Je hebt het internet al afgespeurd naar verschillende SEO Tips, maar hoe maken al deze tips samen de perfecte pagina?

Ik leg je dat graag uit in dit artikel.

Zo heb jij binnen no-time een pagina online staan die mensen naar je website trekt en ze ook op je website houdt! Geen zorgen, ik help je graag met persoonlijke feedback. Daarover lees je meer aan het einde van dit artikel.

Ben jij klaar om de perfecte pagina te gaan maken? Komt-ie:

SEO Tips, in 20 stappen naar de perfecte pagina

Inhoudsopgave SEO tips

Ik raad je aan om het artikel stap voor stap te lezen. Ben je vooral geïnteresseerd in één specifieke onderdeel, maak dan gebruik van de onderstaande inhoudsopgave:

Juiste SEO strategie kiezen

1. Kies een strategie om de SEO tips in toe te passen

De eerste tip is direct een belangrijke, want een website zonder strategie is als schip zonder kapitein. Zonder de juiste koers en een duidelijk doel, kun je de tips namelijk niet effectief toepassen.

Een goede zoekmachine optimalisatie strategie zorgt ook voor een optimale websitestructuur, zo haal jij het beste uit alle pagina’s die je aan de hand van dit artikel gaat creëren.

Belangrijk om te hebben dus!

Heb je nog geen SEO strategie? Lees dan voordat je verdergaat mijn artikel over de SEO relatiestrategie.Ik heb een SEO-strategie en ben klaar voor de perfecte pagina

Analyseer de situatie, SEO tips

2. Zorg voor relevantie, analyseer de specifieke situatie

De SEO Tips in dit artikel geven je handvatten om de perfecte pagina te maken. Maar dit betekend niet dat er één perfecte pagina is.

“Eh? Wacht eens even… wat?!” hoor ik je denken. “Dat is toch precies waar dit artikel over gaat?

Ja en nee.

Hoe de perfecte pagina eruitziet is namelijk compleet afhankelijk van de situatie.  Vraag je altijd af:

  • Wat is de intentie van je doelgroep, waar zoeken ze antwoord op?
  • Wat is de doelstelling van je pagina?
  • Is er veel concurrentie en wat is de kwaliteit van de die zij hebben gemaakt.

Stel dat jij een website hebt over hypotheken en je maakt twee pagina’s. Een ‘hypotheek overzicht’ en een pagina over ‘mijn eerste hypotheek afsluiten’. De zoekintentie van de bezoeker is totaal verschillend. De eerste pagina wordt waarschijnlijk een productpagina  met alle beschikbare hypotheken en de bijbehorende voorwaarde. De tweede wordt een diepgaand artikel  over alles wat er komt kijken bij het afsluiten van een eerste hypotheek.

Denk vanuit je doelgroep en kijk naar wat er al beschikbaar is. Jouw content moet nog relevant zijn voor de lezer. Je pagina moet daarom beter zijn dan die van de concurrentie. Het moet de ‘beste’ pagina zijn over het onderwerp. Is dat niet het geval, dan heeft al je harde werk eigenlijk geen zin. Hierover gaat ook de volgende tip.

Zoekwoordonderzoek voor SEO

3. Kies je zoekwoord verstandig

Deze tip hoort eigenlijk een beetje bij de bovenstaande tip. Maar hij is zo belangrijk dat hij zijn eigen kopje krijgt.

Je pagina valt of staat namelijk voor een groot deel bij het goed uitvoeren van deze tip…

Kies het juiste zoekwoord!

Verdiep je in de verschillende short tail en long tail zoekwoorden die je doelgroep gebruikt en kies het zoekwoord dat aansluit op de informatie die jij op je pagina gaat delen.

Kijk daarnaast ook goed naar je concurrentie. Als een concurrent al een geweldig artikel geschreven heeft van 2000 woorden, kom je er niet met een samenvatting van 500 woorden. Dan moet je het dus of nóg beter doen, of op zoek naar een zoekwoord waar de concurrentie nog niet zo hoog is.

Eerder schreef ik al een uitgebreid artikel ranken zonder linkbuilding, waarin ik laat zien hoe je zoekwoorden vindt waarmee je relatief gemakkelijk hoog komt in Google zonder links te hoeven verzamelen.

Moet je dan altijd lange artikelen schrijven? Nee, schrijf een artikel tot je het idee hebt dat je de vraag van de lezer zo goed mogelijk hebt beantwoord. Soms zijn dat 300 woorden, soms 3000.

Twijfel je nog een beetje of je wel het juiste zoekwoord gevonden hebt? De onderstaande video helpt je in minder dan twee minuten aan het juiste zoekwoord!

De juiste zoekwoorden in minder dan twee minuten

4. Inspireer met je geoptimaliseerde titel

Een artikel zonder sterke titel had net zo goed niet geschreven kunnen worden.

Dat klinkt misschien hard, maar helaas is het in deze tijd van snelle informatie en instant gratification wel de waarheid.

In een tijd waar de spanningsboog van mensen steeds korter wordt, moet je ze direct binnentrekken en vasthouden. Zorg dus dat je titel de aandacht trekt en mensen nieuwsgierig maakt naar meer.

Wees niet bang om een sensationele titel te gebruiken. Daar is niks mis mee en het werkt. Zorg alleen wel dat je de verwachtingen waarmaakt!

Vergeet niet om je zoekwoord mee te nemen in de titel, het liefst zo ver mogelijk vooraan zodat je bezoeker (en Google!) weet waar het artikel over gaat.

Content SEO

5.  De eerste alinea is het halve werk

Oké, je hebt het zoekwoord en je titel bepaald. Nu is het tijd voor het echte werk, je gaat je artikel schrijven!

Je begint natuurlijk met de eerste alinea, een inleiding.

Vergeet niet om hier even bij stil te staan, dit is namelijk het stuk tekst waarmee je mensen binnenhaalt om de rest ook te lezen. Schets een veelvoorkomend probleem waar je lezer mee zit en laat weten hoe jij daar antwoord op geeft. Voor dit artikel:

Probleem: “Ik wil dat mijn content beter gevonden wordt, maar ik zie door alle SEO tips het bos niet meer”.

Antwoord: in dit artikel geef ik je een overzichtelijk stappenplan naar jouw perfecte content pagina + gratis cheatsheet download!

Informeer en prikkel zodat mensen verder willen lezen.

Voor SEO is het belangrijk om het zoekwoord zo vroeg mogelijk in die eerste alinea te plaatsen. Onderzoek van MOZ raadt aan binnen de eerste 100 woorden.

6. Maak je tussenkopjes de steunpilaren van je artikel

Oké, nu je mensen hebt binnengekregen op je titel en misschien hebben ze zelfs je eerste alinea gelezen. Nu gaan ze je artikel scannen om zeker te weten dat ze hier vinden wat ze zoeken.

Hoe ze dit doen?

Door vluchtig naar de tussenkopjes van je artikel te kijken.

Deze zijn dus bijna net zo belangrijk als een pakkende titel!

Voorzie je tussenkopjes van de juiste heading tags voor SEO. Je kunt deze tussenkopjes aangeven met een h2  en wanneer je binnen een tussenkopje nog verschillende onderwerpen hebt kun je hier een h3 voor gebruiken.

Hou als standaard standaard regel aan dat je het hoofdzoekwoord in één H2 verwerkt. Maar ook hier is de tip: Kijk goed naar je concurrenten. Als iedereen in de top 10 van Google het zoekwoord 10x in een H2 heeft verwerkt, mag jij raden wat jij moet doen.

Content strategie SEO tips

7. (lange) Content is King

Je vroeg je misschien af wanneer je eindelijk echt kon gaan schrijven…

Die tijd is nu aangebroken.

Met de vorige stappen heb je een mooie opzet te pakken. Nu is het tijd om deze opzet in te vullen met echte content.

Wanneer je andere SEO tips hebt gelezen wil je waarschijnlijk een megalang artikel schrijven met alles wat je weet over dit onderwerp en nog een beetje meer.

Maar ho eens even!

Weet je zeker dat dat wel een goed idee is?

Ja, Google wordt blij van een diepgaand artikel. Een uitgebreide studie van Backlinko laat zien dat lange informatieve artikelen (2000-5000 woorden) beter scoren dan korte artikelen. Andere websites zijn ook eerder bereid om naar jou artikel te linken als je veel kennis deelt! Wees dus niet bang om los te gaan.

Maar langer is niet altijd beter. Je artikel moet antwoord geven op de zoekvraag van de gebruiker. Om terug te gaan naar het voorbeeld van de hypotheek aanbieder. Wanneer iemand zoekt op ‘overzicht hypotheek aanbieders’, ga je niet scoren in Google met een artikel van 5000 woorden over de top 10 hypotheekaanbieders. Daar zit die gebruiker helemaal niet op te wachten! Geef een overzichtelijke lijst met alle beschikbare hypotheekaanbieders, met actuele rentes en klantbeoordelingen.

Houd de zoekvraag en intentie van een gebruiker dus altijd in gedachten wanneer je de tekst schrijft.

Wanneer de gebruiker blij is met jouw content, is Google dat ook.

Probeer daarnaast de alinea’s niet te lang te maken, dit komt de leesbaarheid niet ten goede. Google heeft het liefst dat lange stukken content makkelijk weglezen. Dit doe je door gebruik te maken van logische tussenkopjes en +/- 100 woorden per alinea.

8. Een afbeelding zegt soms meer dan 1000 woorden

Afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel van je website. Voor je bezoekers is het een fijne “onderbreking” van een lap tekst en laat het gebruikers in een oogopslag zien waar de pagina over gaat. Daarnaast kun je afbeeldingen gebruiken om lastige informatie om te zetten in een simpele visual.

Gebruikers worden over het algemeen gewoon heel gelukkig van een pagina met visuele ondersteuning. En als gebruikers iets fijn vinden, dan volgt Google al snel!

“Gewoon afbeeldingen uploaden dus?”

Jazeker, maar zorg wel dat je de afbeeldingen optimaliseert!

Hoe optimaliseer je een afbeelding

9.  Zet je content in beweging met video

Net als met afbeeldingen, vindt Google het gebruik van video ook belangrijk. Voor complexe onderwerpen kijken mensen graag een video. Een goede video versimpelt vaak moeilijke onderwerpen en geeft goede visuele ondersteuning. Kwalitatieve pagina’s die video’s verwerken in de content scoren daarom hoger in Google dan pagina’s die geen video gebruiken. Video zorgt voor meer interactie en bezoekers blijven langer op je pagina, wat positief werkt op de vindbaarheid.

BONUS! Wanneer je de video op YouTube uploadt, word je door de video te optimaliseren ook beter zichtbaar binnen YouTube zelf (na Google de grootste zoekmachine ter wereld).

VIDEO SEO: zo optimaliseer je een Youtube video

In deze video laat ik je in minder dan 2 minuten zien hoe je gemakkelijk je Youtube video’s optimaliseert voor betere vindbaarheid en hogere interactie.

10. Gebruik gerelateerde zoekwoorden

Vroeger was er een duidelijke focus op keyword density, een bepaald percentage van je content moest bestaan uit je keyword. Dit is niet langer meer het geval.

De algoritmes van Google zijn slim en leren continue nieuwe dingen. Hierom is het vooral belangrijk dat je zoekwoord op natuurlijke wijze voorkomt in je tekst. Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende gerelateerde zoekwoorden en synoniemen te gebruiken. Dit zijn de zogenoemde LSI zoekwoorden.

Door gerelateerde zoekwoorden te gebruiken verhoog je niet alleen de relevantie van je pagina, je verhoogd ook het aantal zoekwoorden waar je pagina op scoort.

Gebruikerservaring optimaliseren

SEO Tips die je niet (direct) ziet, maar die wel belangrijk zijn voor one-page optimalisatie.

Oké, je artikel is af en je hebt afbeeldingen en video’s gebruikt om het geheel een beetje op te fleuren.

Klaar is kees, toch?

Nou…

Nog niet helemaal! Wacht nog even met het live gooien.

Tot nu hebben we het vooral gehad over de content van je pagina zelf, maar er zijn nog veel meer factoren die bepalen of jouw pagina de beste pagina is. Hieronder vind je de minder zichtbare maar-daardoor-niet-minder-belangrijke onderdelen van one-page optimalisatie.

Meta data optimaliseren

11. Val op binnen Google met unieke Metadata

Metadata vertelt zoekmachines waar je website over gaat. Daarnaast bepaal je met metadata wat gebruikers zien op het moment dat jouw pagina tussen de zoekresultaten staat. Metadata bestaat uit de meta titel en meta description.

  • Meta titel
    Dit is het eerste wat de mensen zien als jouw website omhoogkomt in de zoekresultaten. Voor je SEO is het belangrijk dat je het zoekwoord zo vroeg mogelijk in de titel zet. Daarnaast is het belangrijk dat je titel aanspreekt om je description te lezen en op jouw link te klikken.
  • Meta description
    In deze omschrijving heb je 160 tekens om mensen extra informatie te geven over je pagina en om ze te overtuigen op de link te klikken. Google geeft aan dat het verwerken van je zoekwoord in de meta description geen invloed heeft op je SEO. Het zorgt echter wel voor herkenning en een hoger doorklikpercentage. Daarom raad ik aan om het zoekwoord altijd te verwerken.

12. Kies een SEO vriendelijke URL

Je URL is ook een belangrijk onderdeel van je SEO. URLS’s moeten relevant, kort en leesbaar zijn om positief effect te hebben op je SEO.

  • Relevant: verwerk je zoekwoord in de URL.
  • Kort: De eerste woorden in een URL zijn belangrijker. Voorkom dus dat je zoekwoord te ver naar achter geschoven wordt. Zorg er daarnaast voor dat je URL niet langer is dan 65 tekens en niet meer dan drie directories diep. Onderzoek laat zien dat maar één directory zelfs nog beter zou zijn, maar dat kan soms ook erg rommelig worden.
  • Leesbaar: gebruik statische zelfgekozen URL’s. Probeer automatisch gegenereerde urls als /url?q=categorie of /url?q=h#div1 te vermijden.

13. Een broodkruimelpad zorgt ervoor dat je bezoekers de weg kunnen vinden

We schreven het al eerder in ons artikel over breadcrumbs; een broodkruimelpad vertelt je bezoeker én Google waar ze zich precies bevinden op je website. Daarnaast is het een makkelijke manier om je interne linkprofiel uit te breiden. Beide zijn belangrijk voor je on-page SEO.

Toevoegen dus die breadcrumbs!

Beveilig je site met SSL

14. Maak je website veilig met een https verbinding

Veiligheid wordt steeds belangrijker voor Google. Vergeet dus daarom niet om je url om te zetten naar een https url met een SSL sertificaat.

De implementatie is redelijk technisch, ik raad je daarom aan om je webdeveloper of database beheerder om hulp te vragen. Wil je toch weten hoe je het zelf moet doen, dan vindt je hier een uitgebreid stappenplan.

15. Denk mobile first

Lees jij dit artikel vanaf een mobiel device (je telefoon of tablet)?

Dikke kans dat het antwoord op deze vraag “ja” is aangezien het percentage gebruik op mobiele apparaten extreem blijft groeien.

Het is daarom superbelangrijk dat je responsive design of dynamic serving gebruikt voor je websites.

Dit wist je waarschijnlijk al…

Maar wist je ook dat Google in 2018 “mobile first” beleid heeft uitgerold?

Dit betekent dat de content van je mobiele pagina wordt gebruikt om de ranking van je pagina binnen de zoekresultaten te bepalen. Zorg er dus voor dat je website mobiel optimaal werkt en dat alle nodige informatie mobiel ook te benaderen is.

Website snelheid voor betere Google positite

16. Optimaliseer je paginasnelheid – snel, sneller, snelst

Paginasnelheid is al jaren een belangrijke factor binnen het algoritme van Google. Wanneer je net de SEO tip over het mobiele design hebt gelezen, kun je je wel voorstellen dat het alleen nog maar belangrijker gaat worden.

Mobiele bezoekers willen een snelle website die niet te veel data uit hun bundel opmaakt. Daarnaast verlaat 75% van de bezoekers een website als hij niet binnen 4 seconden geladen is.

Zowel Google als de gebruikers zelf straffen langzame websites dus genadeloos af.

Een paar simpele snelheid tips. 

Houdt je website schoon

Gebruik je wordpress? Kies dan een thema met een bewezen staat van dienst op het gebied van website snelheid. Stel je zelf daarnaast één simpele vraag bij het installeren van een nieuwe plugin:

Heb ik de functionaliteiten van deze plugin écht nodig is dat de extra code op de website waard?

Is het antwoord op deze vraag ‘nee’ of ‘niet echt’ verwijder de plugin dan weer. Test ook altijd de impact van iedere plugin op de laatsnelheid van je pagina’s. Functionaliteiten zijn leuk, behalve als je website onbereikbaar is!

Optimaliseer je afbeeldingen

Maak je afbeeldingen niet groter dan nodig (een foto die wordt weergegeven als 300px x 300px hoeft geen 2000px x 2000px  te zijn) en comprimeer ze voor je ze upload. Een handige gratis tool hiervoor is Riot.

Gebruik een snelle hostingpartij!

Dit is de aller aller (drie keer is scheepsrecht, dus ik zeg het nog maar een keer) aller belangrijkste tip die ik je kan geven op het gebied van website snelheid. Gebruik een goede hostingpartij.

Je krijgt waar je voor betaald. Als jij een shared hosting pakket afneemt van €5,- per maand, dan mag je ook niet veel verwachten. Ga ook niet lopen kloten (pardon my French) met cashing plugins, maar kies een hosting partij waar cashing op de server gebeurd (deze tip komt van onze IT expert).

Linkbuilding voor seo

17. Werk aan Interne en externe linkbuilding

Het verzamelen van links naar jouw content (intern en extern) is nog altijd een zeer belangrijk onderdeel van je SEO. Werk je aan een belangrijke pagina? Laat Google dat dan zien. Zorg er voor dat andere pagina’s op je website naar deze pagina verwijzen. Dit noemen we interne linkbuilding. Het gebeurt namelijk binnen de eigen website omgeving.

Externe linkbuilding zijn inkomende links van andere pagina’s naar jouw website. Hoe je deze krijgt? Door content te schrijven die mensen willen delen. Je kan daarbij hopen dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen, maar je kan ook actief werken aan linkbuilding. Ook hier geldt; als je het mensen vraagt doen ze het soms zomaar! Eerder schreef ik al hoe je een sterk intern en extern linkprofiel kan opbouwen.

Wees ook  niet bang om in je eigen content te verwijzen naar content van andere websites. Google wil dat je mensen voorziet van zoveel mogelijk relevante content. Deze pagina verwijst bijvoorbeeld naar meerdere andere websites die schrijven over SEO. Dit is niet alleen relevant voor jou als lezer, het verhoogt ook de relevantie van de pagina voor Google.

Wellicht is dit niet de eerste keer dat je hebt gehoord over linkbuilding…

Maar ben jij er al mee bezig?

Of vind je het stiekem toch een beetje ingewikkeld en weet je niet goed hoe ermee aan de slag moet?

Ik wil een uitgebreid artikel schrijven met een linkbuilding stappenplan. Laat mij in de reacties even weten of daar interesse voor is!

Deelbare content maken

18. Zorg voor Interactie & Social Sharing

Vraag mensen om je artikel te delen, om reacties achter te laten of nodig mensen uit om door te klikken naar andere pagina’s. Hierdoor ziet Google dat mensen actie ondernemen naar aanleiding van jouw pagina en dat is dan weer goed voor je ranking.

Sharable content

Wanneer mensen dus je content delen ziet Google dit ook weer als een “stem” op jouw content en jouw autoriteit. Maar hoe zorg je dat mensen je content willen delen?

Ten eerste is het belangrijk om content te maken die mensen wíllen delen. Zogenoemde shareable content. Speel in op trends, hot topics en vragen waar je doelgroep mee zit. Als jij content hebt geschreven waar mensen écht iets aan hebben, dan is de kans veel groter dat ze het voor je gaan delen. Maar wees ook niet bang om ernaar te vragen. Door gebruik te maken van social sharing buttons en daar een uitnodigende tekst bij te zetten, zet je lezers aan de content te delen.

Dus nu we het er toch over hebben…

Wil je dit bericht ook even delen als je het interessant vindt?

Thanks!

Boost dwell time

19. Boost dwell time

De op een na laatste tip die ik voor je heb is dat je moet proberen je dwell time te boosten.

Misschien is het een term die je nog nooit gehoord hebt, maar geen paniek! De uitleg is simpel.

Dwell time is slechts de tijd die een bezoeker op jouw website is tot hij weer teruggaat naar de zoekresultaten.

Waarom dit belangrijk is?

Google kijkt hiermee of mensen op jouw website hebben gevonden waar ze voor kwamen.

Wanneer iemand zoekt naar een uitleg over startershypotheken is het geen goed teken als de gebruiker binnen 5 seconden teruggaat naar de zoekresultaten. Google trekt dan de conclusie dat de website waarschijnlijk niets te maken heeft met de zoekvraag en als dit vaker gebeurt, zal het je ranking beïnvloeden.

Als jij precies wilt weten hoe je dwell time meet en hoe je je dwell time kan boosten verwijs ik je graag naar dit artikel.

20. Download het SEO Spiekbriefje

Met alle informatie in dit artikel weet ik zeker dat je een ‘perfecte’ pagina kunt creëren.

Maar met 3000+ woorden snap ik ook dat je het niet uitgeprint op je bureau gaat leggen om er even bij te pakken als je weer een nieuwe pagina gaat maken.

Gelukkig heb ik iets anders dat je daar wel voor kunt gebruiken!

Gratis SEO Spiekbriefje

[thrive_leads id=’933′]

Hoe nu verder

Ben jij aan de hand van deze SEO tips begonnen met het bouwen van je perfecte pagina, maar kom je er niet helemaal uit? Ik help je graag op weg! Laat hieronder een reactie achter, ik help je graag verder.

Heb jij al een geweldige content pagina geschreven en wil je dat ik je feedback geef? Zet dan de link naar je pagina in de reacties!

Help je mij dan even door dit bericht te delen?