De meest gemaakte SEO fouten worden helaas niet alleen door mensen gemaakt, maar ook door SEO-bureaus die eigenlijk te weinig kennis hebben zoekmachine optimalisatie. Dit heeft een negatief effect op de vindbaarheid van jouw website. Als jij aan de slag wilt gaan of je bent al bezig, wees dan op je hoede voor deze 13 meest gemaakt fouten!
Lees daarna ook gelijk hoe je dan wel moet doen! Zo haal jij alles uit jouw website.
Fout 1: Gegevens niet bijhouden
Ik zie het vaak gebeuren. Bedrijven die begonnen waren met SEO en daarna stoppen. SEO is een proces dat blijft doorgaan en het kost veel tijd. Als je eenmaal vindbaar bent zul je daar lang profijt van houden.
Toch blijft het belangrijk om je website te blijven optimaliseren. Blijf de site checken voor technische fouten en houd je pagina’s bij. De markt, de concurrentie en Google blijven veranderen. Als je deze ontwikkelingen niet bijhoudt kun je jouw posities weer verliezen.
Zonde, omdat als je de website had bijgehouden je waarschijnlijk maar kleine dingen hoefde te doen om goed te blijven staan. Wanneer jouw pagina ver naar onderen is gezakt gaat dit weer veel tijd kosten voordat je weer bovenaan staat.
Oplossing: zorg dat je je SEO regelmatig bijhoudt. Check je technische SEO en je ranking. Blijf je ook inlezen in de SEO trends.
Fout 2: Statistieken niet gebruiken
Er is tegenwoordig zoveel informatie te vinden online. Door Google Analytics en Search Console te gebruiken kun je veel leren over jouw bezoekers en je website. Toch zie ik vaak bedrijven die dit wel hebben ingesteld, maar helemaal niets doen met de gegevens.
De Google Tools zijn gratis te gebruiken en bieden een bomvol aan informatie over jouw (potentiële) klanten. Waarom zou je dit dan niet gebruiken? Vaak horen we excuses zoals: we hebben geen tijd daarvoor. Maar in veel gevallen gaat het minder om tijd en meer om luiheid of ze weten niet wat ze moeten met de gegevens.
Oplossing: Stel je Google Tools in en gebruik ze. Zorg dat je begrijpt wat je met de informatie kunt en ga er daarna mee aan de slag!
Fout 3: Dubbele content
Een snelle manier van je website uitbreiden is het kopiëren van content. Op je eigen website of die van iemand anders. Maar wist je dat dit heel slecht is voor je vindbaarheid? Google wil niet dezelfde content tonen en beloond daarom unieke content. Het maakt dan niets uit of de dubbele content van je eigen site komt of van iemand anders.
Oplossing: Creëer alleen unieke content. Je kunt andere teksten als inspiratie gebruiken, maar zorg dat de inhoud anders is.
Fout 4: Geen alt tekst
Wat is een alt tekst? Deze vraag krijg ik vaak en dat is niet gek, aangezien nog steeds veel mensen niet bekend zijn met de alt tekst. Toch is het een belangrijk onderdeel van de on-page SEO.
De alt tekst staat voor alternatieve tekst en wordt gebruik bij de afbeeldingen op je website. De tekst wordt niet getoond op de website dus je lezers kunnen dit niet zien. Je gebruikt de alt tekst om uit te leggen wat er op je afbeelding wordt weergegeven. Google kan namelijk nog niet begrijpen wat er op jouw afbeeldingen staat.
Door relevante zoekwoorden toe te voegen op een natuurlijke manier, heeft dit positieve gevolgen voor je vindbaarheid. Zorg wel dat de tekst ergens op slaat en dat elke alt tekst uniek is. Gebruik het hoofdzoekwoord, maar ook vergelijkbare woorden of sub-zoekwoorden.
Oplossing: plaats bij elke foto een unieke en relevante alt tekst. Gebruik het hoofdzoekwoord, synoniemen en sub-zoekwoorden.
Fout 5: Geen metadata
Ook een onderdeel die vaak wordt vergeten is de meta data. De metadata bestaat uit twee onderdelen: de titel en de omschrijving. De termen worden vaak in het engels genoteerd (meta title en meta description).
Ook al is de meta description niet van groot belang voor je SEO is het wel belangrijk om deze in te vullen. Het is namelijk wel een manier om je bezoekers enthousiast te maken voor jouw pagina. De meta title daarentegen is wel belangrijk voor de vindbaarheid. Plaats daarom altijd je hoofd-zoekwoord in de title en hoe eerder hoe beter.
Ook zie je soms dat mensen een meta data invullen die helemaal niet relevant is voor de pagina. Omdat ze de inhoud hebben gekopieerd van een andere pagina, of bezoekers willen lokken met veel gebruikte zoekwoorden. Hierdoor trek je mensen naar je pagina, terwijl ze helemaal niet op zoek waren naar jouw content. En wat heb je aan bezoekers als ze allemaal gelijk weer vertrekken?
Daarbij straft Google je hiervoor af. Als jouw bounce rate te hoog is daal je weer in positie.
Oplossing: Schrijf een relevante en enthousiaste meta titel en omschrijving. Gebruik het zoekwoord zo vroeg mogelijk.
Fout 6: Niet intern linken
Linkbuilding bestaat uit twee onderdelen. Interne en externe linkbuilding. De externe linkbuilding bespreken we in het volgende onderdeel. Nu gaan we het eerst hebben over de interne linkbuilding. Want ook dit wordt vaak vergeten, terwijl het zo belangrijk is.
Met interne links bouw je een structuur op je website. Als je dit goed doet ontstaat er een natuurlijke flow met een logische opbouw. Fijn voor je bezoekers, maar ook voor Google. Google begrijpt nu beter welke pagina’s de prioriteit hebben en kan makkelijk je hele site crawlen.
De ‘spiders’ van Google verplaatsen zich over jouw site door middel van de interne links. En als je dit dus onlogisch doet of bepaalde pagina’s niet linkt zullen er pagina’s niet worden gecrawld en worden ze dus ook niet geïndexeerd. Dat betekent dat ze niet verschijnen in de zoekresultaten.
Oplossing: bedenk goed welke pagina’s met elkaar in verbinding moeten staat en welke pagina’s de prioriteit hebben. Je kunt dit gemakkelijk doen door je pilaren en clusters te bepalen.
Bijvoorbeeld, je stelt SEO in als pilaar en een cluster daarvan is fouten bij SEO. Of je kiest luxe reizen, backpack reizen, budget reizen als pilaren en als cluster heb je luxe hotel, hostels en goedkope hotels.
Fout 7: Slechte backlinks
Zoals ik hierboven al aangaf bestaat linkbuilding uit twee onderdelen. Naast de interne linkbuilding heb je ook de externe linkbuilding. Deze links worden ook wel back links genoemd.
Met backlinks verhoog je jouw domein rating, hiermee toon je aan Google dat je een autoriteit bent. De domein rating begint bij 0 en gaat tot 100, hoe hoger deze is hoe beter. Bij backlinks zorg je ervoor dat andere websites een link plaatsen naar jouw website, hoe meer je er hebt hoe hoger de domein rating.
Maar naast de kwantiteit heeft kwaliteit een steeds hogere invloed op de domein rating. Vaak worden er alleen een hoop slechte backlinks geplaatst. Dit is echter niet genoeg, vooral als de concurrentie kwalitatieve links heeft.
Deze kwalitatieve links kosten vaak veel geld en daarom worden ze achterwege gelaten. Toch is het belangrijk dat je hier gaat investeren. Google neemt de slechte links steeds minder mee in de beoordeling, terwijl je hier ook geld en tijd in steekt.
Oplossing: Ga alleen zelf aan de slag als je veel kennis hebt van linkbuilding. Maar ook als je de linkbuilding uitbesteed moet je opletten. Ga in gesprek met het bedrijf en wees zeker dat ze zich niet bezighouden met black hat SEO. Klik op de link als je meer wil lezen over seo uitbesteden.
Fout 8: keyword stuffing
Vroeger kon je een pagina volschrijven met een zoekwoord en dan rankte je bovenaan. Maar Google heeft niet stilgezeten. Nu kunnen ze veel verder kijken dan alleen in inhoud. Ze beoordelen ook de content op kwaliteit.
Het is dus niet meer genoeg om alleen het zoekwoord zo vaak mogelijk te gebruiken. Dit komt onnatuurlijk over en dat wil Google niet. Daarom gebruik je alleen het zoekwoord als dit logisch is in de tekst. En je maakt gebruikt van sub-zoekwoorden en synoniemen. Google begrijpt namelijk dat deze woorden vergelijkbaar zijn.
Hieronder zie je een voorbeeld van dit keyword stuffing. Het ziet er niet natuurlijk uit en het leest niet fijn. Het is ook helemaal niet nodig om je zoekwoord zo vaak te benoemen.
Oplossing: voer een gronding zoekwoord onderzoek uit en kijk op welke vergelijkbare termen er nog meer wordt gezocht. En gebruik meerdere varianten in je tekst.
Fout 9: Te snel resultaten willen
SEO kost tijd. Het is een strategie voor het lange termijn. Voordeel daarvan is dat SEO een duurzame techniek is, waar je lang profijt van blijft houden. Nadeel is dat het wat langer duurt voordat je (grote) resultaten gaat boeken.
Natuurlijk wil je resultaten zien. Je betaald ervoor en/of je stopt er veel tijd in. Maar je zult geduldig moeten zijn. In een markt met hoge concurrentie waar je zelf nog slecht vindbaar bent ga je echt niet in de eerste weken op de #1 positie komen.
Oplossing: kijk eens hoe lang het heeft geduurd bij andere bedrijven en formulier doelen voor het korte en lange termijn. Houdt in gedachte dat je lang profijt zult hebben van SEO.
Fout 10: Niet meten
Een fout die ik vaak voorbij zie komen is het niet meten van je campagne. Maar hoe weet je nou of je een juiste strategie toepast als je de resultaten niet meet? Juist, dat weet je niet!
Toch gebeurt het vaak. Daarom beginnen wij altijd met het instellen van doelen in Google Analytics en houden we de veranderingen elke maand bij. Meten is weten!
Als je de resultaten bijhoud kun je de strategie aanpassen als dat nodig is en je kunt berekenen of de campagne rendabel is. Heb jij een SEO bureau ingehuurd? Zorg dan dat je de gegevens kunt inzien! Een goede SEO specialist laat jou graag alle gegevens en resultaten zien.
Oplossing: maak gebruik van de gratis Google tools en houd de resultaten van je campagne bij. Stel doelen in en houdt de pagina’s in de gaten.
Fout 11: Voor Google schrijven
Je wilt vindbaar worden in Google en Google beoordeelt de website. Dus je wilt schrijven voor Google, toch?
Nou ja en nee. Google beoordeelt inderdaad je website, maar dat doen ze op basis van de behoeftes van de gebruikers.
Dus als jij je website zo hebt opgebouwd dat deze aansluit bij de bezoekers zul je hoger ranken. Zorg dus dat je zoekwoorden gebruikt die relevant zijn en aansluit bij de zoekintentie van de doelgroep. Als iets beter eruit ziet voor je lezers, maar niet optimaal is voor Google. Kies dan voor je lezers!
Naast de content zorg je ervoor dat de website zo gebruikersvriendelijk mogelijk is. Zorg dat hij snel werkt, alles makkelijk te vinden is en ook op mobiel goed werkt.
Wat wel belangrijk is om rekening mee te houden zijn de richtlijnen. Google biedt een aantal richtlijnen aan die belangrijk zijn. Deze moet je wel ten alle tijden aanhouden.
Oplossing: schrijf voor je doelgroep. Waar zoeken zij op en wat willen ze dan zien op jouw website?
Fout 12: Niet mobielvriendelijk
Vroeger was het zo dat Google eerst de desktop versie van je website indexeert en daarna pas de versie op de mobiel. Maar omdat tegenwoordig de meeste zoektermen op de telefoon worden ingetypt is dit verandert. Nu kijkt Google eerst naar je mobiele versie en daarna pas de desktop.
Je ziet vaak dat er bepaalde content wordt weggelaten op de mobiele versie of dat de content op de mobiele versie niet goed aanpast op het smallere scherm.
Oplossing: plaats alle content op zowel je mobiele als desktop versie en check de mobiele versie van je site. Zorg dat je de mobiele versie aanpast als deze niet helemaal goed werkt. Dat werkt voor elke website anders.
Fout 13: Niets doen
Maar de allergrootste fout is helemaal niets doen. Nog steeds zijn er veel bedrijven die zich niet bezighouden met de SEO. Terwijl ze wel een website hebben en hier veel kansen liggen. Erg jammer om te zien. Ze laten veel kansen liggen en hebben vaak niet eens door waarom de website geen conversies krijgt.
Ook al is SEO een steeds belangrijker en bekender begrip zijn er nog steeds veel mensen die er helemaal niet mee bekend zijn. Of ze zijn er mee aan de slag gegaan zonder kennis van het vak en zagen geen resultaten. Maar je hoort ook dat sommige al een keer een seo bureau hebben ingehuurd en hele slechte ervaringen hebben gehad.
Oplossing: lees je in over SEO en wordt bekend met de kennis of huur een SEO expert in om dit uit te besteden. Ga wel eerst in gesprek en wees kritisch. Weten ze wel echt waar ze het over hebben of hebben ze zichzelf SEO expert genoemd met alleen basiskennis. Gebruik onze 15 kritische vragen om een SEO bureau te vinden.