Een 301 redirect heb je misschien wel eens van gehoord als je zelf een website hebt gebouwd. De 301 redirect of verwijzing is een van de meest gebruikte codes op een website.
Maar wat is een 301 verwijzing, waarom gebruik je deze en in welke situaties? Als jij met deze vragen zit, lees dan vooral verder.
Wat is een 301 redirect
Een 301 redirect is een permanente omleiding. Je zorgt ervoor dat wanneer iemand op een URL klikt van de oude pagina naar een nieuwe pagina wordt geleid. Je vertelt Google dat deze pagina niet meer bestaat, maar dat een andere pagina vergelijkbaar is.
Door een 301 redirect toe te passen op deze oude pagina’s verander je de structuur van jouw website. En houd je je site up-to-date. Er zijn verschillende redenen om een 301 redirect te gebruiken. Hieronder lees je meer over deze redenen.
Waarom gebruik je een 301 code
Zoals ik hierboven al heb uitgelegd gebruik je de 301 code om de structuur aan te passen van de site. Maar waarom is dat zo belangrijk?
Met een 301 verwijzing voorkom je dat de bezoeker of Google op een niet bestaande pagina uitkomt. Deze pagina’s krijgen een 404 melding. Dat zorgt voor ergernis bij jouw lezers en kan invloed hebben op jouw ranking.
Als het veel voorkomt op jouw website. Maar het voorkomt ook dubbele content en veroudering van je content.
Dan hoor ik je al denken. Waarom verwijder je de pagina dan niet gewoon? Een goede vraag, maar er is wel degelijk een goede reden om dit niet te doen. Jouw oude pagina heeft namelijk wel een seo-waarde opgebouwd. Je rankt met deze pagina, misschien al in de top 10.
Dan is het erg zonde om deze pagina volledig te verwijderen als er een vergelijkbare pagina aanwezig is. Als er mensen reageren op jouw pagina dan is het zonde om deze weg te gooien, dit ziet Google als extra toegevoegde waarde.
Ook kun je denken een de trust flow, domein autoriteit en ankerteksten. Hierdoor wordt het veel makkelijker om je nieuwe pagina ook vindbaar te maken. Zonde om al je harde werk te verwijderen.
Dus gebruik een 301 verwijzing en verwijder je pagina niet! Maar niet als de huidige pagina geen toegevoegde waarde biedt en er geen vergelijkbare pagina aanwezig is.
Wanneer gebruik je een 301 redirect
Er zijn verschillende situaties waarbij je een 301 redirect kunt gebruiken. Hieronder hebben we de drie meest voorkomende redenen in een lijstje gezet.
Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen om een 301 redirect te gebruiken, maar de meeste zullen waarschijnlijk niet in die situatie belanden. Zorg dat je weet wat je doet, voordat je aan de slag gaat met de codes van je site. Je kunt je site aardig overhoop gooien als je niet precies weet wat je doet.
1. Je hebt een nieuwe website gemaakt
Als jij een nieuwe website hebt gemaakt is het belangrijk om de oude pagina sites een redirect te geven. De oude pagina’s hebben al een seo-waarde opgebouwd. En omdat je waarschijnlijk nog steeds dezelfde producten of diensten aanbiedt is het zonde om dit weg te gooien.
2. Je hebt een pagina vernieuwd
Wanneer je een nieuwe pagina hebt gemaakt en er is een oude pagina met vergelijkbare inhoudt is het slim om een 301 verwijzing toe te passen. Hierdoor behoudt je de waarde van de oude pagina en blijft de inhoud die je bezoekers krijgen te zien up-to-date.
3. Een nieuwe domeinnaam
Als je een nieuwe domeinnaam hebt aangemaakt, maar de rest van je site wilt behouden maak je gebruik van een 301 verwijzing. Je zorgt ervoor dat de oude URL’s met de oude domeinnaam worden doorverwezen naar de nieuwe URL’s met de nieuwe domeinnaam.
301 VS. 302
Een 301 redirect is een permanente verwijzing. Een 302 redirect is daarentegen tijdelijk. Je gebruikt deze code wanneer je je jouw bezoekers tijdelijk andere inhoud wil tonen.
Bijvoorbeeld omdat jouw product niet meer leverbaar is of omdat er technische problemen zijn op de die pagina.
Je wilt de pagina niet verwijderen of permanent omleiden en je wilt dat Google de pagina blijft indexeren. Je verwijdert de 302 verwijzing wanneer je de problemen hebt opgelost en de pagina weer zichtbaar moet worden voor jouw lezers. Je blijft bij een 302 verwijzing ook de waarde behouden van de pagina.
301 VS. 404
Een 404 melding heb je vast wel eens gezien. Je krijgt deze melding te zien wanneer een pagina niet bestaat. Dat kan omdat de pagina nooit heeft bestaan en je hebt een verkeerde URL ingetypt.
Maar het is ook mogelijk dat de pagina ooit wel heeft bestaan, maar nu is de pagina permanent verwijdert.
Zoals ik hierboven al aangaf zorgt een 404 melding voor irritaties en in het ergste geval heeft het een negatieve invloed op je ranking. Daarom geef je de URL’s met een 404 melding een 301 verwijzing naar een vergelijkbare pagina of de homepage.