Wanneer je jezelf gaat verdiepen in de wereld van SEO kom je al snel de termen ”long tail” en “short tail zoekwoorden” tegen. Dit zijn de korte zoektermen met vaak een hoog zoekvolume. Deze woorden zijn vaak heel breed. Inplaats van “opblaasbare visboot met fluistermotor” of “De beste vissersboot elektrisch” moet je hier denken aan “rubberboot”, “visboot”, “vissersboot” of “opblaasboot”.
Dagelijks zoeken mensen veel vaker op “opblaasboot” dan “opblaasbare visboot met fluistermotor”, maar in het geval van een short tail zoekwoord weet je dus niet exact wat voor opblaasboot iemand zoekt. Let daarom goed op met welke pagina’s je wilt ranken op brede zoekwoorden. Het lijkt misschien altijd interessant er zoeken immers véél mensen op dit zoekwoord. Maar neem dit voorbeeld.
Wanneer jij een specifieke pagina over de beste elektronische vissersboten hebt geschreven, kun je deze pagina richten op iedereen die zoekt op het woord vissersboot. Op het zoekwoord vissersboot zoeken veel mensen, maar misschien zoekt de meerderheid gewoon een afbeelding of een speelbootje. Je hebt niks aan dit verkeer en de bezoeker heeft op zijn beurt niks aan jouw content. Het is slimmer om je te richten op mensen die echt opzoek zijn naar een overzicht van de beste elektronische vissersboten.
Short tail zoekwoorden niet belangrijk meer voor je SEO?
Wanneer je het bovenstaande leest, denk je misschien dat short tail dus helemaal niet meer belangrijk is. Jij gaat je 100% focussen op de long tail zoekwoorden en laat die short tail zoekwoorden lekker voor wat ze zijn!
Toch?
Niet helemaal…
Short tail zoekwoorden zijn óók onderdeel van je marketingplan. Mensen gebruiken bijvoorbeeld short tail zoekwoorden wanneer ze zich in de oriënterende fase bevinden. Zij weten nog niet precies waar ze naar op zoek zijn, maar Google weet dat ook niet! “Goede vissersboot”, “vissersboot” of gewoon “visboot” zijn zoektermen die iemand bijvoorbeeld kan gebruiken als hij of zij op zoek is naar een visboot.
Short tail zoekwoorden zijn daarmee perfect voor overzichtspagina’s en homepages. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld aan het oriënteren is op een vissersboot, typt hij “goede vissersboot” in op Google. Als jij dan tussen de resultaten staat met een mooi overzicht van de verschillende type visboten, welk type bij welke soort visser past en welke opties voor motoren er zijn voldoe je perfect aan de vraag van deze gebruikers. Wanneer je dan goed linkt naar onderliggende pagina’s help je mensen zo op weg in hun keuze (en naar jouw producten!).
Short tail = expertise
Dan is er nog een reden waarom je graag zou willen ranken op short tail zoekwoorden. Wanneer jij bij de zoekterm “rubberboot” bovenaan staat in Google, denkt de consument automatisch dat jij de expert bent. Je hebt hiermee dus een streepje voor op je concurrentie. De eerste plaats is hierdoor een soort prestigeplaats geworden, een plek waarmee je vriend en vijand overtuigt van het feit dat jij de expert bent.
Verschil tussen short tail en long tail zoekwoorden.
Long tail zoekwoorden zijn precies het tegenovergestelde van short tail zoekwoorden. Dat spreekt wel voor zich. Het nadeel van long tail zoekwoorden is dat daar hoogstwaarschijnlijk veel minder zoekvolume op zit. Het voordeel is dat de zoekvolume specifieker dus relevanter is. Bijvoorbeeld ”goede vissers boot kopen Den Bosch”. Dit geeft aan dat de bezoeker dit wilt kopen in Den Bosch en dus veel lager in de sales funnel zit. Een short tail zoekwoord biedt meer bezoekers maar wel hogere concurrentie. Een long tail zoekwoord biedt minder bezoekers maar wel relevante wat eerder kan leiden tot conversie.
Wil je weten hoe je nu verder moet? Onderstaande artikelen helpen je verder met handige tips!
- Hoe vind je Google zoekwoorden waarmee je makkelijk bovenaan in Google kan komen
- Jouw nieuwe SEO strategie laat je scoren binnen Google en bij je doelgroep
- Zoekwoorden onderzoek doen met SEMrush
- Creëer in 20 stappen de perfecte content pagina