Duplicate content is een onderwerp dat een negatieve invloed kan hebben op SEO. In dit artikel leggen wij uit wat het precies is en hoe je dit kan ontwijken.
Wat is duplicate content?
Duplicate content betekent letterlijk ‘’dezelfde inhoud’’. Dit kan gaan om twee websites die dezelfde content hebben, of een website met twee pagina’s met dezelfde content.
Welke vorm dan ook, dubbele content kan het beste worden vermeden. Voornamelijk bij titels, afbeeldingen en alinea’s.
Interne duplicate content
Interne duplicate content betekent dat er twee of meer pagina’s op een website zijn om content dat overeenkomt. Dit hoeft niet altijd 100% dezelfde content te zijn. Welke percentage precies de grens is, is niet duidelijk.
Externe duplicate content
Externe duplicate content betekent, twee websites hebben pagina’s die overeenkomen. Ook hierbij is de grens niet exact bekend. Het blijft wel altijd het beste om dit voorkomen.
Exact dezelfde content gebruiken als de concurrentie werkt nooit goed. De lezer zal beide website wantrouwen, niemand wint er iets mee.
Hoe herken je duplicate content?
Dubbele content herkennen op je eigen website kan op een aantal manieren. Gebruik Google Search Console, deze tool geeft een melding wanneer er een duplicate meta title en description is.
Ook kun je in Google Search Console het aantal gecrawlde pagina’s controleren. Wanneer je merkt dat er veel meer pagina’s worden gecrawld dan dat je eigenlijk hebt, is er een kans dat je website dubbele content bevat.
Waarom is duplicate content slecht?
Een zoekmachine zoals Google heeft moeite met dubbele content. Google weet niet welke content origineel is en welke gekopieerd. Dit betekend dat Google gaat kijken naar de content die het meest relevant is. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat jouw website de eerste plek niet haalt, terwijl jij de originele content hebt.
Pagina’s indexeren
Ook met het indexeren van pagina’s kan Google in de war raken. Tijdens het crawlen van jouw website kan Google inzien wat er te vinden is en op die manier de content linken aan de zoekopdrachten. Wanneer er dubbele content is op jouw website weet Google niet meer welke pagina’s gecrawld moeten worden en worden er willekeurige pagina’s uitgekozen. Dit zou kunnen betekenen dat de waardevolle pagina’s van jouw website niet gecrawld worden.
Heeft duplicate content effect op SEO?
Duplicate content heeft inderdaad effect op SEO. Het is niet zo dat je meteen wordt afgestraft en niet meer hoger in Google kan komen. Wanneer Google 2 pagina’s ziet met exact dezelfde content moet het een keuze maken welke van de twee wordt weergeven.
Ook kun je in een situatie terechtkomen waarbij je met je zelf concurreert. Dat betekend dat de ene pagina van jouw website de andere pagina lager in de zoekresultaten duwt. Dat is erg zonde natuurlijk.
Hoe vermijd je duplicate content?
Heb je twee pagina’s die erg op elkaar lijken, maar wil je geen last hebben van de gevolgen van duplicate content? Dan kun je gebruik maken van een canonical tag. Hiermee laat je Google weten welke URL geïndexeerd mag worden en welke niet.
Op die manier ga je niet concurreren met jezelf. Een canonical tag is wel een verzoek, dit wilt zeggen dat er geen garantie wordt geboden dat ook de juiste URL wordt geïndexeerd.
Hoe kom ik van duplicate content af?
Wanneer het om interne duplicate content gaat kun je redelijk eenvoudig vanaf komen. Zoals hierboven genoemd, biedt een canonical geen garantie.
Wil je wel zeker weten dat de door jouw gekozen URL wordt geïndexeerd? Dan kun je gebruik maken van 301 redirects of meta tag robots noindex.
Checken of er duplicate content op jouw website staat
Er zijn een aantal manieren om te checken of er dubbele content op jouw website staat. Om eenvoudig dubbele content op jouw website op te sporen kun je Google gebruiken. Typ in site: dokonline.nl ‘’voorbeeld’’. Google weergeeft dan alle pagina’s op die website met hetzelfde onderwerp. Een andere manier is het gebruiken van tools. Er zijn verschillende tools waarmee je dubbele content op je website kan achterhalen.