SEO trends 2021

SEO trends 2022: wat jij moet weten om bovenaan te staan.

SEO verandert continu. Hierdoor is het moeilijk om de trends bij te houden, vooral als het niet je dagelijkse kost is. Om jou te helpen, hebben wij alle belangrijke SEO trends van 2022 verzameld. Zo weet je precies hoe je meer uit je website haalt.

Wil jij weten hoe jij in 2021 bovenaan in Google komt? Lees dan verder.

Introductie SEO

Voordat jij aan de slag gaat met de SEO trends moet je weten wat SEO is.

SEO wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. En daar gaat het allemaal om, die zoekmachines. Je optimaliseert jouw website zodat de zoekmachines jouw site bovenaan zet in de resultaten. Met als doel meer bezoekers, leads en/of verkopen.

Maar wat betekend dat nu precies? Google en andere zoekmachines hebben een algoritme. Met dit algoritme beoordelen ze jouw website en wordt er bepaald wie bovenaan komt te staan in de zoekresultaten.

SEO trends van 2021. wat doet een zoekmachine

Hoe deze algoritme precies werkt weet alleen Google. Gelukkig weten we wel wat Google belangrijk vindt en zijn er genoeg mensen die testen wat wel en niet werkt. Deze informatie wordt gedeeld en zo weten we wat er wel en niet werkt. Zo kunnen we toch met zekerheid aan de slag met SEO.

Houdt er wel rekening mee dat je nooit precies weet wat er gaat gebeuren als je jouw website optimaliseert. Want ook al weten we veel van het gedrag van Google, de exacte werking is en blijft geheim.

De 3 pijlers van SEO

Nu je weet wat SEO precies betekend gaan we het hebben over de drie pijlers van SEO. Deze 3 pijlers samen vormen SEO. En dus ook de SEO trends van 2022 vallen binnen deze 3 pijlers.

Maar we gingen het toch hebben over de SEO trends van 2022? Ja zeker, daar komen we echt zo. Maar voordat je daarmee aan de slag gaat is het belangrijk dat de basis van jouw website klopt. Als deze drie pijlers niet op orde zijn kun je in spelen op de trends wat je wilt, maar je gaat geen resultaat boeken.

De drie pijlers bestaat uit: content, autoriteit en techniek.

Je begint met de technische SEO. Als de techniek van de site niet klopt kan het zijn dat je niet eens wordt geïndexeerd. Dat betekent dat je nooit gevonden wordt.

Gebruik tools zoals Screamingfrog om deze technische problemen te vinden. Ga alleen sleutelen aan de techniek als je hier genoeg kennis van hebt! Anders kun je beter een expert vragen.

Maak ook een back-up van de site, dan weet je zeker dat je niets verliest.

De drie pijlers van SEO.

Zorg dat jij genoeg content hebt staan op jouw website. Zonder content kunnen de zoekmachines niet begrijpen wat er op jouw pagina’s gebeurd. Maar niet alle content gaat jouw resultaat geven.

Het gaat om de content waar mensen naar zoeken. Ga dus aan de slag met content die relevant is en waarop gezocht wordt.

De eerste stap is dus zoekwoordonderzoek. Gebruik hier de juiste tools voor zoals SEMrush of Ahrefs. Vergeet ook niet te optimaliseren!

De laatste pijler is jouw autoriteit. Dit gaat om de domeinrating. Deze begint bij een nieuwe site op 0 en gaat tot de 100. En een website zoals Facebook heeft een domeinrating van 100.

Deze domein rating verhoog je met linkbuilding. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO en het is makkelijker gezegd dan gedaan. Je zorgt ervoor dat andere websites een link plaatsen naar jouw website. Zo toon je aan Google dat jij een autoriteit hebt over dat onderwerp. Dit gaat het makkelijkst als je hier een netwerk voor hebt. Aangezien meeste bedrijven dit niet hebben wordt er een SEO bureau ingeschakeld.

Laten we nu maar beginnen met de SEO trends van 2022?

10 SEO trends 2022

Om goed te ranken is het belangrijk dat je jouw SEO strategie blijft aanpassen over de jaren heen. Daarvoor moet je de SEO trends blijven volgen door de jaren heen. Ook in 2022 zijn er een aantal nieuwe trends opgedoken waar jij rekening mee moet houden.

Trend 1. Let op je website snelheid (core web vitals)

De eerste SEO trends gaat over de snelheid van jouw website.

In mei 2020 heeft Google drie nieuwe metrics benoemd, de core web vitals. Deze worden gebruikt om de gebruikerservaring te meten. Op basis van laadtijd, interactie en visuele stabiliteit.

Vanaf mei 2022 worden deze drie onderdelen gebruikt om de ranking volgorde te bepalen. Zorg dat je hier op tijd mee aan de slag gaat. Als jouw website langzamer werkt dan die van de concurrentie ga jij posities verliezen.

Seo trend 2021: laadsnelheid of Core Web Vitals

Laadtijd

De laadtijd spreekt eigenlijk voor zich. Hoe lang duurt het voordat een pagina geladen is. Maar we hebben het dan niet over de gehele pagina.

Bij laadtijd gaat het om largest content paint wat in gewoon Nederlands de belangrijkste content betekend. Als de tekst op een pagina al zichtbaar is en de afbeeldingen nog niet is de tekst de belangrijkste content. De bezoeker kan al beginnen met lezen.

Een goede LCP-meting is 2,5 seconden of lager.

Visuele stabiliteit

Met visuele stabiliteit wordt er de verandering in lay-out bedoelt en wordt ook wel cumulatieve layout shift genoemd. Er wordt gemeten hoeveel onverwachte lay-out veranderingen op de pagina voorkomen. Doordat de afbeeldingen bijvoorbeeld laat binnenkomen.

Een goede CLS-meting is kleiner dan 0,1.

Interactie

De interactie gaat over de First input delay. Dit meet de tijd voordat een pagina interactief is geworden. De knoppen werken, er kan worden gescrold en dat alles werkt wat zou moeten werken op de pagina.

Een goede FID-meting zit onder de 100ms.

Om te weten wat jouw scores zijn maak je gebruik van lighthouse. Hoe snel is jouw website?

De snelheid van jouw website

Trend 2. Lokale vindbaarheid wordt groter

SEO ken je al. Maar ben je al bekend met lokale SEO? Een kleine tak van SEO die in het teken staat van lokale vindbaarheid. De zoekvolumes zijn een stuk kleiner, maar de zoekintentie zit dichter bij de zoekintentie. Waardoor de conversie percentages hoger liggen.

Vaak wordt lokale SEO vergeten waardoor de concurrentie op deze markt laag ligt. Zonde dus om deze kans te laten liggen. En in 2022 wordt dat alleen maar meer. Er wordt meer nadruk gelegd bij de lokale zoekopdrachten. Hou deze SEO trend dus goed in de gaten!

Wil jij weten hoe jij lokaal beter vindbaar wordt? Lees dan ons artikel over Lokale SEO.

Lokale vindbaarheid met lokale SEO

Trend 3. Content is king

Content is king. Die term heb je vast vaker gehoord als je bezig bent met SEO. Zoals ik al eerder uitlegde kan Google niet begrijpen wat er op jouw pagina staat als er geen content is. En ook al is het al jaren belangrijk om lange en kwalitatieve teksten te schrijven gaat deze SEO trend stug verder in 2022.

Content moet steeds meer inhoud krijgen en van steeds hogere kwaliteit. Zorg dus dat je focust op kwaliteit voordat je voor kwantiteit gaat. Blijf jouw pagina’s en artikelen optimaliseren en geef ze een update als dat nodig is.

Trend 4. E-A-T score

De E-A-T score is ook zoiets wat al jaren in de SEO wereld speelt. Maar in 2022 gaat ook deze SEO trend zich waarschijnlijk uitbreiden. De E-A-T score staat voor: expertise, autoriteit en betrouwbaarheid (trustworthiness). Hiermee meten ze de kwaliteit en betrouwbaarheid van jouw website.

Het is niet moeilijk om te bedenken waarom Google graag betrouwbare en kwalitatieve artikelen/pagina’s wil tonen. Google wil de beste pagina’s voorschotelen aan de gebruikers en omdat iedereen zomaar content kan plaatsen op Google moet dit worden gecontroleerd.

Er zijn verschillende manieren om een de E-A-T score te verhogen van jouw website. Denk aan:

  • Gebruik van betrouwbare bronnen
  • Krijg links van betrouwbare domeinen
  • Wees transparant

Trend 5. Mobiele vriendelijkheid

Elk jaar neemt het aantal mobiele gebruikers van Google toe. Dat Google eerst een website bekijkt op de mobiele versie is niet nieuw. Mobile first is al sinds 2019. De mobielvriendelijkheid wordt daardoor ook steeds belangrijker. Maar je doet dit niet alleen voor Google.

Jouw website bezoekers zullen vooral achter een mobieltje zitten. Alleen in enkele gevallen is dit nog steeds de desktop. Omdat deze bezoekers via de mobiel kijken is het belangrijk dat deze versie net zo goed werkt en anders beter.

Zorg dat de snelheid goed is, dat alle content goed te vinden is, dat de lay-out nog steeds werkt, letters niet te klein zijn en dat er niets mist.

Maak gebruik van de Google mobiel vriendelijkheidstest.

Mobielvriendelijkheid is een SEO trends in 2021

Trend 6. De zoekintentie

Door de nieuwe update van Google genaamd Bert kan Google steeds beter inschatten wat de zoekintentie is van een gebruiker. Daardoor wordt het extra belangrijk dat jouw website niet alleen aansluit bij een zoekwoord, maar ook bij de zoekintentie die erachter ligt.

De zoekintentie kan heel divers zijn. Hoe breder het begrip hoe moeilijker het is om te weten welke intentie erbij hoort. Toch kun jij dit controleren.

Als jij op zoek bent naar een zoekwoord die aansluit bij de zoekintentie van jouw pagina hoef je alleen het woord in Google te typen. De pagina’s die bovenaan staan passen het beste bij de zoekintentie van dat zoekwoord.

Kijk welke pagina’s bovenaan staan. Zijn dit homepages, productpagina’s, categorie pagina’s of een blog? En past jouw pagina daar tussen? Kijk ook naar het onderwerp op de pagina, gaat jouw pagina hier ook over?

Trend 7. Google shopping SEO

Deze SEO trend is vooral van belang voor de e-commerce bedrijven.

Google wil gaan concurreren met de grote jongens op het web zoals Bol.com of Amazone. En daarom zijn ze begonnen met Google Shopping. Sinds oktober 2020 is ook in Nederland Google shopping uitgerold met de gratis variant. Het is tegenwoordig mogelijk om ook via GS organisch verkeer binnen te krijgen.

In 2022 is de verwachting dat dit steeds groter gaat worden. Dus heb jij een webshop en ben jij nog niet op Google Shopping? Dan loop jij veel verkeer en dus verkopen mis.

Google Shopping is in 2021 van belang

Trend 8. Artificial intelligence

Artificial intelligence is geen bijzondere term meer. Veel bedrijven maken gebruik van AI en het wordt alsmaar beter. Ook Google maakt gebruik van AI. Denk bijvoorbeeld aan Google discover, maar ook de SERP’s worden steeds meer aangepast op de gebruiker.

De nieuwste ontwikkeling binnen Google is Analytics 4. Deze nieuwe Google Analytics is laatst uitgerold en gaat voor interessante bevindingen zorgen. Je kunt steeds meer leren over hoe een gebruiker zich gedraagt op een webpagina.

Lees je dus alvast in over Google Anlytics 4!

Trend 9. Denk aan je linkbuilding

Zoals we eerder al vertelde is autoriteit steeds belangrijker aan het worden. Maar hoe je deze autoriteit krijgt wordt steeds moeilijker. De kwaliteit van een link wordt kritischer beoordeeld.

Zorg dus dat je links krijgt van sites met een hoge domein rating, veel content en veel bezoekers.

Trend 10. Featured snippets

Een featured snippet zorgt voor een groter stukje in de resultaten wat resulteert in meer bezoekers op jouw website. En ook al is de SEO trend van featured snippets in 2020 iets gedaald vergeleken met 2019 wordt er verwacht dat deze SEO trend in 2022 weer gaat doorzetten.

Een featured snippet kan er verschillend uitzien. Denk aan een Lijst, tabel, stuk content of een afbeelding. Je krijgt deze featured snippets door de juiste structuur te hebben op jouw pagina.

Google wil als het ware jouw content kopiëren en plakken in de resultaten. Maak dit dus ook mogelijk!

Zo… daar zijn we dan. Het zijn een hoop nieuwe SEO trends, maar het is belangrijk om ze allemaal te kennen en zo veel mogelijk op in te spelen.

Heb jij eigenlijk geen tijd voor SEO? Maar zou je wel graag meer bezoekers en verkopen krijgen? Neem dan contact op, misschien kunnen wij jou verder helpen.