Interne linkbuilding verhoogt jouw vindbaarheid en de gebruikers ervaring op jouw website. Toch wordt dit zelden (goed) uitgevoerd. Hier leer jij alles wat jij moet weten over interne linkbuilding op jouw website.
Wat is interne linkbuilding?
Interne linkbuilding is het plaatsen van een link op een pagina binnen je eigen website die verwijst naar een andere pagina op diezelfde website. Het is een onderdeel van linkbuilding en helpt zoekmachines én bezoekers om de structuur van je website beter te begrijpen. Hoewel het principe eenvoudig lijkt, zijn er belangrijke aandachtspunten. Denk aan het kiezen van de juiste anchor teksten, het linken naar relevante en waardevolle pagina’s, en het zorgen voor een logische structuur zonder overoptimalisatie.
Wat is het verschil tussen interne links en backlinks?
Het verschil tussen interne links en backlinks is dat interne links afkomstig zijn van je eigen website en verwijzen naar een andere pagina binnen hetzelfde domein, terwijl backlinks links zijn van externe websites die naar jouw site verwijzen.
Beide zijn belangrijk voor SEO, maar ze dienen verschillende doelen. Interne links verbeteren de structuur, gebruiksvriendelijkheid en crawlbaarheid van je website. Backlinks verhogen juist de autoriteit van je domein en dragen bij aan een hogere positie in de zoekresultaten. Interne linkbuilding is gratis en eenvoudig zelf toe te passen, terwijl het verkrijgen van kwalitatieve backlinks vaak inspanning of investering vereist.
Waarom is interne linkbuilding belangrijk?
Interne linkbuilding is onderdeel van on-page SEO. Bij on-page SEO optimaliseer jij een pagina voor een betere positie in de resultaten van Google. De interne linkbuilding zorgt voor een logische structuur op jouw website en helpt Google bewegen over jouw website.
Google beoordeeld jouw website door te kijken naar jouw pagina’s. De Google bots, zoals ze worden genoemd, bewegen door jouw website met gebruik van deze interne links. Als er dus geen interne link is geplaatst naar een pagina is de kans groot dat Google de pagina niet leest en dus ook niet mee neemt in de resultaten. Zorg dus altijd dat een pagina met belangrijke content een aantal links heeft op de website.
Door een logische structuur op te bouwen op jouw website zorg je dat bezoekers langer op jouw website blijven. Ze blijven klikken op nieuwe pagina’s. Google neemt dit mee in de beoordeling van je site. Hoe langer mensen op je website blijven en vooral als er meerdere pagina’s worden bekeken hoe beter. Zorg wel dat je nadenkt over de interne link structuur. Hoe je dat doet, lees je hieronder.
Hoe ga je aan de slag met interne linkbuilding?
Je gaat aan de slag met interne linkbuilding door eerst je pilaren en clusters in kaart te brengen, de juiste anchor teksten te kiezen, links te plaatsen van én naar belangrijke pagina’s, en slim gebruik te maken van je header en footer. Hieronder lichten we deze vier stappen verder toe:
1. Weet wat jouw pilaren en clusters zijn
Maak eerst een overzicht van de pilaren en clusters van je website en bepaal welke pagina’s hieronder vallen, voordat je begint met interne linkbuilding. Zo kun je makkelijk een structuur opbouwen onder deze pilaren en clusters.
De pilaren op de website zijn hoofdonderwerpen. Een hoofdonderwerp krijgt meerdere clusters onder zich en elke cluster bestaat uit meerdere artikelen/pagina’s. Een pilaar voor Dok Online is bijvoorbeeld SEO en mogelijke clusters zijn: lokale SEO, technische SEO, on-page SEO en alles wat onder SEO valt. Voor elke cluster zijn er verschillende artikelen te schrijven.
Elk pilaar krijgt een hoofdartikel of pagina. Dit is het artikel dat de meeste content bevat en de grootste zoekwoorden bevat. Vanuit de pilaar worden er meerdere links geplaatst naar de onderliggende clusters. Maar ook naar de andere pilaar artikelen. De clusters hebben allemaal een linkje naar de pilaar.
2. Kies de juiste anchor tekst
De anchor tekst is een belangrijk onderdeel van interne linkbuilding, omdat zoekmachines op basis van die tekst bepalen waar de gelinkte pagina over gaat. Door het juiste zoekwoord op te nemen in de anchor tekst, geef je richting aan de context en relevantie van de link.
Gebruik niet alleen het exacte zoekwoord van de doelpagina, maar wissel af met synoniemen, variaties en sub-zoekwoorden. Zo houd je de linkprofielen natuurlijk én voorkom je over-optimalisatie.
Plaats je interne links bij voorkeur zo hoog mogelijk in het artikel. Links bovenaan tellen zwaarder mee voor zoekmachines dan links onderaan. Vermijd daarom om alle interne links samen te voegen onderaan een artikel of productpagina.
3. Plaats links van en naar belangrijke pagina’s
Het is niet alleen belangrijk om links vanaf een sterke pagina te plaatsen, maar ook om voldoende links naar die pagina toe te laten verwijzen. Zoek op je site naar bestaande teksten waarin je relevante termen gebruikt en voeg daar interne links toe met de juiste anchor teksten. Wacht hier niet mee tot je in de toekomst nieuw materiaal publiceert — de kans is groot dat dit over het hoofd wordt gezien, of dat er in nieuwe content geen natuurlijke gelegenheid is om die link op te nemen.
4. Gebruik je footer en header menu
Zorg dat je belangrijkste pagina’s altijd terugkomen in het hoofdmenu (header) en de footer van je website. In het menu vermeld je standaard je diensten of producten, de ‘Over ons’-pagina, contactpagina, blog en andere kernpagina’s.
Ook de footer biedt ruimte voor interne links. Heb je een beperkt aantal diensten of producten, link dan naar alle relevante productpagina’s. Bij een uitgebreider aanbod kies je de belangrijkste of meest recente items. Vergeet daarnaast je pilaarpagina’s niet: ook deze zijn waardevol om vanuit de footer extra intern te ondersteunen.