Wie wel eens wat zoekt op Google kent het fenomeen. Betaalde advertenties bovenaan de zoekresultaten. De perfecte manier om snel meer betaald verkeer naar je website te halen.
Wat is betaald verkeer?
Met betaald verkeer bedoelen we alle bezoekers die via betaalde advertenties op jouw website terecht zijn gekomen. Via zoekmachines leiden er verschillende verkeersstromen naar je website. Zoek je bij Google, dan krijg je verschillende zoekresultaten voorgeschoteld. De bovenste zijn meestal advertenties, boven de link staat “advertentie.”. Dit zijn de betaalde zoekresultaten. Als je zoekt op een producten of een product gerelateerde zoekterm gebruikt, dan worden bovenaan shopping Ads getoond. Naast betaalde zoekresultaten bestaan er andere manieren van online adverteren zoals display advertenties, video advertenties en social advertising.
Betaald verkeer valt onder de noemer SEA. Dit is een afkorting van Search Engine Advertising en betekent in het Nederlands zoekmachine adverteren. Populaire zoekmachines zoals Google en Bing hebben hun eigen advertentieplatformen (Google Ads en Microsoft Ads) waar je als ondernemer of bedrijf advertentiecampagnes kunt creëren en plaatsen.
Adverteren op de zoekresultatenpagina’s van de grote zoekmachines is een ideale manier om snel en doelgericht jouw ideale doelgroep te bereiken met perfect op hun afgestemde boodschappen.
Hoe krijg je betaald verkeer?
Je krijgt betaald verkeer door te adverteren. Dat doe je via de advertentieplatforms van grote spelers zoals Google en Bing. Via hun platformen kun je advertentiecampagnes creëren en daarmee betaald verkeer genereren.
Wat zijn de voordelen van betaald verkeer?
We zetten de voordelen van betaald verkeer op een rijtje.
Instant resultaat
In vergelijking met SEO zie je veel sneller resultaat met een betaalde advertentiecampagne. Zodra je advertentie is gepubliceerd, kun je vrijwel meteen het resultaat zien en gevonden worden in de zoekresultaten. Bovendien komt je advertentie vrij snel op de beste plek, namelijk bovenaan. Hierdoor zul je direct merken dat er meer verkeer naar je website komt en het aantal bezoekers snel zien toenemen.
Doelgerichte manier van adverteren
De advertenties die je maakt zijn aangepast op de zoektermen die de zoeker gebruikt. Als adverteerder kun je heel precies aangeven op welke zoekwoorden je wel en op welke je niet gevonden wilt worden. Ook kun je heel gericht bepaalde doelgroepen aanspreken die voldoen aan door jou geselecteerde criteria zoals locatie, taal en bijvoorbeeld interesses.
Dit maakt adverteren in zoekmachines dus heel doelgericht. Je weet bovendien zeker dat de doelgroep die zoekt op termen die zijn gerelateerd aan jouw product al enige interesse hebben in wat jij biedt.
Je naamsbekendheid boosten
Je wordt vaker getoond in de zoekresultaten wat je naamsbekendheid bij potentiële klanten een enorme boost kan geven.
Relatief eenvoudig
Natuurlijk heb je voor langdurig succesvolle advertentie campagnes zeker professionele kennis nodig, maar in de basis is betaald verkeer binnenhalen via betaalde zoekresultaten heel eenvoudig. Het is laagdrempelig en vrijwel iedereen kan binnen enkele klikken een advertentie samenstellen en online zetten.
Je betaalt alleen per klik
Je betaalt alleen op het moment dat iemand op je advertentie klikt en je website bezoekt. Dat is het Pay Per Click principe (ook wel PPC genoemd). Hierdoor kun je je online marketingbudget heel efficiënt uitgeven. Bovendien bepaal je zelf hoeveel je wilt besteden.
Het is goed meetbaar
De resultaten van betaalde advertenties (en online marketing in het algemeen) zijn goed meetbaar. Via dashboards van de advertentieplatformen heb je direct inzicht in de prestaties van je advertenties en kun je zien welke zoekopdrachten leiden tot de meeste conversies. Bovendien kun je continu blijven bijschaven aan je advertenties en onderzoeken welke teksten het meeste effect hebben.
Pagina’s testen
Voordat je tijd en moeite investeert in SEO kun je via betaalde zoekresultaten de opbouw en content van je pagina’s testen. Converteert een pagina goed via betaald verkeer? Dan mag je verwachten dat deze pagina het ook goed doet als hij bovenaan de organische resultaten staat.
Verschil tussen organisch verkeer en betaald verkeer
Het tegenovergestelde van betaald verkeer is organisch verkeer. Dit zijn de bezoekers die de betaalde advertenties voorbij scrollen en via de ‘gratis’ zoekresultaten op je website terecht komen. Gratis staat tussen haakjes want organisch verkeer naar je website krijgen kost net als betaalde bezoekers binnenhalen tijd en geld en is daarom niet echt helemaal gratis.
Hoger komen in de organische zoekresultaten en meer organisch zoekverkeer naar je website halen doe je met SEO marketing, oftewel SEO (Search Engine Optimization). Hierbij gaat het erom hogere posities in de zoekresultaten te bemachtigen door verschillende processen zoals het optimaliseren van je website op technisch vlak en door relevante content te publiceren.
In vergelijking met betaald adverteren is hoger in de zoekresultaten komen door zoekmachine optimalisatie een lange termijn investering waarbij je gedurende een lange periode consistent blijft investeren in het verbeteren van de organische vindbaarheid van je website of webshop.