Keyword stuffing. Een term die vooral vroeger vaker langs hoorde komen in de wereld van SEO. Tegenwoordig is het een enge term waar je liever niks mee te maken hebt. Maar wat is keyword stuffing nu precies? Dat leg ik je graag uit.
Wat is keyword stuffing?
Keyword stuffing is de techniek waarbij je een zoekwoord zoveel mogelijk terug laat komen in de tekst. Ook al is dit niet nodig of zelfs onnatuurlijk. De kwaliteit van de tekst wordt achterwege gelaten en er wordt gefocust op één woord.
Je kan je wel voorstellen dat dit niet makkelijk of fijn leest. Maar waarom zijn er dan zoveel websites die dit fenomeen toepassen?
Waarom iemand aan keyword stuffing doet?
In het begin van de zoekmachines (bv. Google) was het algoritme nog niet zo slim als nu. En waren de zoekmachines makkelijk te foppen. Veel bedrijven/websites begonnen hier misbruik van te maken.
Ze begonnen teksten vol te proppen met het hoofdzoekwoord. En omdat de algoritmes de kwaliteit niet goed konden controleren, kwamen deze websites bovenin staan. Je kan je voorstellen dat dit voor ergernis zorgde bij de lezers.
In de tussentijd zijn de zoekmachines een stuk slimmer en kritischer geworden. Ze kunnen nu makkelijker beoordelen of de teksten van een hogere kwaliteit of lage kwaliteit zijn. Het is nog niet perfect, maar keyword stuffing is nu gelukkig wel verleden tijd.
Nu zul je echt niet meer bovenin de resultaten komen te staan als je de teksten alleen maar vol propt met hetzelfde zoekwoord.
Wat zijn de gevolgen van keyword stuffing?
Zoals ik hierboven al vertelde werkt keyword stuffing niet meer. En dat is maar goed ook!
Maar wat gebeurd er dan met een website die wel gebruik maakt van deze techniek? Keyword stuffing is tegen de richtlijnen van Google in en dat betekend dat je niet beter zult ranken en dat het zelfs tegen je kan werken.
Als Google deze techniek vaker terug ziet komen op je website zal dit negatief zijn voor de gehele website. Posities kunnen zakken of zelfs helemaal verdwijnen.
Blijf dus ver weg van keyword stuffing!
Wat moet je dan wel doen?
Oke, nu hebben we het wel genoeg gehad over wat je niet mag. Laten we nu kijken naar wat je dan wel moet doen.
Het begint allemaal bij een zoekwoordonderzoek. Maar je stopt niet zodra je één zoekwoord hebt gevonden. Je gaat op zoek naar varianten, sub-zoekwoorden en synoniemen die je kunt gebruiken in je tekst.
Door verschillende termen te gebruiken wordt de tekst natuurlijker en makkelijker te lezen. Daarbij begrijpt Google dat deze termen over hetzelfde onderwerp en zul je beter ranken dan wanneer je de teksten zou vol zetten met één zoekwoord.