Meer conversie, je concurrentie voorblijven of lokale vindbaarheid. Er zijn veel verschillende voordelen van seo. Maar wat is seo dan precies? Wat is het verschil met SEA? In dit blogartikel wordt je precies uitgelegd waarom jij je website moet optimaliseren en wat de voordelen van seo zijn.
Wat is SEO?
SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. SEO gaat over het optimaliseren van je website op basis van de richtlijnen van de zoekmachines en de behoeftes van jouw doelgroep.
SEO bestaat uit drie hoofdonderdelen: technische SEO, on-page en autoriteit. In een SEO campagne ga je aan de slag met deze drie onderdelen. Dat doe je door gebruik te maken van linkbuilding, huidige content optimaliseren, nieuwe content creëren, analyses van je website, markt en klant.
Het doel van SEO is om meer relevante bezoekers naar je website toe te trekken, om het aantal conversies te verhogen. Dit kan alleen wanneer jij bekend bent met jouw doelgroep en hun zoekgedrag. Je gaat je website dus aanpassen op de behoeftes van je potentiële klant.
Je klant gaat door een aantal fases, dit noem je de customer journey of de marketing funnel. In elke fase heeft je potentiële klant andere behoeftes. Door content te creëren voor elke fase heb je een optimaal bereik.
Sea vs. Seo
Er zijn grote verschillen tussen deze twee termen. Seo staat voor search engine optimization of zoekmachine optimalisatie en sea staat voor search engine advertising of adverteren in zoekmachines.
Seo gaat dus om de onbetaalde (organische) termen. Je hoeft niks te betalen om bij deze resultaten te verschijnen. Bij sea moet je wel betalen om in deze resultaten te worden getoond. Google is in Nederland de meest gebruikte zoekmachine en daarom wordt er vaak gesproken over Google adwords als sea.
Hierboven heb je het belangrijkste verschil tussen seo en sea kunnen lezen. Maar naast dit verschil zijn er nog een aantal andere verschillen van belang.
- Google plaatst de advertenties als eerste op de pagina. Als je ergens op zoekt krijg je eerst altijd een aantal advertenties te zien. Daarna komen pas de organische zoekresultaten.
- Je ranking verbeteren kan met seo soms weken of maanden duren. Bij sea is dit niet zo. Je betaald, dus je komt gelijk bovenaan de pagina te staan. Op hoeveelste plek je staat van de advertenties kan je beïnvloeden door je advertentie te optimaliseren.
- Het resultaat van je seo campagne is soms moeilijker te meten dan je sea campagne. Dat komt doordat je een overzicht krijgt met hoeveel de advertentie heeft gekost en hoeveel conversies deze heeft opgeleverd. Bij seo heb je hier iets meer kennis voor nodig.
15 Voordelen seo
Er zijn een hoop redenen om te beginnen met seo, wij hebben de belangrijkste 15 hieronder uitgewerkt.
- Kleine investering grootse resultaten
- Online vindbaar
- Duurzame investering
- Meetbaar
- Geen budget beperkingen
- Je kan het zelf beïnvloeden
- Verhoog je CTR
- Relevante bezoekers
- Seo versterkt je andere marketingmiddelen
- Seo zorgt voor vertrouwen
- Longtail zoekwoorden
- Concurrentie
- Lokale vindbaarheid
- Gebruikers ervaring omhoog
- Meerwaarde bieden
Voordeel 1: Kleine investering grootse resultaten (ROI)
Seo kost geld, daar kan je nou eenmaal niet omheen. Maar je moet dit zien als een investering. Je stopt er nu geld in om daar later resultaten door te behalen. Bij een goede seo campagne verdien je dit geïnvesteerde geld niet alleen terug, maar ga je er ruim overheen.
Het is soms moeilijk te geloven, maar een seo campagne kan bedrijven 50%, 100% of zelfs 200% meer leads opleveren in een jaar. Dus kleine inverstering voor nu, grootse resultaten later.
Voordeel 2: Online vindbaar
Zoals hierboven ook al is uitgelegd gaat seo over het optimaliseren van je website, om zo hoog mogelijk te ranken. Hierdoor kan jouw potentiële klant jou een stuk makkelijker vinden. Zoekmachines worden steeds uitgebreider en is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Hierdoor is er een mega bereik te vinden op deze zoekmachines, waar jij je voordeel uit kan halen.
Meer lezen over hoger komen in de Google resultaten?
Voordeel 3: Duurzame investering
Seo is een duurzame investering. Bij een Google ads campagne verdwijn je gelijk uit de resultaten, wanneer je stopt met betalen. Bij seo werkt dit anders. Je optimaliseert je pagina’s en creëert nieuwe pagina’s waar jouw doelgroep naar zoekt. Wanneer deze pagina’s bovenaan in Google ranken blijven ze bezoekers opleveren voor jouw website.
Als je bijvoorbeeld een pagina twee jaar geleden hebt geschreven en hebt geoptimaliseerd kan het zo zijn dat hier nog maanden of jaren bezoekers van krijgt. Seo is dus voor het lange termijn.
Voordeel 4: Inzicht krijgen
Bij seo ga je aan de slag met jouw website en je doelgroep. Hierdoor krijg je veel meer inzicht op jouw bedrijf. Je brengt je klant in kaart. Wie ze zijn, wat ze doen, wat de behoeftes zijn en nog veel meer. Niet alleen handig voor je seo, maar ook voor je sales.
Je houdt je website resultaten altijd bij, anders heb geen idee wat de seo activiteiten voor jouw site opleveren. Begin daarom ook altijd met een analyse. Maak gebruik van Google tools, zoals Google Analytics of Google Search Console. Hier zie je precies wat het aantal bezoekers doet, welke pagina’s goed ranken en welke minder, wat je bezoekers doen op je site en nog veel meer.
Door deze inzichten weet je precies hoe je website ervoor staat. Of je aan het groeien bent of juist niet. Hierdoor weet je ook wat werkt en wat niet. Je kan je campagne hierop aanpassen zodat je de beste resultaten kan behalen.
Voordeel 5: Geen budget beperkingen
Bij seo zijn er geen beperkingen in het budget. Als je eenmaal de top 5 of 3 hebt behaald voor jouw hoofd zoekwoorden hoef je hier niks voor te betalen. Bij een advertentie werk je vaak met een dagbudget en is deze op dan ben je niet meer zichtbaar in de resultaten. Je bent met seo dus nog steeds zichtbaar, ook al heb je geen budget meer beschikbaar.
Voordeel 6: Je hebt zelf invloed op seo
Je hebt zelf alle controle over seo. Ik heb het dan niet over de resultaten, daar heeft de zoekmachine alle controle over, jij kan ze alleen helpen jou te vinden. Nee, ik heb het over de aanpassingen. Alles wat je bij seo doet moet je zelf doen, er is geen makkelijk trucje of code die je toevoegt aan je site.
Dus jij bepaald waar jouw website op gaat ranken, door de zoekwoorden te gebruiken die jij belangrijk vindt. Er zijn wel een aantal richtlijnen maar de invulling is helemaal aan jou. Hierdoor heb je nog steeds alle controle over jouw website.
Voordeel 7: Verhoog je CTR
De CTR of click through rate gaat over het aantal mensen die op jouw link klikken na het zoeken. Met seo kun je deze zo hoog mogelijk maken. De nummer 1 positie in Google krijgt 30% van het zoekverkeer binnen, nummer 2 gemiddeld 15% van de bezoekers en nummer 3 rond de 7%. Advertenties krijgen samen 36% van de zoekers.
Je verhoogt je CTR door content te creëren waar jouw doelgroep naar zoekt, door zoekwoorden te gebruiken die hierbij horen en door aan je on-page seo te werken. Gebruik een juiste H1, H2 structuur en gebruik plaatjes met een alt tekst. Zorg dat de metadata interesse opwekt bij de lezer, laat duidelijk zien waar jouw artikel over gaat. Beloof niks wat je niet waar kan maken, bezoekers zijn leuk maar als ze je pagina gelijk weer verlaten heb je er nog niks aan.
Meer tips over het verhogen van conversie? Lees alles hier alles over conversie optimalisatie.
Voordeel 8: Relevante bezoekers
We hebben het al even gehad over relevante bezoekers. Dit is een van de belangrijkste voordelen van seo en daarom wil ik er nog even verder op in.
Zoals eerder aangegeven heb je niks aan bezoekers als ze je website toch weer meteen verlaten of nooit overgaan tot aankoop. Daarom ga je op zoek naar je doelgroep. Je voert een zoekwoord onderzoek uit om te ontdekken welke termen je potentiële klanten gebruiken. Daarna kijk je wat voor soort artikelen je vindt bij dit zoekwoord. De zoekintentie wordt steeds belangrijker.
Hierdoor krijg je vooral bezoekers op je site die passen bij jouw doelgroep, waardoor je meer kans hebt dat ze uiteindelijk ook overgaan tot aankoop.
Voordeel 9: Seo versterkt je andere marketingmiddelen
Door gebruik te maken van seo versterk je ook je andere marketingmiddelen die je inzet. Online of offline.
Stel je voor je hebt een advertentie in de krant staan of een reclame op tv. Dan is het wel zo handig dat wanneer ze je opzoeken via Google of een andere zoekmachine dat je ook te vinden bent.
Het heeft ook nut al je een fysieke winkel hebt. Mensen zoeken bijvoorbeeld ‘duikshop in de buurt’ op en vinden je website. Nadat ze je website vinden kiezen ze ervoor om langs te gaan in de winkel. Hierdoor krijg je nog meer bezoekers in je offline winkel.
Voordeel 10: Seo zorgt voor vertrouwen
Een nummer 1 positie op Google of een andere zoekmachine wekt vertrouwen op bij de zoeker. Want als jij bovenaan staat in Google dan doe je het dus als bedrijf waarschijnlijk wel goed. Ze zien dat je er werk in steekt en je bent dus actief en gaat mee met de tijd. Hierdoor voelen mensen zich al sneller vertrouwd.
Dit zie je ook terug in de CTR van deze positie. Een nummer 1 positie in de organische zoekresultaten ligt 12% hoger dan die bij de nummer 1 positie van een advertentie.
Voordeel 11: Longtail zoekwoorden
Longtail zoekwoorden zijn zoekwoorden die langer zijn dan 3 woorden. Er is minder concurrentie bij deze zoekwoorden, waardoor je veel volume naar je website kan toe trekken door ze te plaatsen op je website. Dit kan je alleen doen als je een zoekwoord onderzoek hebt uitgevoerd en daarna met de on-page bent bezig geweest.
De longtail zoekwoorden kan je ook gebruiken in je advertenties, maar dit is veel moeilijker. Om dit goed te doen moet je veel kennis hebben van sea. Dit is bij dit onderdeel niet nodig bij seo.
Voordeel 12: Concurrentie
Steeds meer bedrijven gaan aan de gang met seo en de grote spelers kunnen hier veel geld in stoppen. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om goed vindbaar te worden. Als je als bedrijf hierbij achterblijft wordt je dadelijk helemaal niet meer gevonden door de doelgroep en haal je weinig tot niks meer uit je website.
Wanneer je concurrentie er nog niet mee bezig is, heb je een goede kans om hoog te ranken op belangrijke zoekwoorden. Dit is een kans om je bedrijf snel te laten groeien.
Voordeel 13: Lokale vindbaarheid
Lokale seo is een klein onderdeel van seo. Maar het brengt veel kansen met zich mee. Alleen als je hiermee bezig bent geweest wordt je lokaal goed gevonden. Zonde om deze markt niet te pakken als lokaal bedrijf!
De concurrentie is op deze markt significant kleiner waardoor het makkelijker is om hiervoor te ranken. Het zoekvolume is ook lager, maar de zoekers zijn wel waarschijnlijker om over te gaan tot aankoop.
Voordeel 14: Gebruikerservaring omhoog
We hebben het veel over Google en de richtlijnen. Maar omdat Google steeds slimmer wordt, gaat seo steeds meer over kwaliteit. Google wil de beste resultaten zien en kiest dus de beste sites uit met de beste content.
Je wil je website dus zo gebruiksvriendelijk maken voor jouw lezers. Dit doe je door duidelijk te communiceren over je content, content te maken waarop de lezer zit te wachten en een duidelijke structuur aan te brengen.
Hierdoor ga je niet alleen beter ranken, maar gaat de gebruikerservaring ook omhoog!
Voordeel 15: Minder fouten op je site
Door je website te analyseren en optimaliseren haal je fouten uit je website. Je checkt of de site veilig is, of er 404 meldingen zijn en of er gebroken links staan op de site. Je gaat je site als het ware opschonen. Dan wordt de site weer makkelijker te gebruiken en worden je bezoekers niet geïrriteerd door de fouten op je site.
Dat waren de voordelen van seo. Wil je weten wat wij kunnen doen voor jouw site? Neem dan vrijblijvend contact op en dan kijken we samen wat seo voor jouw site kan doen.