Wanneer je bezig bent met het optimaliseren van je website is het belangrijk om de meta data ook mee te nemen. Het kost weinig tijd en toch kan het veel verschil maken. Hier leer je alles over meta data en hoe je deze kan inzetten op je website.
Wat is metadata?
Metadata is een term die al bestond ver voordat Google, zoekmachines of zelfs het internet er iets mee te maken hadden. Metadata wordt ook wel meta-informatie genoemd en betekent feitelijk informatie over informatie. Denk hierbij aan een bibliotheek die metadata gebruikt om boeken en hun fysieke locatie te registreren of een callcenter waar van elk gesprek de beller, begintijd en duur wordt geregistreerd.
Dat is natuurlijk leuke trivia kennis, maar wij vertellen je graag over de metadata die bestaat sinds het internet, zoekmachines en (misschien wel het belangrijkste) Google. Dit is de vorm van metadata die je gebruikt om zoekmachines te vertellen waar je website over gaat. Deze metadata bestaat uit een meta title en meta description.
Metadata op je website
Metadata op je website is extra content die iets vertelt over de inhoud van je pagina. Dit is onzichtbaar op de pagina zelf, je schrijft dit vooral voor de zoekmachines. Doormiddel van deze metadata vertel jij Google waar je pagina over gaat én kun je ook direct beïnvloeden wat gebruikers zien op het moment dat jouw pagina in de zoekresultaten verschijnt. Het is daarom belangrijk om de teksten voor de metadata te voorzien van de juiste zoekwoorden (zo word je gevonden) en om ze doorklikwaarde te geven (zo klikken mensen ook daadwerkelijk door).
De onderdelen van metadata op je website
Goed, we hopen dat het nu duidelijk is waarom je metadata invult. Maar wat vul je dan precies in? Hieronder zetten we de drie onderdelen van metadata voor je op een rijtje.
Meta title
De meta title mag maximaal 70 tekens bevatten. Zorg dat het keyword vooraan (of zo ver mogelijk vooraan) in de zin staat. Ook is de titel de uitgelezen kans om mensen naar jouw website te lokken. Zorg ervoor dat de titel goed omschrijft wat er op de pagina gevonden kan worden en verleidt bezoekers om te klikken.
Stel dat jij een website hebt over sporten en een pagina met een squat challenge, dan kun je de volgende titel gebruiken:
Squat Challenge – Thuis Sporten – Websiteoversporten.nl
Het omschrijft perfect wat er op je pagina te vinden is. Maar als ik op zoek ben naar een squat challenge, verleidt deze titel mij niet echt om erop te klikken. Je kunt daarom beter een titel kiezen die meer de aandacht trekt:
Squat Challenge, krijg rondere en gespierde billen binnen één maand!
Meta description
Nadat je de perfecte meta titel hebt bedacht is het tijd voor de meta description. Hier kun je in 155 tekens mensen (verder) overtuigen om naar jouw website te gaan. De titel trekt de aandacht en de omschrijving trekt de twijfelaars binnen. Standaard bestaat de meta description uit de eerste 155 tekens van je content. Dit is vaak niet een tekst die uitnodigt om op de link te klikken, dus het is belangrijk dat je hier unieke content voor schrijft. De meta description van bovenstaand voorbeeld zou dan het volgende kunnen worden:
Met deze squat challenge boek je binnen korte tijd al vooruitgang. Het mooiste? Iedereen kan deze oefeningen gewoon thuis doen. Start vandaag nog!
Google geeft aan dat je omschrijving geen invloed heeft op je ranking binnen de zoekresultaten. Toch is het verstandig om ook hier je zoekwoord terug te laten komen. Dit zorgt bij gebruikers voor herkenning waardoor ze sneller op je link klikken en je click-through rate (CTR) groter wordt.
Keywords
De derde vorm van metadata die je kunt invullen zijn “keywords”. Hier kun je invullen welke zoekwoorden van toepassing zijn op jouw pagina. Helaas is hier in het verleden zo veel misbruik van gemaakt dat Google er niet echt meer naar kijkt. Deze metadata kun je dus weglaten.
Elke pagina krijgt unieke metadata
Het is belangrijk om iedere pagina binnen je website unieke metadata mee te geven. Het is ook hier, net als bij je gewone content, belangrijk dat het unieke content is die overeenkomt met de inhoud van de pagina. Zorg er dus voor dat de woorden die je in de metadata gebruikt ook terugkomen in de content op de pagina.
Het is belangrijk dat mensen in de titel en omschrijving een goed beeld krijgen van wat ze kunnen vinden op de pagina. Het heeft geen zin om ze te overtuigen met clickbait als deze informatie niet op je website te vinden is. Je krijgt dan misschien wel de klik, maar mensen blijven niet hangen. Als dit te vaak gebeurt ziet Google dat je content niet relevant is en kom je lager tussen de zoekresultaten te staan.
Metadata aanpassen/toevoegen op je website
Elk CMS heeft tegenwoordig een manier om metadata toe te voegen of aanpassen. Wanneer je WordPress gebruikt is Yoast een populaire plug-in. Wanneer je Yoast gebruikt krijg je naast het invullen van je metadata ook direct een SEO-beoordeling van je pagina. Gebruik je geen WordPress of heb je weinig ervaring met zelf dingen toevoegen? Vraag dan je websitebouwer om advies.
Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag op weg! Laat hieronder een reactie achter, stel je vraag via durfttevragen@dokonline.nl of lees dit artikel van Ahrefs.