Breadcrumbs (ook wel het broodkruimelpad genoemd) laten de gebruiker zien waar ze zich precies op je website bevinden en welke stappen er tussen de homepage en deze pagina zitten. Breadcrumbs zijn niet alleen goed voor de bezoeker, ook voor je intern linkprofiel (en dus je SEO) is dit een belangrijke toevoeging. Wij raden daarom aan altijd gebruik te maken van breadcrumbs.

Net als Hans en Grietje kun jij ook een broodkruimelpad voor de bezoekers op je website maken; met één verschil, jouw broodkruimels wijzen ze wel de weg. Maar even zonder grappen, breadcrumbs zijn een belangrijke toevoeging voor je website die nog vaak wordt vergeten.

Wat zijn website breadcrumbs

Het is eigenlijk heel simpel, broodkruimelpad laat de bezoeker zien waar de huidige pagina zich bevindt binnen de algehele paginastructuur van je website. We nemen even onze eigen website als voorbeeld. De blogpost “Hoe vind je de juiste zoekwoorden waarmee je 1e wordt in Google!” heeft deze breadcrumbs:

Home > Blog > SEO > Google Zoekwoorden

Hierdoor is het voor de gebruiker meteen duidelijk dat deze blogpost valt onder de SEO blogposts. Als je bezoeker meer wil weten over SEO zal hij intuïtief op “SEO” klikken. Hiermee heb je direct een voordeel van een broodkruimelpad te pakken; het houdt bezoekers op je website! Doordat ze goed kunnen zien waar ze zitten en wat de onderliggende structuur is, nodig je ze eigenlijk uit om verder op onderzoek uit te gaan.

Verschillende soorten broodkruimelpaden

Wanneer we het over breadcrumbs hebben zijn er eigenlijk drie verschillende types: hiërarchische breadcrumbs, attribute based breadcrumbs en history based breadcrumbs.

Hiërarchische breadcrumbs

Dit is eigenlijk het meest voorkomende type en komt overeen met het voorbeeld dat we eerder in dit artikel gaven. Dit broodkruimelpad toont de bezoeker de hiërarchie binnen de verschillende pagina’s en laat duidelijk de sitestructuur zien.

Attribute based breadcrumbs

De attribute based broodkruimels kom je vaak tegen op webshops, ze laten zien welke selecties je hebt gemaakt om op deze pagina te komen. Een voorbeeld:

Home > Productcategorie >  Merk > Maat > Kleur

Wanneer bezoekers een selectie ongedaan willen maken, kunnen ze ook nu weer intuïtief gebruikmaken van het broodkruimelpad.

History based breadcrumbs

De laatste categorie zijn de breadcrumbs die de geschiedenis laten zien. Doormiddel van dit broodkruimelpad zie je precies hoe je, na binnenkomst op een website, op de huidige pagina bent beland of geven je simpelweg de mogelijkheid om makkelijk terug te gaan naar waar je vandaan kwam. Deze wordt in webshops soms gecombineerd met de attribute based breadcrumbs. Dat ziet er dan vaak als volgt uit

Ga terug | je bevindt je nu op: Productcategorie >  Merk > Nike

De voordelen van het gebruiken van breadcrumbs op je website

Eerder in de tekst benoemde we al dat breadcrumbs een belangrijke toevoeging zijn op je website. Hieronder zetten de voordelen graag even op een rijtje.

Gebruiksgemak

De eerste reden om breadcrumbs te gebruiken is het gebruiksgemak. Bezoekers weten precies waar ze zich op de website bevinden en hoe deze pagina zich verhoudt tot de andere pagina’s binnen je sitestructuur. Ze laten de bezoeker ook direct zien waar de uitgang (home, of de vorige pagina) is wanneer dit niet de pagina is die ze zochten. In plaats van je website weg te klikken, heb je nu een grotere kans om ze binnen te houden.

Lagere bounce rate en meer pagina’s binnen één bezoek

Dat laatste is eigenlijk zo belangrijk dat het een eigen kopje verdient. Door het gebruik van een broodkruimelpad, verlaag je de bounce rate van je website en bezoeken mensen gemiddeld meer pagina’s tijdens een bezoek aan jouw website. Online betekent “twijfel” of “verdwaald zijn” eigenlijk altijd dat bezoekers wegklikken. Wanneer je dit gevoel wegneemt, blijven ze op je website en gaan ze sneller op zoek naar de pagina die ze wel verder kan helpen. Breadcrumbs maken dit veel makkelijker omdat ze direct bovenaan de pagina informatie geven waar ze wat mee kunnen. Dit is veel opvallender en gebruiksvriendelijker dan linkjes in tekst bijvoorbeeld.

SEO

Zoals je hierboven kunt lezen zijn bezoekers dol op breadcrumbs. Dat betekent bijna automatisch dat Google er ook erg blij mee is, want Google wil altijd het beste voor de gebruiker. Daarnaast tellen de linkjes in een broodkruimelpad ook gewoon mee voor je interne linkprofiel. Dit betekent dat je met een standaard broodkruimelpad alweer 2 of 3 linkjes hebt naar andere (relevante) pagina’s binnen je website en dat cornerstone pagina’s (belangrijke pagina’s met overkoepelende of hoofdonderwerpen) bijna automatisch veel linkjes krijgen. Hiervoor moet je dus wel even kritisch kijken naar de structuur van je website.

Hoe implementeer je een broodkruimelpad

Hoe je een broodkruimelpad implementeert is afhankelijk van een aantal factoren. Heb je zelf geen development kennis? Schakel dan de hulp in van je websitebouwer. Maak je gebruik van WordPress? Dan kun je de gratis breadcrumb opties van Yoast bekijken. Dit artikel vertelt je precies hoe je dat doet.

Kom je er niet uit of heb je nog vragen over dit artikel? Laat een bericht achter dan helpen we je graag verder.