De term SEO wordt steeds bekender en het belang is bij de meeste bedrijven al duidelijk. Maar de technische SEO is vaak nog een onbekende term. Terwijl de technische kant van SEO een pagina kan maken of breken.
Wil jij weten wat dit onderdeel van zoekmachine optimalisatie inhoud en hoe jij deze kan inzetten? Lees dan vooral verder.
Wat is technische SEO?
Technische SEO is een onderdeel van de zoekmachineoptimalisatie en kan veel invloed hebben op het verkeer op jouw site. Sterker nog als jouw technische SEO niet goed is gedaan kan dit ervoor zorgen dat jouw website niet eens wordt gevonden door Google. En als Google jou niet vindt, vinden jouw klanten je ook niet!
Daarom is het erg belangrijk dat de technische SEO op jouw site goed is gedaan. Zie het als de basis van jouw site, als deze niet klopt kan je nog niet verder. Dat is ook de reden dat de technische SEO vaak de eerste stap is bij een campagne.
Kort gezegd gaat het over de volgende punten:
- De vindbaarheid van jouw site. Kan Google de site vinden of niet?
- De snelheid van de website. Een site die er lang over doet om te laden wordt niet gewaardeerd door Google of je bezoekers.
- Is jouw site te lezen? Begrijpt Google wat er op jouw site staat?
Dit klinkt misschien niet als veel, maar deze punten worden beïnvloed door een hoop factoren en deze moeten allemaal kloppen om de beste resultaten te behalen. Alle fouten worden door Google afgestraft door jou lager te laten ranken in de zoekresultaten. En dan gaan content creatie en linkbuilding niet veel helpen.
Let op! Ga niet zomaar aan de technische SEO sleutelen, doe dit alleen als je er kennis van hebt en anders vraag dit bij een SEO bureau.
Waarom jouw site optimaliseren op technische SEO?
Hierboven heb je al kunnen lezen wat de technische SEO inhoudt en kort waarom jij je site moet optimaliseren. Er zijn eigenlijk twee belangrijke redenen om dit te doen:
- Google vereist dit.
- Je wil de klant een zo goed mogelijke ervaring geven.
Google wil de beste resultaten laten zien aan zijn gebruikers en daarom beoordeelt hij de website met Google-robot ’s door de site te crawlen. Je moet dit zien als kleine spinnen die elke pagina van jouw site analyseren en verplaatsen zich door middel van de links die jij plaatst op de site. Als dit niet goed is gedaan of als de site helemaal niet geïndexeerd is heeft dit negatieve gevolgen voor jouw site.
Maar ook jouw klanten worden geïrriteerd als de site er lang over doet om te laden of als er 401 verwijzingen in de site staan. En een logische site is fijner om te lezen en je klanten zullen dan langer blijven hangen op de website.
Je hoeft daarbij ook helemaal niet technisch zijn om jouw website te verbeteren. Wel is het handig om te weten wat je doet. Je wil natuurlijk niet per ongeluk een fout maken en je site vindbaar maken. Om dit te voorkomen kiezen veel bedrijven ervoor om dit uit te besteden aan een SEO-specialist.
Wil je weten wat er nog gedaan kan worden voor jouw site? Neem dan vrijblijvend contact op. Wij helpen je graag verder om jouw site te laten groeien.
Technische SEO-checklist
Als je zelf al veel kennis hebt over de technische SEO en je zeker bent dat je dit zelf kan uitvoeren, dan kan je deze checklist nalopen voor jouw site. Hou er wel rekening mee dat dit een basis checklist is, de echte lijst gaat nog een stapje verder. Hou goed bij wat je allemaal hebt gedaan, als er dan iets fout gaat kan je makkelijker terughalen waar dit is gebeurd.
1. Toegankelijkheid
Als je zeker bent dat jouw site wordt gevonden door de zoekmachine is het tijd om te kijken naar je pagina structuur. Dit is niet alleen handig voor Google, maar ook voor je bezoekers.
Je doet dit door een rangorde te ontwerpen voor jouw site. Je begint bij je homepage dit is je basis met de hoogste autoriteit.
Daarna komen de categorie pagina’s, dit zijn bijvoorbeeld overzichtspagina’s van je producten, diensten, blogs etc. Hierna komen de subcategorie pagina’s, dit kunnen je productpagina’s zijn of je blog artikelen.
Als laatste komen je detailpagina’s, dit kunnen je contactpagina’s zijn. Zie hieronder een voorbeeld van deze rangorde. Voor elke site is dit anders. Het kan zijn dat je nog meer of minder onderdelen hebt binnen je site.
Deze rangorde geef je weer op je site door middel van interne links. Je zorgt dat je homepage linkt naar je categoriepagina’s en deze linken naar de sub-pagina’s en zo door. Je linkt niet van een pagina met een lage rangorde naar een pagina met een hoger rangorde. Je mag wel linken naar pagina’s binnen dezelfde rangorde.
Je gaat niet van je productpagina linken naar de homepage, maar van een productpagina linken naar een andere productpagina is prima.
Maar er zijn ook nog andere manier om de robots van Google te sturen. Het kan namelijk ook zo zijn dat je een pagina liever niet wordt gecrawld. Dat doe je door gebruik te maken van de Robots.txt.
Of dat je wel wil dat deze worden gecrawld maar niet wordt weergegeven in de zoekresultaten. Dit doe je met een meta robots tag.
Dit is een technisch deel waar een brede kennis voor nodig is. Daarom kan je dit beter alleen doen als je je hier volledig in hebt gedoken. Of je schakelt een ontwikkelaar in.
2. Sitemaps
Een sitemap is een routekaart van al jouw pagina’s. De zoekmachines kunnen zo beter begrijpen wat de pagina’s voorstellen. Ook zorg je dat de pagina niet wordt vergeten. Er zijn veel verschillende soorten sitemaps en niet altijd zijn ze allemaal nodig, maar ze kunnen nooit kwaad.
In deze sitemaps staat de URL genoteerd samen met andere gegevens, zoals wanneer de laatste keer was dat je pagina is aangepast en hoe vaak je dit hebt gedaan. Maak verschillende categorieën aan, op deze manier kan je een probleem snel vinden als je een probleem hebt met de indexering.
Je kan je sitemap makkelijk creëren met Yoast SEO. Je kan de sitemaps ook bekijken in Google Search Console. Je kan hier checken of er fouten staan in je sitemap en hoe je deze kan corrigeren.
3. Dubbele content
Dubbele content is verwarrend voor Google, want welke pagina is nou belangrijker. Dit betekent dat je geen tekst mag hebben die overeenkomst met tekst op een andere pagina of een andere site. Doe je dit toch dan kunnen beide pagina’s slechter gaan ranken.
Wil je toch dezelfde content hebben op twee pagina’s kan je met een canonieke link aangeven welke pagina de originele tekst is.
4. Snelheid
De laadsnelheid van jouw site is een belangrijke meetfactor van Google en kan veel doen voor jouw ranking. Google doet dit omdat een trage website de gebruikerservaring verlaagd. Een geoptimaliseerde website mag maximaal drie seconden nodig hebben om alles te laden.
Er zijn een hoop factoren die bepalen hoe snel jouw pagina werkt. Check jouw website op Google Pagespeed tool. Deze tool geeft precies aan hoe lang jouw website erover doet en waar de kansen liggen om deze tijd te verkorten.
Voorkom een trage website door de foto’s te optimaliseren, deze hoeven voor een site echt niet de beste kwaliteit te hebben. Zorg dus dat je deze aanpast voor ze op de site verschijnen. Ook met je video’s moet je oppassen, plaatst een link naar YouTube in plaats van een bestand te plaatsen op je site.
5. Veiligheid
Google houdt niet van onveilige sites en straft dit af door ze lager te ranken. Een belangrijke manier om jouw site te beveiligen is door een HTTPS te implementeren. Om dit te mogen doen heb je een SSL-certificaat nodig.
Dus als mensen dat moeten of willen inloggen op jouw site dan zijn deze gegevens beveiligd en kunnen dit niet worden onderschept.