Content marketing is een populaire term binnen de marketing en wordt steeds belangrijker. Content is een belangrijk onderdeel van jouw website. Het is een middel om te informeren, overtuigen, verkopen en nog veel meer. In dit artikel leer jij wat content marketing is en wat jij er allemaal mee kan.
Definitie van content marketing
Content marketing gaat om informeren. Jij biedt jouw website bezoekers en mogelijke klanten een helpende hand door ze informatie te geven die betrekking hebben tot jouw product of dienst. Maar dat betekend niet verkopen!
Bij content marketing ga je nog niet over tot verkoop van jouw product of dienst. Je wilt alleen content delen waarmee jij de bezoeker kunt helpen. Bijvoorbeeld een artikel over hoe ze het juiste product kunnen kiezen of een artikel over de voordelen van jouw diensten.
Doel van content marketing
Het doel van content marketing is een autoriteit worden in een gebied. Als jouw artikelen regelmatig terugkomen bij verschillende onderwerpen binnen dit gebied creëer je vertrouwen. Als er al een vertrouwen is gecreëerd is het makkelijker om iemand te overtuigen van jouw product of dienst.
Bedenk goed hoe jij een autoriteit wordt in jouw gebied. Laten we een advocaat als voorbeeld nemen. Deze advocaat schrijft verschillende artikelen binnen zijn of haar vakgebied. Informatie over verschillende arbeidsrechten en ontslag recht. Een bedrijfseigenaar gebruikt deze artikelen ter informatie, er is nog geen behoefte om een advocaat in te huren.
Maar op een gegeven moment gebeurd er iets op het werk waar de bedrijfseigenaar een advocaat voor nodig heeft. En wie zal hij dan kiezen? Een advocaat waar hij/zij nooit van heeft gehoord of een advocaat die hij al kent en informatie heeft gegeven? Je kunt het al raden, hij/zij gaat voor de 2e optie.
Wat zijn de basis elementen van content marketing?
Content marketing bestaat uit drie verschillende basis elementen: SEO, content en media. Content snap je waarschijnlijk wel. Maar het gaat verder dan alleen een tekst schrijven. De tekst moet de doelgroep aanspreken en iemand aanzetten tot een actie. Je wilt de doelgroep informeren, maar dat betekent niet dat je de lezers niet kunt entertainen. De boodschap moet kort en bondig over worden gebracht. Denk na over hoe je het artikel indeelt.
Bij een goede content marketing strategie wordt er gebruik gemaakt van SEO. SEO of zoekmachine optimalisatie is het vindbaar maken van jouw website of pagina. Want wat heb je aan een hele hoop teksten als niemand ze ooit kan vinden? Wil jij weten hoe jij een pagina kunt maken die ook vindbaar is? Lees dan ons blog bericht: SEO tips.
En als laatste media. Media kan een afbeelding zijn, maar ook een video of een infographic. Media is rijke content en geeft nog meer waarde aan jouw content. Maak of kies de juiste media voor jouw artikelen en haal meer uit je content.
Wat is het voordeel van content marketing?
Content marketing heeft verschillende voordelen voor een bedrijf. Hieronder hebben wij een aantal voordelen genoteerd. Dan kun jij zelf beslissen of jij het de moeite waard vindt of niet.
- Jij wordt een autoriteit in jouw vakgebied. Jouw merknaam/bedrijfsnaam wordt heeft vertrouwen binnen de doelgroep.
- Content is een belangrijk onderdeel van SEO. Zonder content begrijpt Google niet waar jouw pagina’s over gaan en wordt je ook niet gevonden. Door aan de slag te gaan met content marketing wordt jouw website ook beter vindbaar.
- Je kunt het vaak zelf doen. Jij hoeft geen professionele tekst schrijver te zijn om aan de slag te gaan met content. Jij bent de expert over jouw vakgebied en kunt het beste jouw klanten informeren. Het kost wel tijd, hou daar rekening mee.
- Content marketing is duurzaam. Als de artikelen zijn geschreven en ze zijn vindbaar zul je hier lang profijt van hebben en hoef je er nog weinig aan te doen.
- Content is een toegevoegde waarde voor jouw doelgroep. En daar gaat het vooral om, die toegevoegde waarde.
- Je kunt de geschreven teksten ook gebruiken op andere plekken naast de website. Denk aan social media en als landingspagina voor een advertentie.
- 75% van de marketeers ziet positief rendement uit content marketing, volgens onderzoek van AdAge.
Wat is het nadeel van content marketing?
Content marketing heeft ook nadelen. Lees onderstaande nadelen voordat je aan de slag gaat met jouw content.
- Content marketing kost veel tijd. Je moet de juiste onderwerpen vinden, inlezen in dat onderwerp, teksten schrijven, controleren op fouten, afbeeldingen en/of video’s regelen etc. Daarbij kost het tijd voordat je resultaat zult zien. Je moet veel content plaatsen op jouw website voordat je de resultaten gaat zien. Wil je snelle resultaten en heb je weinig tijd? Dan kun je content marketing combineren met advertenties bijvoorbeeld.
- Teksten schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Daarom worden er ook vaak tekstschrijvers ingehuurd en dat is niet gratis. Je kunt zelf bepalen hoeveel je uit wilt geven, er zijn goedkope en duurdere tekstschrijvers te vinden.