Je bent actief bezig op je site, je schrijft artikelen, werkt aan de autoriteit of hebt zelfs een expert ingehuurd en nog steeds sta je op positie 20. Klinkt dit herkenbaar? Lees dan verder.
Door je online vindbaarheid te verbeteren kun je duurzame resultaten behalen. Zonder dat je ervoor blijft betalen. Hoe je dat doet? Dat laat ik je in deze gids van A tot Z zien.
Dus laten we snel beginnen…
Wat is online vindbaarheid?
Ok. Misschien een onnodige vraag als je al gezocht hebt op online vindbaarheid verbeteren. Toch wil ik je eerst de basis uitleggen voordat we naar de stappen gaan.
Online vindbaarheid staat voor je ranking binnen Google op relevante zoektermen.
Binnen Google zijn er twee soorten van vindbaarheid. Organisch en betaald. Als je adverteert binnen Google betaal je per conversie. Dit is een snelle en makkelijke manier om conversies binnen te halen. Maar je zult moeten blijven betalen om conversies binnen te halen. Deze tactiek noemen we SEA.
Organische vindbaarheid bereik je door je site te optimaliseren voor je doelgroep. Het is belangrijk dat je toegevoegde waarde doorvoert op de site en dat je weet hoe je communiceert met Google. Deze manier duurt een stuk langer, maar als je het hebt bereikt blijf je er lang profijt van houden, zonder dat je betaald per conversie. Deze tactiek noemen we SEO.
In dit artikel focussen we op SEO.
Waarom je online vindbaarheid verbeteren?
Je online vindbaarheid verbeteren heeft verschillende voordelen. De eerste de beste is meer verkeer op je website. Dit kan leiden tot meer conversies, hogere naamsbekendheid en betrouwbaarheid. Maar wist je ook dat de gebruikerservaring omhoog gaat?
Je zult actief aan de slag moeten om tegen de vele bedrijven te kunnen strijden. En iedereen wil die #1 positie.
Doordat steeds meer bedrijven online zijn wordt het steeds lastiger om te kunnen concurreren. Hoe eerder je begint met optimaliseren hoe beter.
Dat kun je zelf doen of je kunt er een specialist voor inhuren. Dat kost veel geld, maar je zult zien dat je online vindbaarheid een compleet ander vakgebied is. Als je je hier niet regelmatig mee bezig kunt houden is het lastig om de juiste keuzes te maken.
Maar wat zijn dan de voordelen van je online vindbaarheid verbeteren?
- Je krijgt klanten buiten je eigen netwerk.
- Je hoeft niet actief klanten te werven. Ze komen naar jou.
- De website wordt actief bijgehouden en is meer dan een visite kaartje.
- Online is er een groter bereik dan offline.
- De klant vertrouwd een bedrijf sneller met een grote online vindbaarheid.
- Er is minder budget voor nodig dan offline marketing.
- De resultaten zijn makkelijker te meten dan bij offline marketing.
- De nummer 1 tot 3 posities halen 60% van het verkeer binnen op de eerste pagina.
Zo dat lijkt me wel genoeg redenen om aan de slag te gaan met je online vindbaarheid.
Voor wie is online vindbaarheid belangrijk?
Eigenlijk iedereen die online actief is heeft baat bij het verhogen van de online vindbaarheid. Zeker als je een dienst of product aanbiedt online. De een zal er meer aan hebben dan de ander, maar iedereen kan er mee aan de slag.
Een webshop zal het vooral moeten hebben van deze online vindbaarheid. Terwijl een restaurant of kapper ook klanten krijgt zonder online zichtbaar te zijn.
Het allemaal afhankelijk van je doelgroep. Als deze online zoekt naar je product of dienst, dan is het slim om online vindbaar te zijn.
Dus stel jezelf de vraag: biedt ik een product of dienst aan en zoekt mijn doelgroep online?
Voor bedrijven is het echter een stuk lastiger. Omdat er meer consumenten zijn dan bedrijven, waardoor het zoekvolume hoger ligt.
Online vindbaarheid verbeteren in 10 stappen.
Nu je bent overtuigd en weet dat jij baat hebt bij het verbeteren van je online vindbaarheid kunnen we aan de slag. Maar pas op! Pas niet zomaar iets aan op je site als je niet weet wat je doet! Bij twijfel kun je beter een expert inschakkelen.
Stap 1: meten is weten
Lekker cliche wel, maar het is echt zo. Als je je resultaten niet bijhoud, is het lastig om te zien of je strategie werkt. En kun je de strategie ook moeilijker aanpassen als dat nodig is. De belangrijkste tools die je nodig hebt zijn: Google Analytics, Google Search Console en Google tag manager.
Dit zijn gratis Google tools die je makkelijk zelf kunt instellen. Let wel goed op dat je alles goed hebt ingesteld en controleer dit. Als je nog niet bekend bent met de Google tools kun je de video’s bekijken in het leertraject van Google zelf. Dan weet je zeker dat alles goed werkt.
Als je dit hebt gedaan moet je ook nog iets doen met de gegevens. Leer meer over je doelgroep, wie komen er op je site en wie kopen? Welke pagina’s halen het meeste verkeer binnen en producten presteren het beste? Door antwoord te krijgen op deze vragen wordt niet alleen je SEO strategie beter, maar ook je sales en offline marketing strategie.
Kies naast de meting tools ook SEO tools die je kunt gebruiken. Denk aan SEMrush, Ahrefs, Surfer SEO, screaming frog en nog veel meer.
Stap 2: Optimaliseer de techniek van je site.
Dit is een lastig onderdeel en wordt daarom vaak overgeslagen. Maar de techniek van je site kan je bedrijf maken of breken. Wees dus voorzichtig als je bezig met technische SEO. Het beste kun je een expert inhuren.
Vraag om je site snelheid te controleren en als dat kan optimaliseren. Ook je afbeeldingen mogen niet te groot zijn en moet de sitemap en Robot.txt geen fouten bevatten.
Door deze problemen te voorkomen of verbeteren zul je niet alleen makkelijker kunnen ranken, maar ook de gebruiksvriendelijkheid gaat omhoog.
Door de juiste basis te hebben kun je goed aan de slag met de volgende stappen.
Let op! Sommige sites zijn makkelijker aan te passen dan andere. Heb je een developer in dienst? Zorg dan dat hij of zij makkelijk de site kan aanpassen als je dat vraagt. Er moeten veel nieuwe pagina’s worden toegevoegd en je moet complete controle hebben over de onderdelen op je site.
Stap 3: Bepaal je strategie
Als je basis goed staat moet je nog een strategie bepalen. En die strategie is afhankelijk van de volgende onderdelen:
- Concurrentie: hoe groot is de concurrentie, hoeveel doet deze concurrentie zelf aan online vindbaarheid en welke concurrent is een goed voorbeeld? Denk niet alleen aan concurrentie die hetzelfde aanbiedt, ook substituten kunnen een belangrijke dreiging vormen.
- Huidige online vindbaarheid: hoe sta je er nu voor? Word je site al gevonden? Zijn er al conversies op de site?
- Budget, kennis en tijd: hoeveel budget kun je aan SEO besteden, is er al kennis binnen het bedrijf en heeft diegene er ook tijd voor? Onderschat niet hoeveel tijd er gaat zitten in de online vindbaarheid. Eén dag in de week is niet genoeg.
- Prioriteiten: welke product of diensten zijn voor jou het belangrijkst? Hier wil je eerst mee aan de slag.
Als je een beeld hebt van de bovenstaande onderdelen kun je een strategie gaan uitwerken. Als er veel concurrentie is betekend dat je veel zal moeten doen om hoog te ranken, vooral als het bedrijven zijn met hoge budgetten.
Als je online al vindbaar bent kun je beter deze vindbaarheid verder verbeteren en daarna verder gaan met nieuwe pagina’s. Dit kost minder tijd en zal sneller resultaten geven.
Stap 4: Zoekwoordonderzoek
Door een zoekwoordonderzoek uit te voeren krijg je een beeld van hoe je doelgroep zoekt. Zo verspil je geen tijd aan zoekwoorden waar niet op wordt gezocht. Bij een zoekwoordonderzoek gaat het echter niet alleen om de termen te vinden met de meeste zoekvolume.
Het zoekwoord moet relevant zijn voor je bedrijf, moet de juiste zoekintentie hebben en moet realistisch zijn. Het zoekwoord bank kopen heeft een groter zoekvolume dan design banken. Maar de concurrentie is hier ook een stuk groter. Dus als je design banken aanbiedt, kun je beter het zoekwoord design banken gebruiken. De zoekintentie ligt hier dichter bij en het is een stuk makkelijker om hier bovenaan te komen.
Zoek je hoofdzoekwoord en vind hier sub-zoekwoorden bij. Zo zul je niet op één zoekwoord ranken, maar op meerdere. Je kunt met een pagina ranken op honderden zoekwoorden.
Gebruik de juiste tools voor je zoekwoordonderzoek en neem je tijd!
Stap 5: Content, content en nog meer content
Zonder teksten op je site begrijpt Google niet waar je pagina’s over gaan. Als Google niet begrijpt waar je pagina over gaat, zul je ook niet ranken op de zoekwoorden die jij wilt. Dus het eerste wat je wil doen op je site is content toevoegen.
Maar dat wil je wel op de juiste manier doen. Je begint eerst voor jezelf te bepalen waar je over wilt schrijven. En begin dan bij de pagina die omzet op kunnen leveren. Je weet al waar de doelgroep op zoekt, hierdoor is het makkelijk om deze pagina’s te maken.
Naast deze productpagina’s wil je ook een content netwerk opbouwen over relevante onderwerpen. Je kunt hier het beste een niche voor kiezen en deze helemaal uitwerken. Zo wordt je vanzelf een autoriteit op een onderwerp. Hoe kleiner de niche hoe makkelijker het is. Een niche zou bijvoorbeeld kunnen zijn: zwangerschap, een stad, vrijgezellenfeest, etc.
Stap 6: Maak de juiste pagina indeling
Als je de teksten hebt geschreven plaats je deze op een pagina op je site. Dat wil je op de juiste manier doen. Elke pagina heeft Htags. Deze tags geven aan hoe belangrijk de koppen zijn in je tekst.
Elke pagina krijgt één H1 tag, dit is de titel. Deze H1 tag is de belangrijkste van je pagina en heeft de meeste waarde. Je plaatst hier altijd letterlijk je hoofdzoekwoord, het liefst helemaal vooraan.
Na de H1 tag komt er altijd een H2 tag. Dit is een kop. Na de H2 tag komt er of een H2 tag of een H3 tag. Dat is afhankelijk van de kop die je gebruikt. Je moet het zien als volgt.
De H1 is de titel van het boek die is er altijd maar een. De H2 is een hoofdstuk, die heb je er vele. De H3 tag is een sub-hoofdstuk. Zo kun je door blijven gaan tot H6. Maar vaak zul je niet verder hoeven gaan dan de H3 of H4.
In deze koppen wil je ook zoekwoorden plaatsen en variaties hierop. Kijk goed bij de concurrentie die bovenaan staan voor het hoofdzoekwoord. Welke koppen hebben ze gebruikt? Neem deze mee als inspiratie, maar kopieer nooit teksten van je concurrentie.
Stap 7: Voeg afbeeldingen toe met alt texten
Naast teksten kun je ook afbeeldingen en video’s toevoegen aan de pagina. Zo is het makkelijker te lezen voor de lezer en dat beloond Google.
Let wel op dat je de afbeeldingen verkleind, anders wordt je site zwaar en gaat de snelheid achteruit. Naast de afmeting moet je ook de titel en de alt text aanpassen van de afbeeldingen. Ook hier kun je zoekwoorden gebruiken.
Stap 8: Plaats interne links
Interne links en navigatie op je site zijn van belang voor je vindbaarheid. Deze links gebruikt Google om over je site heen te verplaatsen. Dat betekent dat als je pagina’s niet in de header, footer of in de tekst is te vinden kan Google er niet bijkomen. En dan wordt je pagina ook niet getoond in de resultaten.
Gebruik relevante en korte anchor teksten. Blijf weg van woorden zoals: klik hier, lees hier, lees meer, etc.
Stap 9: Kies de juiste meta data
De meta data zegt je misschien niet zo veel. Toch zie je ze elke keer verschijnen als je iets zoekt binnen Google. Het zijn namelijk de titels en teksten die je onder elkaar ziet binnen de Google resultaten. En jij hebt invloed op hoe deze teksten eruit komen te zien.
Door de juiste teksten te kiezen kun je de vindbaarheid verbeteren van de pagina en kun je de doorklik percentage verhogen.
Plaats je hoofdzoekwoord zowel in de titel als in de omschrijving. Het liefst weer helemaal vooraan en letterlijk. Maar maak het ook interessant. Waarom moet iemand op jouw link klikken?
Stap 10: Backlinks plaatsen
De laatste stap is ook weer een lastig onderdeel. We gaan het hebben over linkbuilding en autoriteit.
De autoriteit van je site is een belangrijke ranking factor en de enige manier om deze te verhogen is door interne en backlinks te plaatsen.
Backlinks zijn linkjes vanuit andere websites naar jouw site.Je toont hiermee aan dat jij betrouwbaar bent. Waardoor Google je graag bovenaan zet.
Het krijgen van deze backlinks is niet zo makkelijk. Er gaat veel tijd en geld in zitten. Helaas is het toch nodig als je in de top 3 posities wilt komen, zeker als de concurrentie ook backlinks heeft.
Je kunt je aanmelden op gratis/betaalde startpagina’s, links ruilen met andere bedrijven, gastblogs schrijven of simpelweg betalen voor links. Een netwerk is hier het beste, maar het kost veel tijd om zo’n netwerk op te bouwen. Daarom kiezen veel bedrijven ervoor om dit onderdeel uit te besteden aan een SEO bureau.
SEO is een vak op zich zelf, je hebt veel tijd nodig om hier echte resultaten voor te boeken. Halve bak aan de slag, is niet veel beter dan niks doen. Daarbij kost het tijd voordat Google je laat stijgen in de resultaten. Hou daar rekening mee.
Daarbij is SEO niet iets wat je één keer doet. Je blijft er continue mee bezig en het stopt eigenlijk nooit.