Als je veel bezig bent met een marketing zal je de term niche wel vaker tegen komen. Ook als ondernemer heb je misschien wel eens gedacht hebben over het kiezen van een niche. Maar wat is een niche nou precies en waarom zou je een niche willen kiezen?
Ik ga je hier alles over vertellen in dit artikel, zodat jij precies waarom een niche kiezen de juiste keuze kan zijn voor jou.
Wat is een niche?
Een niche is een specifiek deel van een bepaalde markt. Dit marktaandeel bestaat uit een hele specifieke doelgroep met herkenbare kenmerken en behoeftes. Deze doelgroep zoekt een heel specifiek product of dienst.
Je snap vast wel dat een niche maar een kleine groep mensen bereikt. Dit kan heel beangstigend zijn voor een onderneming. Ze zijn bang om iets te verliezen als ze zo specifiek gaan focussen.
Dit noemen we loss aversie. Mensen zijn banger om iets te verliezen dan dat ze blij zijn met de mogelijkheid van een beloning.
Toch kan een niche veel kansen met zich mee brengen. Er is vaak veel minder concurrentie op deze markt, waardoor het makkelijker is om de klanten naar je toe te trekken. Een niche product of dienst is speciaal, je kan hier meer voor vragen dan producten die bij meerdere aanbieders zijn te krijgen.
Ook is veel veel makkelijker om een specialist te worden in 1 specifieke deel van de markt, dan de gehele markt. Focus hierop en wordt de expert op de markt en bouw snel een naam op voor jouw bedrijf. Je zal zien dat dit een stuk makkelijker is dan wanneer je op 1 onderwerp focust.
Waarom een niche kiezen?
Een nichemarkt kiezen kan een hele slimme keuzes zijn. Maar let op! Niet altijd is dit mogelijk of geheel rendabel. Zoals je hierboven al gelezen hebt, is de klantengroep in deze markt veel lager.
Dit hoeft geen probleem te zijn als de groep nog steeds groot genoeg is. Dus voordat je jezelf helemaal inzet voor een niche is het belangrijk om te weten hoe groot je doelgroep is en hoe je deze dan gaat benaderen. Hoe hoog zat de conversie percentage zijn?
Als je dit hebt onderzocht en er zijn genoeg potentiële klanten kan dit een goede reden zijn om een niche op te zetten. Naast dat het makkelijker is om een expert te worden en de lage concurrentie op de markt zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden.
Het wordt steeds makkelijker om een bedrijf te beginnen binnen een nichemarkt, je hebt alleen een website nodig. Hierdoor zijn de risico’s een stuk lager dan vroeger. Daarbij geven mensen steeds meer om unieke producten en zijn bereid meer geld uit te geven aan producten met kwaliteit en expertise van het bedrijf.
Dit betekent wel dat dus ook een expert moet zijn. Wanneer je iets heel specifieks aanbiedt komen hier vragen over. De klant wordt steeds slimmer en niet meer voor de gek te houden. Zorg dus dat je overal antwoord op hebt.
Je klant kennen
In een nichemarkt is het cruciaal om jouw klanten te kennen. De groep is een stuk kleiner en heeft een aantal typische kenmerken en behoeftes. Hoe beter jij bekend met jouw doelgroep hoe beter je deze gaan benaderen. Je moet inspelen op de behoeftes en een relatie creëren met jouw klant.
Houd rekening met jouw doelgroep-persona. Dit is een model waar jij jouw doelgroep in formuleert op basis van leeftijd, geslacht, bestedingsniveau, koopgedrag, interesses, hobby’s en overige kenmerken.
Je kan dit model invullen door middel van een onderzoek. Ga in gesprek met mensen, bekijk jouw concurrentie en maak gebruik van Google Analytics en Facebook business als je deze hebt geactiveerd. Hier leer je alles over jouw klanten.
Je kan een of meerdere persona’s opstellen voor jouw bedrijf, houd er wel rekening mee dat je niet alle mogelijke klanten moet uitwerken. Je kijkt alleen naar de mensen die jij ook als klant wil hebben.
Als jij dus een kwaliteitsproduct aanbiedt in een hogere prijsklasse, wil jij geen klanten hebben die altijd zoeken naar de goedkoopste optie. Je wil mensen die bereid zijn om meer uit te geven voor kwaliteit.
Voorbeelden van niches
Nog niet helemaal duidelijk wat een niche is? Of wil je graag wat voorbeelden zien als inspiratie? Geen probleem! Er zijn een hoop voorbeelden te bedenken.
Duurzame en Nederlandse honing
Het bedrijf biedt honing aan die in Nederland is geproduceerd op een biologische methode. En bij elke pot honing die wordt verkocht wordt er een stuk natuur opgekocht voor de bijen.
Op deze manier wil het bedrijf de bijenpopulatie helpen in Nederland. De doelgroep van deze honing is heel specifiek en klein. Het bedrijf speelt goed in op de behoeftes van de doelgroep en heeft de gehele site en communicatie hierop aangepast.
Natuurzuivere en biologische huidverzorging
Nog een voorbeeld van een niche is een organische huidverzorging. Het bedrijf heeft ervoor gekozen om alleen op de huidverzorging deel van de markt te zitten en dan ook alleen organische huidverzorging. De doelgroep die deze producten kopen hebben duidelijke kenmerken en behoeftes waar het bedrijf op in kan spelen.
Boot Huren Amsterdam
Ook locatie is soms een reden dat je op een nichemarkt bevindt. Dit heeft te maken met lokale SEO. Het bedrijf heeft de keuze gemaakt om alleen boten te verhuren in Amsterdam. Het bedrijf biedt luxe sloepen en salonboten met een schipper aan boord.
De markt voor dit bedrijf is veel kleiner dan wanneer er boten worden verhuurd in meerdere steden of als er boten werden verhuurd in meerdere prijsklassen. Maar door deze keuze is het wel makkelijker om specifiek te communiceren met de doelgroep.