Interne linkbuilding verhoogt jouw vindbaarheid en de gebruikers ervaring op jouw website. Toch wordt dit zelden (goed) uitgevoerd. Hier leer jij alles wat jij moet weten over interne linkbuilding op jouw website.
Wat is interne linkbuilding?
Linkbuilding gaat om het plaatsen van een link naar een website pagina. Interne linkbuilding is hier een onderdeel van. Bij interne linkbuilding plaats je een link op een pagina van jouw website naar een andere pagina op jouw website. Dat klinkt misschien makkelijk en in grote lijnen is dat eigenlijk ook zo. Toch zijn er wel dingen waar je rekening mee moet houden als je aan de slag gaat met plaatsen van interne links.
Wat is het verschil tussen interne links en backlinks?
Zoals je weet bestaat linkbuilding uit meerdere onderdelen. De interne links die hierboven staan uitgelegd en backlinks. Backlinks zijn links die worden geplaatst op een andere website met een link naar jouw website. Als er wordt gesproken over linkbuilding wordt er meestal deze vorm bedoelt. Beiden zijn belangrijk, maar hebben een ander doel.
Met backlinks creëer je autoriteit waardoor je makkelijker kan concurreren met de concurrentie. Met interne links creëer je een logische flow op jouw website. Het voordeel is dat interne linkbuilding gratis is en dat je dit makkelijk zelf kunt uitvoeren, terwijl externe linkbuilding bijna altijd geld kost en meeste schakelen een bureau in.
Waarom is interne linkbuilding belangrijk?
Interne linkbuilding is onderdeel van on-page SEO. Bij on-page SEO optimaliseer jij een pagina voor een betere positie in de resultaten van Google. De interne linkbuilding zorgt voor een logische structuur op jouw website en helpt Google bewegen over jouw website.
Google beoordeeld jouw website door te kijken naar jouw pagina’s. De Google bots, zoals ze worden genoemd, bewegen door jouw website met gebruik van deze interne links. Als er dus geen interne link is geplaatst naar een pagina is de kans groot dan Google de pagina niet leest en dus ook niet mee neemt in de resultaten. Zorg dus altijd dat een pagina met belangrijke content een aantal links heeft op de website.
Door een logische structuur op te bouwen op jouw website zorg je dat bezoekers langer op jouw website blijven. Ze blijven klikken op nieuwe pagina’s. Google neemt dit mee in de beoordeling van jouw site. Hoe langer mensen op jouw website blijven en vooral als er meerdere pagina’s worden bekeken hoe beter. Zorg wel dat je nadenkt over de interne link structuur. Hoe je dat doet lees je hieronder.
Hoe ga je aan de slag met interne linkbuilding?
Zoals ik al aangaf, is het belangrijk dat je bewust aan de slag gaat met je interne linkbuilding. Met onderstaande tips kun jij aan de slag met jouw interne links als een pro.
1. Weet wat jouw pilaren en clusters zijn
Voordat je aan de slag gaat met de interne linkbuilding moet je voor jezelf duidelijk hebben wat de pilaren en clusters van jouw website zijn en welke pagina’s hieronder vallen. Zo kun je makkelijk een structuur opbouwen onder deze pilaren en clusters.
De pilaren op de website zijn hoofdonderwerpen. Een hoofdonderwerp krijgt meerdere clusters onder zich en elke cluster bestaat uit meerdere artikelen/pagina’s. Een pilaar voor Dok Online is bijvoorbeeld SEO en mogelijke clusters zijn: lokale SEO, technische SEO, on-page SEO en alles wat onder SEO valt. Voor elke cluster zijn er verschillende artikelen te schrijven.
Elk pilaar krijgt een hoofd artikel of pagina. Dit is het artikel dat de meeste content bevat en de grootste zoekwoorden bevat. Vanuit de pilaar worden er meerdere links geplaatst naar de onderliggende clusters. Maar ook naar de andere pilaar artikelen. De clusters hebben allemaal een linkje naar de pilaar.
2. Kies de juiste anchor tekst
Een anchor tekst kiezen is een belangrijk onderdeel van de interne linkbuilding. Je zorgt dat het zoekwoord van de pagina waar je naartoe linkt in de anchor tekst staat. Maar gebruik ook alternatieven, synoniemen en de sub-zoekwoorden van dat artikel. Zorg dat het niet onnatuurlijk overkomt!
En hoe hoger in het artikel je een link plaatst hoe meer waarde link heeft. Prop dus niet een hoop interne links onderaan een artikel of product pagina.
3. Plaats links van en naar belangrijke pagina’s
Naast dat je links plaatst van een belangrijke pagina is het ook belangrijk dat je een aantal links plaatst naar de pagina toe. Vaak wordt dit vergeten. Zoek dus op je site naar een aantal termen/woorden die je kunt gebruiken als anchor teksten voor deze pagina en plaats een aantal links naar de pagina toe. Denk niet dat je dat later doet als je een nieuw artikel plaatst. Geloof me, dat ga je vergeten. Daarbij is het niet altijd mogelijk om een link te plaatsen vanaf het nieuwe artikel.
4. Gebruik jouw footer en header menu
Jouw footer en header moeten de belangrijkste links altijd bevatten. In jouw menu heb je uiteraard jouw diensten/producten staan, over on pagina, contactpagina, mogelijk een blog en andere belangrijke pagina’s. Maar ook in jouw footer moet je dit bijhouden. Als je weinig diensten of producten hebt plaats dan een link van alle product pagina’s in de footer. Als je er een hoop hebt kun je ook de nieuwste of belangrijkste diensten/producten plaatsen.
Ook jouw pilaar artikelen/pagina’s kunnen in jouw footer worden geplaatst.