Bounce rate, sessieduur en click through rate zijn statistieken waar je waarschijnlijk al weleens van gehoord hebt. Maar dwell time is voor de meeste een compleet nieuwe term. Gelukkig is de uitleg niet ingewikkeld; dwell time is de tijd die een bezoeker op jouw website doorbrengt voordat hij terugkeert naar de zoekresultaten.

Lees ook het artikel creëren van de perfecte pagina om te lezen hoe je bezoekers op je website houdt.

Google heeft nog nooit officieel bevestigd dat dwell time onderdeel van het algoritme is. Maar omdat Google het belangrijk vindt dat een gebruiker vindt wat hij zoekt op jouw pagina, kun je je voorstellen dat dwell time een belangrijke factor is voor je zoekmachine optimalisatie (SEO).

Wat dwell time, CTR, sessieduur en bounce rate met elkaar te maken hebben

Om dwell time te meten moet je weten wanneer iemand binnenkomt en wanneer iemand weer teruggaat naar de zoekresultaten.

De click through rate meet wel hoeveel mensen vanaf bijvoorbeeld Google doorklikken naar jouw pagina, maar je kunt niet zien wie van die mensen weer terug naar de zoekresultaten gaan.

De bounce rate laat zien hoeveel mensen na het bezoeken van je pagina weer wegklikken, hier wordt alleen geen rekening gehouden met hoe lang iemand op je pagina is voordat hij wegklikt.

Dan is er nog gemiddelde sessieduur, hierbij wordt wel gemeten hoe lang iemand op je website is, maar dit is dan weer op je volledige website en heeft niets te maken met of en wanneer iemand teruggaat naar de zoekresultaten.

Dwell time is dus een combinatie van al deze factoren waarmee je dus precies kunt zien hoe lang iemand op jouw pagina zit tot dat hij teruggaat naar de zoekresultaten.

Hoe meet je dwell time

Oké, dwell time is dus een statistiek waar je rekening mee moet houden. Dus waar vind je deze statistieken? Helaas is dwell time geen kant-en-klaar statistiek in Google Analytics. Doormiddel van code tussen Analytics en Tag Manager kun je de dwell time van je pagina berekenen.

Deze handleiding van Simo Ahava geeft tips over hoe je dit moet aanpakken, maar wij raden aan om je websitebouwer hier om hulp te vragen. Hoe je het precies moet toepassen is voor iedere website anders.

Oké, je hebt het gemeten… en nu?

Wanneer je je dwell time hebt gemeten komt daar een tijd uit. Maar wat is nou goed? Net zoals sessieduur en bounce rate is dit per branche, content en soort website verschillend. Volgens search metrics is de gemiddelde dwell time voor een top-10 resultaat in de Google zoekresultaten 3:10 minuten.

We begrijpen dat dat misschien nog een beetje vaag aanvoelt, dus hebben we hieronder een kort overzicht van wat gemiddeld genomen de waardering is van je dwell time.

  • Minder dan 5 seconden à slecht
  • 5 seconden tot 1 minuut à matig
  • 1 tot 2 minuten à acceptabel
  • 2 tot 7+ minuten à goed

Hoe verbeter je dwell time?

Nu je weet wat dwell time is en hoe belangrijk het is, wil je natuurlijk weten hoe je de dwell time kan verhogen. In alle eerlijkheid is er hier weinig nieuws onder de zon. Mensen blijven langer hangen op een pagina waar ze vinden wat ze zoeken.

1.      Schrijf content van hoge kwaliteit

Niemand blijft hangen op een website waar ze niet vinden wat ze zoeken. Zorg dus dat je content van hoge kwaliteit is, dat mensen vinden wat ze zoeken en misschien zelfs iets extra’s zodat ze net even langer blijven hangen of zelfs doorklikken.

2.      Gebruik een logische interne linkstructuur

Gebruikers stimuleren om door te klikken op naar andere pagina’s binnen je website is altijd belangrijk, dat is niets anders bij het verbeteren van je dwell time. Stuur mensen door naar pagina’s waar ze de antwoorden vinden op vragen die zijn ontstaan na het lezen van je artikel of geef ze suggesties voor andere onderwerpen waar ze ook in geïnteresseerd kunnen zijn.

3.      Implementeer een “pageless” design

De laatste tip is specifiek gericht op het verbeteren van je dwell time. Voor sommige websites kan het zin hebben om een pageless design te implementeren. Zo scrollen mensen op één pagina door je hele website heen. Denk bijvoorbeeld aan single product websites waar niet meer dan een onderwerp of product wordt besproken.

Let wel op hoe je dit soort pagina’s implementeert, wanneer je dit niet op de juiste manier doet kan het een complete nachtmerrie zijn voor je SEO. Zorg dat Google jouw website begrijpt door hun eigen infinite scroll aanbevelingen op te volgen.

Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag op weg! Laat hieronder een reactie achter of stel je vraag via durfttevragen@dokonline.nl.