Waar we het vroeger alleen over keywords of zoekwoorden hadden, zie je nu ook steeds vaker de term “LSI keywords” voorbijkomen. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? LSI staat voor Latent Semantic Indexing, dat klinkt misschien ingewikkeld maar het is eigenlijk makkelijker dan je denkt.
Wat zijn LSI zoekwoorden?
LSI keywords zijn zoekwoorden en zinnen die door betekenis aan elkaar gelinkt zijn (hier komt dan ook “Semantic” vandaan). Niet alleen synoniemen vallen onder deze term, ook woorden die vaak samen voorkomen of die met elkaar te maken hebben zijn LSI keywords. Google gebruikt een wiskundige formule om de relatie tussen verschillende woorden te bepalen. Zo kunnen ze op een nog slimmere manier bepalen hoe relevant jouw content is.
Zoekwoorden, vroeger versus nu
Vroeger hield je, wanneer je de pagina ging optimaliseren, alleen rekening met de keyword density. Simpel gezegd zorgde je gewoon dat je letterlijke zoekwoord zo vaak mogelijk terugkwam in je tekst zodat minimaal 5% van je tekst uit dat zoekwoord bestond. Zo wisten zoekmachines waar je pagina over ging en konden ze je een plaatsje geven tussen de zoekresultaten.
Helaas leverde dit vaak onleesbare teksten op. Denk maar aan iemand die wil ranken op “bakker Amsterdam”; die moet hele kromme zinnen schrijven om dat letterlijke zoekwoord een aantal keer te laten terugkomen in de tekst. Toch was dit jarenlang hoe je hoger kwam tussen de zoekresultaten. Gewoon je keyword lekker vaak spammen in de metadata en je content, dan kwam je er vanzelf.
Maar de tijden zijn veranderd, Google wordt steeds slimmer en heeft nu andere manieren om te bepalen hoe relevant jouw content is voor de zoekvraag van de gebruiker. Dit is waar LSI keywords om de hoek komen kijken.
LSI keywords SEO
Google gebruikt LSI keywords om te bepalen hoe relevant jouw tekst is. Alleen het zoekwoord vaak gebruiken is dus niet genoeg om hoog te ranken. Sterker nog, als jij tegenwoordig een hoge keyword density hebt ziet Google dit als spam en kan het je SEO negatief beïnvloeden.
De woorden “sportschool” en “afvallen” betekenen twee verschillende dingen. Toch weet Google dat deze met elkaar te maken hebben omdat ze veel samen online worden gebruikt. Wanneer jij een zoekwoorden onderzoek doet over jouw onderwerp focus je je dus niet alleen maar op het best scorende zoekwoord. Je kijkt ook op welke andere termen er wordt gezocht en welke termen een sterk verband hebben met jouw zoekwoord.
Dit kan heel simpel door de zoekwoorden wat om te husselen, denk aan “Bakker in Amsterdam” “Beste bakker regio Amsterdam” maar ook door woorden die te maken hebben met je hoofdzoekwoord te gebruiken zoals “croissant”, “volkorenbrood” of “bakker in de Jordaan”. Door dit te doen weet Google dat jij op jouw pagina uitgebreide uitleg geeft over het onderwerp. Daarmee is de kans dat de gebruiker het antwoord op zijn vraag vindt groter. Dat vindt Google erg fijn, dus plaatsen ze je hoger in de zoekresultaten.
Hoe bepaal je LSI Keywords?
Wanneer je killer content schrijft, gebruik je vaak vanzelf deze LSI keywords, ze hebben namelijk van nature met jouw onderwerp te maken. Maar om het voor jezelf makkelijk te maken kun je voordat je content gaat schrijven een overzicht maken van belangrijke keywords die je wilt meenemen in de tekst.
Stel jij schrijft een artikel over “Je eerste huis kopen” dan zijn je hoofd zoekwoorden wellicht “eerste huis kopen” en “starterswoning”. LSI keywords kunnen dan hypotheek, technische keuring, tips bezichtigingen, maandlasten koophuis en kosten koper zijn.
Ook kun je de Google suggesties gebruiken om op ideeën te komen. Google jouw keyword en scroll naar onder in de zoekresultaten. Daar vind je de gerelateerde zoekopdrachten.
Wanneer je deze resultaten ziet kun je dus bijvoorbeeld ook nog “zonder spaargeld” of “zonder eigen geld” meenemen als onderwerp in je artikel.
Wanneer je dieper in LSI-keywords wilt duiken, zijn er ook nog een aantal (gratis) tools die je kunt gebruiken. Via Uber Suggest kun je achter nog meer suggesties voor LSI keywords komen. Een andere geweldige tool is de Keyword Magic tool van Semrush, deze is alleen net wat complexer en maar gedeeltelijk gratis te gebruiken.
Kom je er niet helemaal uit? Wij helpen je graag op weg! Laat hieronder een reactie achter of stel je vraag via durfttevragen@dokonline.nl.
Lees ook hoe je jouw LSI zoekwoorden implementeert bij het creëren van de perfecte pagina.