Wist jij dat Google ook websites straft? Het optimaliseren van je website is cruciaal voor jouw vindbaarheid. Maar dit kan je doen op de juiste en foute manier. Als je het over SEO hebt is het belangrijk dat je weet wat er wel en niet mag. Pas op voor Black Hat SEO!
Wat is SEO?
SEO ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd is het optimaliseren van je website om beter vindbaar te worden in de zoekmachines. De meest gebruikte zoekmachine van Nederland is Google. Daarom wordt er in dit artikel vooral gekeken naar deze zoekmachine.
SEO bestaat uit verschillende onderdelen: techniek, on-page en autoriteit. Door deze onderdelen te optimaliseren zullen je pagina’s beter ranken op Google. Wanneer je dit op de juiste manier doet wordt er gesproken over normale SEO. Wanneer dit niet juist wordt gedaan spreken we over Black Hat SEO.
Betekenis Black Hat SEO
Ieder bedrijf zou bovenaan willen ranken in Google. Door hoger te ranken krijgt je website meer bezoekers en dit leidt tot meer conversies. Maar SEO kost veel tijd en het duurt soms lang voordat je resultaten ziet. Daarom worden sommige bedrijven nog wel eens verleid om vals te spelen.
Wanneer je Google op een negatieve manier beïnvloed door buiten de richtlijnen je website aan te passen wordt het Black Hat SEO. Hoe Google de ranking bepaald van de sites is onduidelijk.
Maar er zijn wel algemene richtlijnen waar alle gebruikers zich aan moeten houden. Bij Black Hat SEO misleid je Google met trucs binnen de technische SEO. De lezers merken niets, terwijl ze wel beter gaan ranken.
Waarom moet je Black Hat SEO achterwege laten?
Google en andere zoekmachines zijn niet blij met Black Hat. De resultaten worden hierdoor minder waardoor de gebruikers kunnen overstappen naar andere zoekmachines.
Dit betekend voor de zoekmachines minder gebruikers en daardoor minder inkomens. De zoekmachines verdienen geld met de advertenties. Als ze geen of minder gebruikers krijgen zullen de advertenties minder waard worden.
Daarom zijn de zoekmachines altijd bezig met het opsporen van sites die gebruik maken van deze trucs. Wanneer ze achterhalen dat jij hiermee bezig bent geweest, krijg je een penalty. En hierdoor kan je site haast onvindbaar worden. Waardoor je veel conversies kan mislopen. Het zal veel tijd kosten om dit probleem op te lossen.
Pas dus op met Black Hat SEO. Het kan voor snelle resultaten zorgen, maar het risico dat het mis gaat is te hoog. Daarbij wordt je niet alleen beter vindbaar met White Hat SEO, ook de gebruikerservaring gaat omhoog.
Wil je een SEO-specialist inhuren? Wees dan op je hoede. Er zijn meerdere SEO-experts die beloven je website goed te optimaliseren, terwijl ze aan de slag gaan met Black Hat SEO. Lees jezelf dus van tevoren in en stel kritische vragen. Zorg dat je precies weet wat er op jouw site gedaan wordt.
Black hat SEO technieken
Er zijn verschillende Black Hat SEO-technieken die worden gebruikt. Ook soms door SEO-specialisten. Hieronder kun je de vijf meest gebruikte technieken vinden met daaronder de juiste techniek.
1. Dubbele content
Deze techniek wordt vaak gebruikt zonder dat iemand weet dat dit niet mag. Je doet dit door:
- Teksten kopiëren van een andere website.
- Teksten kopiëren van een andere pagina op je eigen site.
Gebruik dus geen teksten die al zijn te vinden op Google. Schrijf al je content opnieuw, ook al wil je dezelfde informatie kwijt. Houd er ook rekening mee dat andere jouw teksten kunnen overnemen. Google maakt het niet uit wiens content eerder verscheen.
2. Bezoekers misleiden
De tweede techniek gaat over verborgen omleidingen. Bij deze Black hat techniek verleid je een gebruiker om op de link te klikken en daarna worden ze rechtstreeks doorgestuurd naar een andere pagina.
Ze gebruiken zoekwoorden waar veel op gezocht wordt om veel klikken te krijgen. Maar als ze op de link klikken komen ze op een hele andere pagina uit met een andere inhoud. Ze komen op een sales pagina uit, terwijl ze daar helemaal niet naar op zoek zijn.
Zorg dus altijd dat je relevante zoektermen gebruikt op je pagina’s en toon de informatie die past bij de zoekintentie van de gebruiker. Hierdoor toon je altijd informatie die de zoeker wil zien en voeg je waarde toe aan de zoekmachine.
Pas op met een directe sales pitch het kan zijn dat je lezer daar nog niet aan toe is. Geef ze informatie en overtuig ze langzaam van jouw product/dienst.
3. Keyword stuffing
Keyword stuffing werd vroeger veel gebruikt, omdat Google nog niet zo ver ontwikkeld was en deze techniek werkte goed. Tegenwoordig begrijpt Google veel meer en is keyword stuffing niet de juiste manier meer.
De techniek is als volgt: je kiest een zoekwoord en gebruikt deze zoveel mogelijk op je pagina. Dit kwam vaak onnatuurlijk over en het leest niet fijn.
Daarom is het belangrijk dat je een goed hoofdzoekwoord vind en deze gebruikt op je pagina. Maar je gebruikt ook variaties van dit zoekwoord en sub-zoekwoorden.
Belangrijk is hierbij dat je alleen een zoekwoord gebruik als dat logisch staat in de tekst. Schrijf je teksten voor je bezoekers niet voor Google.
4. Verborgen content
Wanneer je tekst of links verbergt op je pagina’s om zoekmachines te misleiden wordt Google niet blij.
Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door witte tekst te gebruiken op een witte achtergrond, de lettergrootte aan te passen naar nul of teksten achter foto’s te plaatsen.
Je lezers zien het niet, dus het is niet erg toch? Fout! Google herkend deze trucs steeds beter en zal je hiervoor straffen. Doe het dus gewoon niet. Als je niet weet wat je nog wil schrijven stop dan gewoon.
5. Cloaking
Bij cloaking richt je de website of pagina’s zo in dat er andere content wordt getoond aan de lezers dan aan de zoekmachines. Vaak zijn deze pagina’s ook volgepropt met zoekwoorden, zodat je beter rankt in de resultaten.
Zorg dat je dit voorkomt. Toon dezelfde pagina aan je lezers als de zoekmachine.
Bij deze techniek zal je waarschijnlijk hoger gaan ranken, maar de conversie zal erg laag tot nul zijn. En daar gaat het toch juist om? Je wil inkomsten krijgen met je website.