Een hreflang tag vertelt zoekmachines welke taal en regio bij een pagina horen, zodat de juiste versie wordt getoond aan de juiste gebruiker. Het is daarmee essentieel voor websites met meertalige of regionale content. Ontdek wat een hreflang tag is, wat de voordelen zijn en hoe jij deze tag instelt.

Wat is een hreflang tag?

Een hreflang tag is een HTML-attribuut waarmee je aan zoekmachines aangeeft voor welke taal en regio een specifieke webpagina bedoeld is. Deze tag helpt om meertalige of multiregionale content correct te tonen in de zoekresultaten en voorkomt dat verkeerde taalversies worden weergegeven.

Wat zijn de voordelen van hreflang tag?

De voordelen van de hreflang-tag zijn: het voorkomen van dubbele content en het tonen van de juiste taalversie aan de juiste gebruiker. Door hreflang correct toe te passen, weet Google welke pagina hoort bij welke taal of regio. Zo worden zoekresultaten afgestemd op de locatie en taal van de bezoeker, zonder dat je wordt bestraft voor gelijke of vergelijkbare inhoud op meerdere pagina’s.

Voorkom dubbele content

De aanwezigheid van dubbele content binnen SEO kan negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid. Google is altijd op zoek naar de beste websites en wil dat je waarde biedt aan zijn bezoekers. Een site vol dubbele content heeft weinig waarde en wordt dus minder snel getoond in de resultaten.

Als jij verschillende talen toevoegt op jouw site is de kans aanwezig dat veel content sterk overeen komt. Denk bijvoorbeeld aan Nederlands en Vlaams. Als jij voor beiden een aparte versie hebt aangemaakt lijkt het net of de pagina’s bijna of precies hetzelfde zijn.

Voorkom dat Google of een andere zoekmachine dit als dubbele content ziet stel een hreflang in. Dan snapt de zoekmachine dat dit andere versie is in een andere taal.

Juiste pagina tonen

Een website met meerdere talen werkt vaak met verschillende URL’s. Voor de Nederlandse site is het bijvoorbeeld www.domein.nl en voor de Engelse versie www.domein.uk. Stel een hreflang-tag in om ervoor te zorgen dat jouw pagina’s in de juiste landen worden getoond.

Dan krijgt iemand uit Engeland de Engelse versie te zien en iemand uit Nederland de Nederlandse versie. Dit voorkomt verwarring en irritatie.

Hoe stel je een hreflang tag in?

Je stelt een hreflang-tag in door per pagina in de <head> van de HTML de juiste taal- en regiaversies op te geven via <link rel=”alternate” hreflang=”…”>. Hierbij geef je aan voor welke taal en regio een pagina bedoeld is, en verwijs je naar alternatieve versies. Dit doe je zorgvuldig per pagina, met de juiste codering voor taal en land.

Hieronder leggen we in vier stappen uit hoe je dit doet:

1. Plaats de code in de <head>

Plaats de hreflang-tag, net als andere rel-elementen, in de <head> van de broncode.

2. Geef alle varianten op

Het is belangrijk dat je elke pagina alle varianten aangeeft, ook de pagina zelf. Als jouw site 4 talen heeft dan krijgen alle pagina’s vier regels code, voor elke taal/land een.

3. Pagina specifiek

De hreflang-tag is pagina specifiek, dus de hreflang tag moet voor elke pagina individueel ingevoerd worden.

Pagina A krijgt dan:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”http://www.domein.nl/pagina-A” />
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”http://www.domein.be/pagina-A” />

Pagina B krijgt vervolgens:
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-nl” href=”http://www.domein.nl/pagina-B” />
<link rel=”alternate” hreflang=”nl-be” href=”http://www.domein.be/pagina-B ” />

4. Gebruik de juiste codering

Het is belangrijk dat je de juiste codering gebruikt voor de juiste taal en/of regio. Alleen zo kunnen de zoekmachines begrijpen om welke taal/regio het gaat. Hieronder zie je een aantal voorbeelden.

Het eerste onderdeel geeft aan om welke taal het gaat. Als je verschillende talen tonen op basis van de regio, dan kun je dat ook aangeven. Dit is niet verplicht.

nlNederlands, ongeacht land.
nl-nlNederlands in Nederland
nl-beNederlands in België (Vlaanderen)
fr-beFrans in België (Wallonië)
dl-dlDuits in Duitsland
dlDuits, ongeacht land

Zorg dat je de hreflang goed implementeert. Als het niet goed is gedaan kunnen de zoekmachines de tag verkeerd opnemen of helemaal negeren. Dit brengt verschillende problemen met zich mee.