Micro conversies zijn kleine doelen die je kunt meten op je website. Door micro conversies in te stellen, kun je het gedrag van je bezoeker beter meten.
De meeste bedrijven kennen en meten de macro conversies op hun website. Dit zijn de grote doelen zoals een aankoop, het boeken van een consult of het achterlaten van informatie. Maar bezoekers ondernemen vaak een hele hoop andere stappen voordat ze op dat punt van je website aankomen. Deze kleine stappen noemen we micro conversies.
Wat voor type micro conversies zijn er
Wanneer je naar de verschillende soorten micro conversies kijkt kun je ze grofweg verdelen in twee (hoofd)categorieën.
Voortgang Conversies
Vanuit je advertentie of homepage heb je vaak één pad dat uiteindelijk moet leiden naar je macro conversie. Maar voordat mensen hier zijn, moeten ze verschillende stappen ondernemen. Denk hierbij aan het openen van de advertentie of mail, het doorklikken binnen een blogbericht naar de contactpagina, het aangeven van hun interesses of het aanmaken van een account. Elke nieuwe stap die uiteindelijk leidt naar de macro conversie noemen we een voortgangs conversie.
Secundaire acties
Vaak zijn er ook secundaire acties die mensen op je website kunnen doen. Deze hebben niet veel te maken met het hoofddoel van je website of pagina, maar laten wel wat zien over de mate van interesse van de bezoeker. Denk hierbij aan het volgen van je social media kanalen, klikken op het e-mailadres, klikken op de “over ons” pagina, inschrijven op de nieuwsbrief (als dit niet je hoofddoel is) of het downloaden van productinformatie.
Waarom zijn micro conversies interessant
Van het belang van macro conversies hoeven wij je waarschijnlijk niet te overtuigen. Echter zijn mensen vaak sceptisch over het meten van micro conversies. En dat is jammer, want micro conversies kunnen je heel veel vertellen over de effectiviteit van je campagnes en het gedrag van je bezoekers.
Gemiste kansen beter in beeld
Door het meten van je micro conversies kun je vaak beter inschatten waar mensen uitstappen op je website. Als ze wel klikken op account aanmaken maar deze stap nooit afmaken is je proces wellicht te ingewikkeld. Als ze niet kopen maar zich wel inschrijven op je nieuwsbrief zijn ze misschien nog niet klaar voor het product en hebben ze nog wat meer informatie nodig (oriënterende fase).
Met de prestaties van je micro conversies in de hand, heb jij een overzicht van optimalisatie kansen.
Website met laag volume beter analyseren
Wanneer je wat lagere bezoek volumes hebt is het soms lastig om a/b tests uit te voeren. Omdat micro conversies op je website veel vaker voorkomen dan de macro conversies kun je met deze gegevens sneller a/b testen en de effectiviteit van je campagnes vergroten.
Remarketing
Bezoekers die een whitepaper hebben gedownload, zich hebben ingeschreven op je nieuwsbrief of andere gratis informatie tot zich hebben genomen zijn (licht)geïnteresseerd in je diensten. Deze bezoekers kun je door middel van remarketing heel anders benaderen dan mensen die alleen “langer dan 30 seconden op je website zijn geweest”. Over de eerste groep weet je veel meer dan over de tweede.
Hoe kun je micro conversies meten?
Oké, je wilt dus micro conversies gaan meten. Maar hoe doe je dat? De makkelijkste manier is met Google Tag Manager en Google Analytics. Met Google Tag Manager kun jij bepaalde acties op je website registreren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld paginabezoeken, klikken op links, het achterlaten van informatie of het versturen van een contactformulier. Hoe vaak dit gebeurt kun je vervolgens meten in Google Analytics. Deze informatie kun je vervolgens bijhouden over een langere periode. Zo wordt duidelijk welke micro conversies uiteindelijk leiden tot een macro conversie.
Doelen stellen Google analytics
Om doelen te stellen in Google analytics moet je een aantal stappen doorlopen. Als eerste moet je natuurlijk Google analytics ingesteld hebben voor jouw website, heb je dit nog niet gedaan doe dit dan zo snel mogelijk! Het is niet alleen voor jou doelen, je kan hier nog veel meer leren over jouw bezoekers en hun gedrag en of strategieën werken of niet.
De doelen worden ook wel eens conversies genoemd. Voorbeelden hiervan zijn het downloaden van een whitepaper, het invullen van een contactformulier of het bekijken van een video. Het is belangrijk om eerste te kijken wat voor jouw bedrijf een belangrijk doel is en wat dit betekend als het wordt behaald. Zorg dat je doel ook echt relevant is voor wat je wil bereiken. De conclusie die je trekt moet wel kloppen met de gegevens en resultaten.
De stappen in Google zijn als volgt:
- Klik op dataweergave waarin je doelen wilt gaan meten.
- Ga naar ‘’Beheer’’ (tandwiel-icoon).
- Ga naar ‘’Weergave’’ en klik op ‘’Doelen’’.
- Klik op ‘’nieuw doel’’.
- Geef het nieuwe doel een naam.
- Kies uit de vier mogelijkheden om een doel te meten.
De vier keuzes bestaan uit bestemming, duur, pagina’s/schermen sessie en gebeurtenis. Het is belangrijk om de juiste kanaal te kiezen. Hieronder lees je meer over deze vier opties.
Bestemming
Bij bestemming wordt er een doel gemeten als er iemand op een bepaalde url komt. Dit is vaak de bedankpagina van een contact formulier.
Duur:
De tweede optie gaat over het aantal seconde een bezoeker op de website blijft. Je stelt het aantal seconden zelf in en wanneer een bezoeker zo lang of langer op de pagina verblijft wordt er een doel geregistreerd.
Pagina’s/schermen per sessie:
Deze wordt gekozen als je wil meten hoeveel pagina’s de website bezoekers bekijken. Je stelt zelf het aantal in en als dit aantal wordt behaalt wordt dit als doel geregistreerd.
Gebeurtenis:
Bij gebeurtenissen ga je kijken naar een handeling van de bezoeker. Bijvoorbeeld het klikken op een button, het kijken van een video of iets downloaden van je site.
Heb je nog vragen over Micro conversies? Stel ons je vraag in een reactie en we helpen je graag!