Als jouw bedrijf veel bezig is met content creëren kan een contentkalender jou het overzicht terug geven. Hier vertel ik jou alles over een contentkalender en hoe je deze kan opstellen voor jouw onderneming/bedrijf.
Wat is een contentkalender?
Een content kalender is een overzicht van wanneer, waar en wat je gaat communiceren met jouw klant en wie hiervoor verantwoordelijk is. Dit kan gaan over nieuwsbrieven, blogbericht, sociaal post, whitepapers en nog veel meer. Eigenlijk alle content die jouw bedrijf creëert kan in de kalender worden gepland.
Het is een manier om jouw overzicht terug te krijgen. Hoe meer content jouw bedrijf maakt hoe moeilijker het is om dit overzicht te behouden. Het kost tijd om een kalender uit te werken, maar het is een investering in de toekomst. Het gaat je op het lange termijn veel tijd en stress schelen.
Daarbij is het makkelijker om intern en extern te communiceren over de geplande content. Je kan iemand de taak geven om de tekst te schrijven en iedereen kan zien wanneer deze af moet zijn en wanneer dit gedaan is. Je hebt in een overzicht gelijk gezien of alles nog op schema ligt.
Content maken is niet voor iedereen de leukste bezigheid. Als dat voor jou ook geld dan kan een contentkalender voor jou erg nuttig zijn. Je wordt continu herinnerd dat je iets af moet hebben en je kan het minder makkelijk uitstellen. Zo blijft de content op jouw site geleidelijk stijgen.
Contentkalender maken
Voordat je begint met het maken van jouw content kalender is het belangrijk om te bedenken wie de content gaat creëren, waar jullie content willen plaatsen en wanneer je dit wil doen.
Maar eerst moet je een goede contentkalender template of site vinden of je gaat er zelf een maken. Er zijn een hoop opties online en voor ieder bedrijf is een andere de juiste keus.
Bedenk eerst welke eisen de kalender aan moet voldoen. Is hij alleen voor jou zichtbaar, of moeten er meer mensen bij kunnen? Mag het geld kosten of wil je een gratis overzicht? Als je dit allemaal hebt uit bedacht voor jezelf kan je gaan rondkijken naar de mogelijkheden.
Contentkalender tips
De eerste keer een content kalender maken kan best een uitdaging zijn. Daarom willen we je een aantal tips meegeven om het allemaal wat makkelijker te maken.
1. Plan belangrijke dagen eerst
De eerste tip is een makkelijke, maar zeker niet onbelangrijk. Een jaar lang je sociale media inplannen is niet zo handig. Maar je planning maken voor de grote feestdagen en andere belangrijke dagen bij jullie op kantoor kan erg van pas komen.
Noteer wat je tegen die tijd plaatsen voor content en waar je dit wil gaan plaatsen. Zo weet je zeker dat je niks vergeet. Kerst ga je waarschijnlijk niet zo snel vergeten, maar als er iemand dat jaar met pensioen gaat en je wil hiervoor iets plaatsen op sociale media of in de nieuwsbrief is dit wel zo handig om dit in de kalender te zetten.
Daarbij zijn er vaak andere zaken die geregeld moeten worden tijdens deze dagen en dan kan het best vervelend zijn als je niet genoeg tijd meer hebt. Plan het dus ruim van te voren in. Het is vaak toch makkelijk om iets te bedenken voor de feestdagen.
2. Wees realistisch
De tweede tip is eigenlijk altijd wel handig. Maar in je contentkalender is het zeker belangrijk om aan te denken. Als jij nu nooit content creëert moet je niet ineens je hele maand vol plannen met allerlei nieuwe artikelen.
Vooral als je weinig ervaring hebt met teksten schrijven kan dit meer tijd kosten dan je in eerste instantie zou denken. Begin dus rustig en bouw het op als je merkt dat dit goed gaat of als er meer mensen gaan mee werken.
3. Zoekwoorden onderzoek, persona en customer Journey.
De derde tip is alweer wat moeilijker en als je nog geen persona en customer Journey hebt uitgewerkt kost het wat meer tijd. Maar dit zal je content veel efficiënter maken. Je gaat uitzoeken wie je persona is en waar zij naar zoeken.
Als je weet welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt en waar de interesses liggen ben je al heel ver. Maar voordat je verder gaat is het belangrijk om te bedenken in welke fase jouw klant zich bevindt van de customer Journey. Speel in op de behoefte in deze fase en plan je content hierop in.
4. Blijf succes meten
Wanneer jij klaar bent met jouw content kalender is het nog niet gedaan. Nu is het tijd om te checken of de kalender te ambitieus is of juist veel te minimaal. Pas de kalender hierop aan als dit een aantal maanden zo blijft.
Ga ook op onderzoek uit om te kijken of jouw content je klanten bereikt en of je de juiste content deelt. Pas altijd aan als dit nodig blijkt te zijn.
Contentkalender voorbeeld
Hieronder zie je een voorbeeld van een contentkalender gemaakt in Excel. Het is belangrijk dat je duidelijk bent. Niet alleen als iemand anders de teksten moet schrijven, maar ook voor jezelf. Iets wat nu heel logisch lijkt is misschien over twee maanden net wat moeilijker te begrijpen.
Bedenk een onderwerp, op basis van het zoekgedrag van je persona. Bedenk ook in welke fase je jouw potentiële klant wil bereiken van de customer Journey. Als je dit duidelijk hebt ga je een zoekwoorden onderzoek uitvoeren. Als je jouw zoekwoord hebt gevonden met veel zoekvolume en relevant voor jouw site, ga je dit verder uitwerken.
Wat voor content moet het worden? Een infographic, blogbericht, sociaal bericht, een nieuwsbrief etc. Wie gaat het maken en wanneer moet dit af zijn. Als je dit extern gaat doen, wat mag dat gaan kosten? Noteer alles wat voor jouw bedrijf van toepassing is.
Contentkalender social media
Voor je social media kan je een aparte kalender maken of je plaatst dit bij al het andere. Toch is social media vaak een ander onderdeel. Dit is veel korter en vaker. Als je zelden post hoeft dit natuurlijk niet apart worden bijgehouden.
Maar als jij elke dag of bijna elke dag iets post kan dit onoverzichtelijk worden in de contentkalender.
Je kan gebruik maken van studio voor makers voor je Facebook en Instagram posts. Je kan ook makkelijk hetzelfde bericht delen op beide platformen.
Je posts kan je klaarzetten op dezelfde dag, maar je kan ze ook ver vooruit plannen. Voor de hele week of zelfs maanden. Het is gratis en gemakkelijk te gebruiken.