren, denk hierbij aan een logische structuur en het belangrijkste is dat je content is afgestemd op de vraag van de gebruiker.
Wat is local voice search?
Bij local voice search wordt er locatie gericht gezocht. Denk hierbij aan een restaurant in de buurt, dichtstbijzijnde parkeergarage of dichtstbijzijnde supermarkt. Om een kans te maken bij de lokale spraakgestuurde zoekopdracht, zal jouw website ook geoptimaliseerd moeten zijn voor lokale SEO.
5 tips die je helpen om je website te optimaliseren voor voice search
Je weet nu al dat voice search steeds een grotere rol speelt bij SEO. Maar hoe zorg je er voor dat je website geoptimaliseerd is voor voice search. Met de onderstaande tips maak jij je website geschikt voor spraakgestuurde zoekopdracht.
1. Specifieke en doelgerichte content
Bij voice search wordt er gebruik gemaakt van langere en specifieke vragen. Het is dan ook belangrijk dat de content daar gelijk aan is. Het belangrijkste is dat je content maakt voor de bezoeker.
Hoe meer je de teksten daarop richt hoe beter de zoekintentie gelinkt kan worden aan de zoekopdracht. Vaak wordt er gedacht dat alle content zo kort mogelijk moet zijn en alle zoekwoorden moet bevatten, zo dat de pagina hoger in Google komt. Dat is niet zo.
Google wordt juist steeds beter in het herkennen van natuurlijke content, die waardevol is voor de bezoeker.
2. Pagina snelheid
Pagina snelheid is sowieso een belangrijk onderdeel bij SEO. Dit geldt ook bij voice search. Voornamelijk de snelheid van de mobiele website.
Spraakgestuurde zoekopdracht wordt namelijk vooral gebruikt op mobiele apparaten. Een website moet snel kunnen laden om in te spelen op het spraakgestuurd zoeken.
3. Featured snippet
Featured snippet zal je website helpen om eerder in de zoekresultaten te komen met spraakgestuurde zoekopdracht. Deze snippet moet dan wel doelgericht zijn en natuurlijke content bevatten.
Bijvoorbeeld wanneer iemand spraakgestuurd zoekt naar 10 manier om hoger in Google te komen, zal eerst de featured snippet worden weergeven met de 10 manieren en daarna de organische zoekresultaten.
Een featured snippet is altijd een goede keuze, zelfs als de pagina op nummer 6 staat in de organische resultaten, kan de snippet op nummer 1 komen.
4. Meta title en description
Meta title en description geven de mogelijkheid om aan Google en aan de bezoekers een korte introductie te geven van je pagina. Wanneer je deze introductie zo gericht mogelijk maakt, zal dit je ook helpen bij voice search.
Meta title zou informatief en aantrekkelijk moeten zijn. De meta description geeft wat meer details over de content op die pagina, met daarbij een call to action.
5. HTTPS
HTTPS status code betekent dat de website niet beveiligd is en dat er geen SSL-certificaat in bezit is. Dit wordt niet gewaardeerd door zowel Google als gebruikers.
Bezoekers schrikken gauw af wanneer ze een website zien zonder een slotje in de url. Google ziet zo een website ook als slechter en krijg je minder kans om in de zoekresultaten te komen met voice search.
Wat kunnen we verwachten van voice search?
Voice search is een upcoming trend die zeker in de gaten moet worden gehouden. Ook al is het gebruik van voice search nu nog maar 19 procent in tegenstelling tot getype zoekopdrachten, de verwachtingen zijn dat dit gaat toenemen. Op dit moment weergeeft voice search ook nog niet altijd het juiste antwoord. Daarbij wordt men ook steeds kritischer op de informatie die ze krijgen.