Clickbait

Clickbait

Je kent het vast wel, een blog of een YouTube video met een pakkende titel en uiteindelijk is het niet wat jij had verwacht van de titel. In dit artikel lees je alles over clickbait. Wat is het en waarom wordt het gebruikt?

Wat is clickbait?

De letterlijke vertaling van clickbait is klik-aas. Nu kan je je daar al wat bij voorstellen. Bij clickbait worden titels, banner teksten, hyperlinks etc. zo geformuleerd dat ze sterk uitnodigen om aangeklikt te worden. De titel waarvoor clickbait is gebruikt geeft de lezer genoeg informatie om nieuwsgierig te worden en op de titel te klikken.

Wat vaak voorkomt bij clickbait is dat er sprake kan zijn van misleiding. Het is een lokaas om lezers naar de pagina te sturen. De werkelijke inhoud van de pagina kan helaas dus afwijken van de indruk die is gewekt in bijvoorbeeld de titel.

Waarom wordt er gebruik gemaakt van clickbait?

Op veel websites en bij YouTube video’s wordt er vaak gebruik gemaakt van clickbait. Dit doen ze doordat ze weten dat bezoekers sneller klikken op een prikkelende titel.

Ook binnen online marketing kan clickbait ervoor zorgen dat er meer wordt doorgeklikt. Dit wordt dan bewust gedaan door de adverteerder om zo meer gebruikers te genereren binnen zijn campagne. Ook wordt er gebruik gemaakt van clickbait binnen de affiliate marketing. Dit doen zijn om inkomsten te verkrijgen uit de gegenereerde clicks.

Wat ook belangrijk is om te weten, is dat ook oplichters gebruik maken van clickbait. Zij maken gebruik van suggestieve en vals geformuleerde teksten en advertenties.

Voordelen Clickbait

Als je een website hebt dan kan het wel erg aantrekkelijk zijn om clickbait toe te passen. Dit omdat het een aantal voordelen heeft:

  • Je krijgt meer websitebezoekers
  • Je komt sneller hoger in Google
  • Kan lijden naar hoger omzet/inkomsten

Door het gebruik van clickbait bereik je dus een groter publiek dan wanneer je voor een ”saaie” titel kiest. Ook levert clickbait meer bezoekers en clicks op en meer bezoekers verhogen de kans op een hogere omzet of meer inkomsten. Dus het is niet zo gek als je voor clickbait kiest.

Nadelen clickbait

Zoals eerder in de tekst genoemd is wordt clickbait soms gezien als misleiding. Als mensen vaak in aanraking komen met misleidende titel, des te sneller zij clickbait gaan herkennen en dit gaan negeren. Je moet bij het gebruik van clickbait dus oppassen om geloofwaardig over te komen. Als je ongeloofwaardig overkomt, komen er minder bezoekers op je site en kan de omzet of het inkomen dalen.

Voorbeeld van Clickbait

Het is dus erg belangrijk om geloofwaardig over te komen. Hieronder kan je een voorbeeld zien van een geloofwaardige clickbait. In de titel hebben ze het over een man die een drastische beslissing heeft genomen nadat zijn gezin is omgekomen. In de titel benoemen ze niet meteen wat deze beslissing was. Dit doen ze niet omdat ze willen dat mensen klikken op de titel om de pagina helemaal te lezen.

Je kan dus zeggen dat ze mensen triggeren om op de titel te klikken om zo de pagina te lezen.

Clickbait voorbeeld