Je hebt vast wel gehoord van bounce rate, sessieduur en click through rate. Dwell time is voor velen een nieuwe term, maar eenvoudig: het is de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten.

Google bevestigt niet officieel dat dwell time een factor is in het algoritme. Toch is het aannemelijk dat Google waarde hecht aan gebruikers die vinden wat ze zoeken, waardoor dwell time waarschijnlijk een rol speelt voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat dwell time, CTR, sessieduur en bounce rate met elkaar te maken hebben

Dwell time meet je door te kijken wanneer iemand je website bezoekt en terugkeert naar de zoekresultaten.

Click through rate meet hoeveel mensen van Google naar je pagina klikken, maar niet wie teruggaat naar de zoekresultaten.

De bounce rate laat zien hoeveel mensen na het bezoeken van je pagina weer wegklikken, hier wordt alleen geen rekening gehouden met hoe lang iemand op je pagina is voordat hij wegklikt.

Dan is er nog gemiddelde sessieduur, hierbij wordt wel gemeten hoe lang iemand op je website is, maar dit is dan weer op je volledige website en heeft niets te maken met of en wanneer iemand teruggaat naar de zoekresultaten.

Dwell time is dus een combinatie van al deze factoren waarmee je dus precies kunt zien hoe lang iemand op jouw pagina zit totdat hij teruggaat naar de zoekresultaten.

Waar vind je de statistieken?

Helaas is dwell time geen kant-en-klaar statistiek in Google Analytics. Door middel van code tussen Analytics en Tag Manager kun je de dwell time van je pagina berekenen.

Deze handleiding van Simo Ahava geeft tips over hoe je dit moet aanpakken, maar wij raden aan om je websitebouwer hier om hulp te vragen. Hoe je het precies moet toepassen is voor iedere website anders.

Wat is een goede dwell time?

Net zoals sessieduur en bounce rate is dit per branche, content en soort website verschillend. Volgens search metrics is de gemiddelde dwell time voor een top-10 resultaat in de Google zoekresultaten 3:10 minuten.

Om meer duidelijkheid te bieden, hebben we hieronder een overzicht samengesteld met gemiddelde beoordelingen van dwell time-prestaties.

  • Minder dan 5 seconden: Slecht
  • 5 seconden tot 1 minuut: Matig
  • 1 tot 2 minuten: Acceptabel
  • 2 tot 7+ minuten: Goed

Hoe verbeter je dwell time?

Verbeter je dwell time door bezoekers waardevolle content te bieden en hen te stimuleren langer op je pagina te blijven. Gebruik drie effectieve tips om de dwell time te verhogen, zoals het bieden van hoogwaardige content, een slimme interne linkstructuur en een gebruiksvriendelijk pageless design.

1.      Schrijf content van hoge kwaliteit

Niemand blijft hangen op een website waar ze niet vinden wat ze zoeken. Zorg dat je content van hoge kwaliteit is en dat mensen vinden wat ze zoeken. Bied eventueel iets extra’s, zodat bezoekers langer blijven hangen of doorklikken naar andere pagina’s.

2.      Gebruik een logische interne linkstructuur

Het is belangrijk om gebruikers te stimuleren door te klikken naar andere pagina’s op je website. Dit geldt ook voor het verbeteren van je dwell time. Verwijs naar pagina’s waar ze antwoorden vinden op vragen die zijn ontstaan na het lezen van je artikel. Geef ook suggesties voor andere onderwerpen die hen kunnen interesseren.

3.      Implementeer een “pageless” design

De laatste tip is specifiek gericht op het verbeteren van je dwell time. Voor sommige websites kan het zin hebben om een pageless design te implementeren. Zo scrollen mensen op één pagina door je hele website heen. Denk bijvoorbeeld aan single product websites waar niet meer dan een onderwerp of product wordt besproken.

Let wel op hoe je dit soort pagina’s implementeert. Wanneer je dit niet op de juiste manier doet kan het een complete nachtmerrie zijn voor je SEO. Zorg dat Google jouw website begrijpt door hun eigen infinite scroll aanbevelingen op te volgen.

4. Maak lange en goede content

Lange, goed gestructureerde content houdt bezoekers langer vast, mits deze boeiend en waardevol is. Zorg ervoor dat je diepgaande informatie biedt en aan de verwachtingen van de gebruiker voldoet.

5. Geef prioriteit aan de gebruikerservaring

Een overzichtelijke en snelle website zorgt ervoor dat bezoekers langer blijven. Zorg dat de navigatie eenvoudig is en dat je pagina’s snel laden om gebruikers betrokken te houden.

6. Gebruik interne links strategisch

Gebruik interne links niet alleen om extra pagina’s te promoten, maar ook om bezoekers logisch door je content te leiden. Strategisch geplaatste links verhogen de kans dat gebruikers meerdere pagina’s bekijken.

7. Stel je content open voor commentaar

Betrek je publiek door commentaarsecties aan te bieden. Dit zorgt niet alleen voor interactie, maar geeft gebruikers ook een reden om langer op je pagina te blijven en terug te keren.

8. Embed video’s

Video’s zijn een krachtig hulpmiddel om gebruikers langer op je pagina te houden. Video’s trekken aandacht en kunnen informatie effectiever overbrengen, waardoor gebruikers langer betrokken blijven.

Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag op weg! Laat hieronder een reactie achter of stel je vraag via durfttevragen@dokonline.nl.