Wanneer je online op zoek gaat naar informatie over SEO, kom je al snel de woorden “long tail” en “short tail” tegen. Om een sterke seo-strategie neer te zetten is het belangrijk om long tail zoekwoorden goed in te zetten.
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die over het algemeen 4 woorden of langer zijn. Het zijn vaak (zeer) specifieke vragen zoals “wat is de beste opblaasbare vissersboot”.
Ongeveer 70% van het zoekverkeer online bestaat uit dit soort specifieke vragen. Het zoekvolume op deze ligt vaak lager dan op short tail zoekwoorden (in dit geval bijvoorbeeld “opblaasbare boot”). Daar staat tegenover dat deze zoektermen een stuk specifieker zijn en je dus gerichter antwoord kan geven op de zoekvraag.
In ons voorbeeld kun je door deze vraag al een aantal dingen weten over de informatiebehoefte van de zoeker:
- Hij is geïnteresseerd in vissersboten;
- Hij is op zoek naar de beste opblaasbare vissersboot;
- En hij is zich waarschijnlijk aan het oriënteren op een aankoop.
Bij alleen “opblaasbare boot” weet je veel minder van de zoeker af. Wellicht is hij op zoek naar een bijboot, een opblaasbare roeiboot of een klein opblaasbaar bootje waar zijn dochter mee kan spelen op het strand.
Hoe kies ik de zoekwoorden?
Google registreert welke zoektermen mensen intypen en hoe vaak deze worden ingevoerd. Deze informatie wordt opgeslagen en zijn met verschillende tools te zien. Maar ga er niet altijd vanuit dat een zoekwoord met veel volume de beste is. Een bezoeker komt met een intentie op jouw website. Het is belangrijk om deze intentie te achterhalen en hierop in te spelen. Tools zoals SEMrush kunnen ook helpen met het vinden van de juiste zoekwoorden.
Een blog bericht over uitjes in Amsterdam wordt gelezen met de intentie erachter te komen wat er te doen is in de hoofdstad. Iemand die zoekt op een boot uitje in Amsterdam is al veel gerichter aan het zoeken. Bij bbq boot Amsterdam is de intentie om te boeken. Hoe lager in de funnel jouw pagina zit hoe specifieker de zoekwoorden moeten worden.
Vergeet ook niet dat zoekwoorden met veel volume vaak ook veel concurrentie met zich mee brengt. Is het voor jou wel mogelijk om hier te ranken? Een long tail zoekwoord brengt vaak minder volume met zich mee, maar de kans dat deze overgaat tot aankoop is veel groter.
Doordat je bij long tail zoekwoorden weet wat de informatiebehoefte is, kun je veel beter voldoen aan de verwachting van je website bezoeker.
De voordelen van long tail
Long tail zoekwoorden seo is een goede marketingstrategie, maar waarom eigenlijk? Wellicht is het je door het bovenstaande voorbeeld al duidelijk geworden, maar we leggen de voordelen graag nog even duidelijk voor je uit.
Betere conversie
Door gebruik te maken van specifieke zoekwoorden weet je exact wat je potentiële klant zoekt. Laten we dit principe bekijken met een voorbeeld:
“Wat is de beste opblaasbare vissersboot”
Iemand die dit zoekt is specifiek op zoek naar een goede vissersboot die ook nog eens opblaasbaar is. Dit betekent dat je een kunt inrichten die specifiek antwoord op deze vraag geeft.
Stel je bent een webshop met rubberboten, dan kun je op deze pagina je beste opblaasbare vissersboten laten zien. Daarnaast kun je tekstueel ondersteunen waarom dit de beste boten zijn én kun je als extra verkoop ook nog een fluistermotor aanbieden.
Als iemand die deze vraag aan Google stelt en vervolgens op jouw website terecht komt, vindt hij exact het antwoord waar hij naar op zoek is. Redenen waarom een opblaasbare boot de beste optie is, een mogelijkheid om er een te kopen en hij krijgt ook nog een suggestie die inhaakt op zijn interesse.
De kans dat hij op deze pagina iets koopt is dus vele malen groter dan wanneer hij op een algemene website met boten terechtkomt.
Sneller bovenaan in Google
In Google gaat het gevecht over de topposities nog vaak om de short tail zoekwoorden. De long tail zoekwoorden worden hierbij vaak “vergeten”. De kleine zoekvolumes lijken minder interessant voor bedrijven die snel geld willen verdienen. Deze denkfout is het succes van long tail zoekwoorden. Er is vaak nog weinig concurrentie waardoor je makkelijker op topposities komt. En omdat de vraag zo specifiek is, wordt het vaak ook makkelijker om écht killercontent te schrijven voor long tail zoekwoorden.
Short Tail Zoekwoorden
Wanneer je jezelf gaat verdiepen in de wereld van SEO kom je al snel de term “short tail zoekwoorden” tegen. Dit zijn de korte zoektermen met vaak een hoog zoekvolume. Deze woorden zijn vaak heel breed. In Plaats van “opblaasbare visboot met fluistermotor” of “De beste vissersboot elektrisch” moet je hier denken aan “rubberboot”, “visboot”, “vissersboot” of “opblaasboot”.
Dagelijks zoeken mensen veel vaker op “opblaasboot” dan “opblaasbare visboot met fluistermotor”, maar in het geval van een short tail zoekwoord weet je dus niet exact wat voor opblaasboot iemand zoekt. Let daarom goed op met welke pagina’s je wilt ranken op brede zoekwoorden. Het lijkt misschien altijd interessant er zoeken immers véél mensen op dit zoekwoord. Maar neem dit voorbeeld.
Wanneer jij een specifieke pagina over de beste elektronische vissersboten hebt geschreven, kun je deze pagina richten op iedereen die zoekt op het woord vissersboot. Op het zoekwoord vissersboot zoeken veel mensen, maar misschien zoekt de meerderheid gewoon een afbeelding of een speelbootje. Je hebt niks aan dit verkeer en de bezoeker heeft op zijn beurt niks aan jouw content. Het is slimmer om je te richten op mensen die echt op zoek zijn naar een overzicht van de beste elektronische vissersboten.