Marketing is een giga term die veel vertakkingen heeft. En Seo is daar één van. [korte zin is hier krachtiger, herhaling is niet per se nodig] SEO marketing begon ooit klein en vrij simpel, maar door de jaren heen is dit uitgegroeid tot een complex onderdeel van online marketing. Je kunt er veel uithalen, maar dan moet je wel de juiste kennis hebben.
Wat is SEO marketing?
Laten we beginnen met de basis. Wat is SEO marketing? SEO marketing is een onderdeel van online marketing. Net zoals social marketing, zoekmachine adverteren, content marketing en nog veel meer.
Maar wat maakt SEO marketing dan anders? SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachine optimalisatie betekent . Je optimaliseert je website voor zoekmachines zoals Google. Zo haal je via organische zoekresultaten meer verkeer, leads en conversies binnen. [twee zinnen samengetrokken, zo vermijd je herhaling en gebruik je toch “organische zoekresultaten”]
Wat is geen SEO marketing?
Wat is SEO dan niet? Een vreemde vraag misschien, toch zien we vaak dat bedrijven niet het juiste beeld hebben bij SEO marketing. Hieronder hebben we een lijst gemaakt van onderdelen die niet bij SEO marketing horen:
- Advertenties maken voor Google of social media.
- Nieuwsbrieven schrijven
- Social media posts maken
- Development van een website
En er zijn nog andere online marketing onderdelen die vaak worden aangezien als SEO. Toch zul je voor bovenstaande diensten vaak ergens anders moeten zoeken.
Onderdelen SEO marketing
SEO marketing bestaat uit 3 verschillende onderdelen. Door alle onderdelen op je site te optimaliseren zul je de beste online resultaten zien. We lopen ze even kort langs.
[in de eerste zin drie genoemd en in de tweede “alle onderdelen” anders komt de 3 zo uit de lucht vallen]
Content
Zonder content kom je geen stap vooruit en geen positie hoger. Google kan jouw pagina niet beoordelen op alleen afbeeldingen en video’s. Alleen door teksten te plaatsen op je pagina’s, kunnen Google en andere zoekmachines bepalen waar jouw pagina over gaat.
Dat betekent niet dat je met alle teksten bovenaan kunt komen. Je zult de juiste zoekwoorden moeten gebruiken en er moet zoekvolume zijn op jouw zoekwoorden.
Vaak word er gedacht dat je op alles gevonden kunt worden. Helaas is dat niet het geval. SEO is alleen relevant als mensen naar jouw diensten, producten of oplossingen zoeken. [die ze bieden leek me overbodig]
Autoriteit
Autoriteit word al weer wat lastiger. De autoriteit van de site toont aan hoe betrouwbaar jouw website is. Hoe betrouwbaarder jouw site, hoe liever Google jou toont. Uiteindelijk komt het allemaal erop neer dat Google de beste pagina’s wil tonen aan de gebruikers. En jij moet zorgen dat jij hieronder valt.
De autoriteit verhogen kost veel tijd en vaak veel geld. Toch kun je niks als je autoriteit laag is. Door backlinks te plaatsen naar je site kun je deze verhogen. Dat wordt vaak gedaan tegen een betaling. Een andere goede manier is het plaatsen van interne links, dat is makkelijker en kost niks behalve iemands tijd. Je zult beide technieken moeten gebruiken om bovenaan te ranken.
Techniek
De techniek is vaak een vergeten onderdeel. Vooral als hier weinig tot geen kennis van is binnen het bedrijf. [ik zou binnenshuis niet gebruiken, roept eerder associaties met letterlijk in huis zijn, in house kan ook nog, maar dat is weer typische marketing jargon]Maar de techniek kan een site maken of breken, letterlijk! De techniek bepaalt hoe jouw site is opgebouwd. En als dat verkeerd is gedaan kun je dus onzichtbaar worden voor de zoekmachines en je potentiële klanten.
Voordelen van SEO marketing
SEO marketing is dus een klein onderdeel van marketing en tegelijkertijd is SEO een compleet apart vak, waar je echte expertise in moet hebben om iets te bereiken. En voor de beste resultaten kun je het best een expert inhuren. Laten we even kijken waarom zo veel bedrijven dit doen.
1. Meer bezoekers = meer conversies
De meest logische reden is natuurlijk conversie. Daar gaat het uiteindelijk om. Je wilt graag je producten of diensten verkopen. Maar hoe ga je dat doen als niemand op je site komt? Door aan de slag te gaan met SEO marketing kun je alles uit je site halen.
Google zal je belonen met een hogere positie en dat resulteert in meer bezoekers die ook iets kunnen afnemen. Het is dan wel belangrijk dat je de juiste strategie kiest. Veel bezoekers is leuk, maar als niemand in de doelgroep valt heb je er nog niks aan.
2. Organisch verkeer
Met SEO proberen we organisch verkeer naar de site toe te trekken. Dit zijn klikken waar je niet voor hoeft te betalen. Wat op de langere termijn veel gaat opleveren.
3. Hogere betrouwbaarheid
Doordat je vaker getoond word in de resultaten zal de potentiële klant je vaker zien. Dat geeft een vertrouwd gevoel, waardoor ze sneller durven over te gaan tot aankoop.
4. Betere naamsbekendheid
Naast dat het vertrouwen geeft aan de bezoekers zal de naamsbekendheid ook stijgen. Iets wat je ook zult terugzien op andere plekken van je bedrijf.
Naast dat het vertrouwen geeft aan de bezoekers zal de naamsbekendheid van je bedrijf ook stijgen. Iets wat je ook zult merken op andere terreinen. [Ik zou zoiets doen, maar ik snap de zin niet helemaal]
5. Lange termijn
SEO marketing is voor de lange termijn. Het kost vaak wat tijd voordat je goed gaat ranken, maar eenmaal daar zul je er lang profijt van hebben. Daarbij zal het steeds makkelijker worden om hoge posities te pakken.
Dit was eigenlijk nog maar een kleine preview van wat je met SEO kunt. [zin toegevoegd, tweede zin kwam anders zo uit de lucht vallen] Er zijn nog zoveel meer voordelen aan seo marketing. Lees ze allemaal in ons artikel: Voordelen seo: waarom jij je website moet optimaliseren.
Hoe kan SEO klanten aantrekken?
Je zag het al boven staan, SEO zorgt voor meer conversies. Maar hoe gaat dat dan precies? Het is eigenlijk heel simpel. Door relevante zoekwoorden te gebruiken op je site, zul je meer bezoekers naar je website trekken. Maar door de juiste zoekwoorden te kiezen, komen er voornamelijk bezoekers uit jullie doelgroep op de site.
Doordat je vooral je eigen doelgroep binnen krijgt en ook nog eens meer dan eerst, zul je zien dat meer bezoekers over gaan tot aankoop.
Daarnaast draait SEO vooral om de bezoeker. Je wilt je site optimaliseren voor de zoekmachines, maar de zoekmachines willen de beste pagina’s tonen aan de bezoekers. Dus ben je uiteindelijk bezig met optimaliseren voor de bezoekers. Daarom wil je een site hebben die snel en goed werkt, met een juiste site navigatie, content waar naar gezocht word, etc.
En door je site gebruiksvriendelijk te maken, zul je het conversie percentage ook verhogen. Een win-win situatie dus.
Tips SEO marketing
Voordat je gaat beginnen met het optimaliseren van je site, of een expert inschakelt, wil ik je nog wat tips meegeven.
Tip 1: Start zo vroeg mogelijk
Hoe eerder je begint, hoe beter. Zo kun je een voorsprong realiseren op de concurrentie, of die juist inhalen. Daarbij is het des te lastiger als je er later aan begint omdat SEO tijd nodig heeft. [zin herschreven]
Tip 2: Schakel een expert in
Door een expert in te schakelen weet je dat het goed zit. In de meeste gevallen dan. Zorg wel dat je de juiste partij in dienst neemt. Dan zul je zien dat alles sneller en beter wordt uitgevoerd. Hier zul je wel in moeten investeren.
Tip 3: Ga niet zo maar aan de techniek zitten
Zoals ik al eerder vertelde, is de techniek van de site niet iets wat je fout wil doen. Dus zorg dat je hier de juiste kennis voor hebt. Of schakel een expert in.
Tip 4: Maak er tijd voor vrij
Ga je het toch zelf doen? Zorg dat dat je genoeg tijd inplant. Het kost veel tijd om de juiste strategie uit te werken en daarna door te voeren. Onderschat dit niet!
Tip 5: Heb geduld
SEO kost tijd. Iets waar mensen vaak geen geduld of begrip voor hebben. Toch zul je geduld moeten hebben. Als je alles goed doorvoert, zullen de resultaten komen.
Hoe kun je jouw vindbaarheid verhogen?
Nu je de bovenstaande tips goed hebt doorgenomen kunnen we door naar het echte werk. Want hoe ga je nu die vindbaarheid verhogen met SEO marketing.
1. Meta titels en omschrijvingen
Een makkelijke en snelle manier om resultaten te zien, is het aanpassen van de meta titel en omschrijvingen. Dit zijn de titels en teksten die jij krijgt te zien, wanneer je iets zoekt in Google. En je hebt hier zelf invloed op. Het wordt vaak vergeten om hiermee iets te doen, terwijl dit veel kan doen met je posities.
Je plaats het hoofdzoekwoord altijd letterlijk in je meta titel en omschrijving. Het liefst helemaal vooraan. Maar vergeet ook niet je potentiële klanten enthousiast te maken. Kruip in de huid van je doelgroep en bedenk wat redenen kunnen zijn om jouw pagina te bezoeken.
Bv. Vandaag besteld, morgen thuis. Gratis verzenden. Complete gids.
Ook cijfers en jaartallen trekken de aandacht van de lezers.
Maak de meta titel niet langer dan 60 karakters, inclusief spaties. En de meta titel mag niet langer dan 160 karakters zijn.
2. Afbeeldingen optimaliseren
Net zoals de meta titels worden de afbeeldingen vaak vergeten. Ze worden niet gebruikt, of ze zijn niet juist geoptimaliseerd. Hierdoor loop je kansen mis.
Op elke pagina wil je minimaal 1 afbeelding gebruiken. Bekijk de concurrentie om een idee te krijgen van hoeveel afbeeldingen je nodig hebt.
Als je de juiste afbeeldingen hebt gekozen, moet je ze nog aanpassen. Als eerste maak je de afbeeldingen altijd kleiner. Zo word je pagina niet te zwaar. Daarna plaats je de afbeelding op je site en geef je elke afbeelding een alt text.
Een alt text is de tekst achter je afbeelding. Hiermee help je Google begrijpen wat er op je afbeelding gebeurd. En dat is een mooi moment om je zoekwoorden te gebruiken. Elke alt text moet uniek zijn en een omschrijving omvatten. Gebruik je hoofdzoekwoorden en sub-zoekwoorden om deze alt texten te vullen.
3. De juiste content schrijven
We hebben het al kort gehad over content. Zonder de juiste content kunnen de zoekmachines niet begrijpen waar jouw pagina over gaat. [ deze zin verwijderd en ‘juiste’ in de zin erboven geplaatst, blijft hetzelfde zeggen, maar vermijd herhaling -> En dat doe je door de juiste content te creëren.]
Maar wat is de juiste content dan? Dat begint met een zoekwoorden onderzoek (lees hieronder verder). Je kiest de juiste termen en maakt hier een artikel/pagina bij. Na dat je relevante zoekwoorden hebt gevonden, ga je verder met een concurrentie onderzoek en intentie onderzoek.
[opmerking, het is netter om cijfers consistent te gebruiken of uit te schrijven of als cijfers, De regel is getallen tot twintig, tientallen en honderdtallen uitschrijven, de rest mag als cijfers. Zelf vind ik cijfers duidelijker in online teksten.]
Je bekijkt hoe de concurrentie op de nummer 1, 2 en 3 positie zijn gekomen. Doen ze dat met een productpagina, homepage, categorie, blog, etc? Zo kom je achter de intentie achter het zoekwoord. En dat neem je over. Maar je kijkt ook hoeveel content er is geschreven, hoeveel afbeeldingen er zijn gebruik en waar erover is geschreven. En de belangrijkste vraag achteraf, hoe ga jij het beter doen?
4. Zoekwoorden onderzoek
Het zoekwoorden onderzoek is misschien wel het bekendste onderdeel van SEO marketing. Er wordt veel gestrooid met deze term. En dan lijkt het al snel alsof al deze bedrijven weten waar ze het over hebben.
En ook al is het een groot aspect van SEO, het is maar de basis. En zelfs deze basis wordt vaak niet juist uitgevoerd.
Alleen het hoogste zoekwoord vinden is niet genoeg. Want is dit zoekwoord wel haalbaar? En wordt dit zoekwoord wel gebruikt door jouw potentiële kopers?
Bijvoorbeeld je verkoopt design lampen. En je gaat een zoekwoordonderzoek uitvoeren. Dan zul je zien dat het zoekwoord lampen het hoogste zoekvolume heeft. Toch is dit niet het zoekwoord die je wilt gebruiken. Omdat ten eerste de concurrentie hier bizar hoog is. Je gaat concurreren met Bol.com en Amazon.
En ten tweede zoekt je doelgroep niet zomaar naar “lampen”. Ze zijn op zoek naar goede kwaliteit design lampen. En dat is een andere behoefte met een ander budget. Hier wil je op inspelen. En dus kies je ervoor om te kijken naar zoekwoorden met minder concurrentie en een betere aansluiting bij de doelgroep. Zoals design lampen.
5. Blijf content creëren
Het is vaak niet de prioriteit binnen een bedrijf, maar met content kom je verder. Het is vaak niet genoeg om een paar pagina’s te maken en het hierbij te houden. Je zult actief moeten blijven met nieuwe content. Zo ziet Google dat je een actueel en actief bedrijf bent. En dat wekt meer vertrouwen op.
Dus blijf bezig met de juiste content creëren. En dat hoeven echt niet altijd artikelen te zijn, waar zoekvolume op zit.
6. Plaats links naar je site
Linkbuilding. Het kost geld en het kost tijd. En dan is het vaak niet eens het leukste werk. Toch moet je eraan geloven als je bovenaan in Google wilt staan.
Backlinks, ookwel externe links, zijn links vanuit andere websites naar jouw website. Het is een manier om meer autoriteit op te bouwen. Het laat zien dat andere bedrijven jou durven aan te bevelen. En dat wekt vertrouwen op. Iets wat Google steeds belangrijker vind.
Hoe hoger de autoriteit van de site die naar je linkt, hoe meer waarde de link heeft.
7. En binnen je site
Naast linkbuilding is het ook belangrijk om interne links te plaatsen. Dit kost gelukkig geen extra geld, wel tijd. Je kunt het ook automatisch laten doen, maar dat zal door je developer moeten worden doorgevoerd. Zelf kun je er ook mee aan de slag, vooral als je een kleine site hebt.
Wat je doet is een link plaatsen van de ene pagina naar de andere op je eigen site. Zo bouw je een structuur. Je wilt altijd genoeg links plaatsen naar elke pagina op je site. Google pakt dit op en begrijpt zo beter waar jouw pagina’s over gaan, welke het belangrijkst zijn en welke bij elkaar horen.
Vergeet niet de juiste anchor tekst te kiezen. Dat zal in de meeste gevallen het hoofdzoekwoord zijn van de pagina waar je naartoe linkt. Blijf weg van woorden zoals: klik hier, bekijk, zie, lees meer, etc.
8. Laat je techniek controleren
Zoals ik al zei kan de techniek van je site veel doen. Je kunt verdwijnen uit de zoekmachine resultaten of juist stijgen naar hoge posities. Het is belangrijk dat je hier niet zelf aan gaat sleutelen. Schakel SEO specialisten in, om een technische analyse uit te voeren. Zo weet je zeker dat het goed zit. Ze zullen vaak samenwerken met de developer van jouw site.
9. Zorg voor een goede navigatie
De navigatie van je site moet logisch zijn. Niet alleen voor je SEO, maar ook voor je bezoekers. Het is onhandig als bezoekers niet de juiste pagina’s kunnen vinden. Daarom wil je vroeg controleren of jouw navigatie wel goed zit.
De belangrijkste pagina’s staan in het hoofdmenu en daar vallen dan weer de minder belangrijke pagina’s onder. Maar zorg wel dat geen pagina’s verder dan 3 stappen is verwijderd van de homepage.
Ook je footer kun je gebruiken in de naviagtie.
10. GMB account
We hebben het tot nu toe vooral gehad over zoekmachine optimalisatie. Maar er zijn ook andere activiteiten die jij kunt doen om hoger te ranken. Bijvoorbeeld een Google Mijn Bedrijf account aanmaken. Ook dit zorgt weer voor vertrouwen. Daarbij kun je hiermee prominent in de zoekmachine resultaten worden getoond.
Vul alle gegevens zo goed mogelijk in en houd je account regelmatig bij. Veranderen je bedrijfsgegevens? Pas dit dan ook aan in je Google Mijn Bedrijf account.
11. Basis pagina’s
Nog een mooie tip om vertrouwen op te bouwen is het maken van basis pagina’s. Dat zijn pagina’s zoals over ons, contact, privacy en algemene verklaring. Door deze pagina’s aan te maken en te vullen laat je zien dat je een echt bedrijf bent.
[ ik heb een aantal keer vertrouwen wekken gewijzigd in opbouwen, zorgen voor vertrouwen om af te wisselen, dat leest beter]
12. Structured data
De structured data is weer een apart stukje techniek van de site. Met een stukje code geef je aan Google extra informatie door over de pagina. Bijvoorbeeld of het een product is, of deze reviews heeft, of er een video aanwezig is, wat voor type pagina het is, etc.
Hierdoor heb je een betere kans op een uitgebreidere resultaat in Google. Of onder je meta titel of als een featured snippet. En deze featured snippets hebben een hoger click percentage dan normale zoekmachine resultaten.
SEO marketing door SEO specialisten
We hebben je nu van A tot Z meegenomen door SEO optimalisatie. En zoals je ziet zijn er veel onderdelen waar je rekening mee moet houden. Dat kost veel tijd en het is belangrijk dat je de juiste kennis hebt.
Niet gek dus dat veel bedrijven dit overlaten aan experts in SEO optimalisatie. Hieronder nemen we je mee door alle voor en nadelen van het inhuren van SEO specialisten.
Voordelen
- Ze hebben meer kennis van het vak, waardoor er betere resultaten behaald kunnen worden.
- Je hoeft er zelf weinig of geen tijd aan te besteden. (Afhankelijk van het budget). Waardoor je tijd overhoudt voor andere zaken.
- Ze hebben de juiste tools voor SEO.
- Je bedrijf hoeft deze tools dus niet aan te schaffen.
- Ze weten waar je prioriteiten liggen en hoe je hier het best resultaat kunt behalen.
- Door de ervaring weten ze wat wel en niet werkt in jouw markt.
Nadelen
- SEO optimalisatie kost tijd, waardoor het in het begin lastig is te controleren wat er wordt gedaan.
- Je budget moet hoger zijn als het werk wordt uitgevoerd door experts en niet door jezelf.
SEO marketing bij Dok Online
Uiteraard vertellen we je graag iets over onze diensten. Dok Online is een SEO bureau. Dat betekend dat we ons alleen bezighouden met SEO. Waardoor we ons compleet kunnen focussen op de beste worden binnen dit vakgebied.
We houden ons bezig met alle drie de onderdelen van SEO en hebben hier [ik zou al hier weghalen, maakt het wat minder krachtig] veel kennis en ervaring in opgebouwd. Van travel SEO tot e-commerce SEO. Maar ook diensten als SEO, lokale SEO en SEA.
Wij vinden open communicatie belangrijk en sturen onze klanten maandelijks een video met een update. Dan tonen we wat er is gedaan de afgelopen maand, wat we komende maand gaan doen en wat de resultaten zijn geweest.
Elk bedrijf en markt is anders. Zo ook de campagne. We starten altijd met een site analyse, om de huidige situatie, concurrentie en markt in kaart te brengen. Alleen zo kunnen wij bepalen welke strategie werkt en welk budget nodig zal zijn.
Dan heb je nog verschillende keuzes:
- Wij geven alleen advies en jullie voeren het zelf uit.
- Wij geven advies en we voeren het samen uit.
- Wij geven advies en voeren het zelf door.
Ben jij benieuwd naar wat er mogelijk is voor jouw online vindbaarheid? Schrijf je dan nu in voor een gratis sitescan.