Conversie

Backlinks

Wat is een backlink?

Een backlink is een link van een andere website naar die van jou. Dit is een belangrijk onderdeel van SEO. Zoekmachines zoals Google zien een website met backlinks als een goede en relevante website. 

Linkbuilding

Linkbuilding kan worden opgedeeld in twee in soorten. Intern linken en extern linken. Intern linken betekent dat er links worden geplaatst tussen de content binnen jouw website. Extern linken betekent het plaatsen van links van jouw website naar een andere en terug. Beide manieren zorgen ervoor dat Google jouw website als een goede website ziet. Extern linken, oftewel backlinks zijn hierbij dan wel iets belangrijker. 

Waarom zijn backlinks belangrijk?

Backlinks zijn belangrijk voor Google. Wanneer een website veel backlinks heeft wordt het gezien als een relevante website. Waarom zouden andere website linken naar die van jou als de content niet goed is. Wel is het belangrijk om kwalitatieve backlinks te verzamelen. Dit betekend dat je niet zomaar zo veel mogelijk backlinks moet verzamelen van random websites. 

Kwalitatieve backlinks

  • Een kwalitatieve backlink is relevant. Dit betekend dat de backlinks van een website komt die overeen komt met jouw content. 
  • Een kwalitatieve backlink is natuurlijk. Dit betekent dat het backlinken op een natuurlijke wijze is verlopen. Een website van 6 maanden oud met 200 backlinks is niet realistisch. Dit wordt door Google gezien als misbruik en zal de website niet als ‘’goed’’ beschouwen. Met MOZ toolbar kun je jouw linkbuilding bijhouden en analyseren.

Slechte backlinks

Bij linkbuilden wordt vaak gedacht aan het plaatsen van zo veel mogelijk links. Dat is natuurlijk niet zo. Het is erg belangrijk om kwalitatieve links te plaatsen. Helaas zijn er ook veel slechte links. Deze links kun je herkennen aan een aantal zaken.

  • Links met veel dezelfde anchor teksten
  • Links van een website die enkel is opgezet voor linkbuilding
  • Links geplaatst door een automatische bot
  • Links met slechte en wellicht gekopieerde teksten
  • Links die niks te maken hebben met jouw onderwerp

Anchor tekst

Anchor tekst is de tekst waar een link achter zit. Dit kan zowel intern als extern. Deze tekst is vaak onderstreept, dikgedrukt of gekleurd. Dit wordt gedaan om duidelijk te maken dat er een link achter zit. Het is dan ook belangrijk dat de anchor tekst relevant is aan de link die er achter zit. Dit wordt erg gewaardeerd door Google en kan er voor zorgen dat je een betere positie in Google krijgt.

Follow en nofollow links

Naast interne en externe links zijn er ook follow en nofollow links. Wanneer er een follow link wordt geplaatst, geef je bij Google aan dat de content waar je naartoe linkt goed is. Bij een nofollow schakelt de website waar jij naar toe hebt gelinkt de link als het ware uit. Dit kan een website doen om het voordeel van hoge pagerank voor zichzelf te houden.

7 manieren om backlinks te krijgen 

  1. Gastblogs schrijven bij relevante websites

Door een gastblog te schrijven bij een relevante website wordt jouw content als waardevol gezien. Dit kan ervoor zorgen dat je een hogere positie in Google krijgt.

  1. Plaats kwalitatieve en relevante content op website, zodat andere website links willen uitwisselen.

Door kwalitatieve content te plaatsen maak je meer kan op links van andere websites. 

  1. Inzetten van blog influencers is ook een veelgebruikte manier.

Een blog influencer heeft een eigen website. Een samenwerking zorgt ervoor dat zij jouw website gaan linken op die van hun.

  1. Maak gebruik van social media.

Gebruik van social media vergroot de kans dat er naar jouw website wordt gelinkt. 

  1. Kwalitatieve artikelen schrijven en delen op andere websites.

Er zijn website waar artikelen kunnen worden ingestuurd. In zo een artikel kun je je eigen website benoemen en daar naar toe linken.

  1. Linken met een startpagina.

Er bestaan startpagina’s waar een website zich aan kan melden. Dit is een andere website dus dit zal zorgen voor meer backlinks. 

backlinks